![]() |
|
|||
|
|||
![]()
For ovrigt sa vill jag be om ursakt for ett alldeles alldeles for langt inlagg!!!..Hur kunde det bli sa langt?
![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Dette er en merkelig tråd på mange vis. Trådens tittel,hva er det for fel på grekerne, stiller kun spørsmål om hva feilen er, ikke om det er noen feil på disse, eller ikke. En slik konklusjon åpner vel egentlig ikke for noen fornuftig diskusjon, men er konkluderende i utgangspunktet og man etterspør kun bekreftelse på en påstand?
Når man allerede i starten har konkludert med at det er feil med grekerne så er dette formodentlig i forhold til noe; en norm, regel, lov, sammenlignbare nasjonaliteter eller hva vet jeg, og her tas det til orde for at man skal kun sammenligne med Sverige og svensker, hvorfor det? Er Sverige, svensker og det svenske systemet fasiten mht hva som er riktig og perfekt? Og når jeg spør på norsk hva en lusekofte her (som henspiller på hva nordmenn har på seg) så var det en spøk, ikke et alvorlig ment spørsmål for jeg vet hva det er selv om jeg ikke kan huske å ha sett en slik på mange år og selv aldri har eid en. At det var ment som et humoristisk innlegg ble tydelig ikke forstått og kanskje er årsaken at svensker ikke har/skjønner humor? Beklager, nå var jeg visst stigmatiserende og slikt synes jeg vi skal prøve å la være! Og nå skinner solen som vanlig her på Kreta og trolig tar vi en tur på stranden! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lusekoftor är bland det finaste jag vet. Hemstickade tröjor gärna med inspration från gamla mönster, som nu även är högsta mode, faller jag alltid för.
![]() Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Og når jeg spør på norsk hva en lusekofte her (som henspiller på hva nordmenn har på seg) så var det en spøk, ikke et alvorlig ment spørsmål for jeg vet hva det er selv om jeg ikke kan huske å ha sett en slik på mange år og selv aldri har eid en. At det var ment som et humoristisk innlegg ble tydelig ikke forstått og kanskje er årsaken at svensker ikke har/skjønner humor? Beklager, nå var jeg visst stigmatiserende og slikt synes jeg vi skal prøve å la være!
Og nå skinner solen som vanlig her på Kreta og trolig tar vi en tur på stranden! ![]() Och jag tyckte att det var komiskt att som Jan c skicka en länk med förklaring på vad en lusekofta är just för att du är norsk. ![]() ![]() //maji ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nog tror jag de flesta förstår att det var ett skämt. Jag gillar lusekoftor ändå och jag äger en.
![]() Eva |
|
|||
|
|||
![]()
En fantastisk dag på stranden, men ikke en lusekofte å se!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
De hade kanske gått på tur.
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Förstår precis vad Louisa menar, vi hade ett par kompisar från Aten på besök förra hösten och det spelade ingen roll om vi stannade för att tanka, åt på någon restaurang eller tog en öl på någon krog/pub på kvällen, alltid var det nån pajas som skulle skämta om greker på mer eller mindre allvar. Våra kompisar var minst sagt jävligt trötta på att hela tiden få höra att dom inte betalar skatt, går i pension vid 40 med ersättning för minst två personer och alla andra fördomar som folk här i allmänhet har.
|
|
||||
|
||||
![]()
Var kommer alla fördomsrykten från? Är det bara rök utan eld?
|
|
||||
|
||||
![]()
Peter och Stina vad trist det låter. I vilken del av Sverige är det så? Jag åt senast igår lunch med en grekisk vän som bor här och han är väldigt nöjd med sitt liv här och den positiva känsla han möts med men han har bott här i flera år.
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vil oppfordre deg og alle andre som ikke kan slutte å snakke om røyk uten ild osv. å lese denne artikkelen i Aftenposten. Og så håper jeg at vi snart kan slutte å bruke de verste eksemplene vi finner som bevis for at "sånn er grekerne". Senast redigerad av Admirala den 2012-06-01 klockan 08:39. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Om man bara lyfter blicken lite ovan horisonten så kan man minnas att förhållanden mellan länder i alla tider har varit mer eller mindre skämtsam.
Vi har vår syn på Norge, amerikaner har alltid haft en tagg i ögat mot polacker, England har haft sina åsikter om irländare osv. osv. Så länge det sker med en harmlös, skämtsam, ironisk, satirisk andemening så må det väl vara hänt? Börjar det handla om rena och råa påhopp så har åtminstone jag ingen förståelse för det. Men naturligtvis är det alltid vanskligt om mottagaren tar illa upp på något vis. Det hela är en väldigt känslig balansgång. Emellanåt kan man misstänka att den som uttrycker skämten, ryktena, påhoppen osv. själv inte mår vidare bra? Svårt att veta, denna typ av synsätt lär vi fortsätta se så länge vi lever. Jag själv tar det med en nypa salt, engagerar mig inte särskilt mycket. Är man turist bör man nog akta sig noga för att på plats och ställe, verbalt uttrycka sådant man själv kan tycka är roligt. / Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är skilda världar..., det vet jag mycket väl. Yttrandefriheten har vi dock kvar i båda länderna ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fra samme sted som at nordmenn går i lusekofta og svensker ikke har sans for humor vil jeg tro?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det roliga ar att aven da jag kommer till Sverige och skriver pa svenskt tangentbord sa fortsatter jag av ren vana att skriva som jag alltid gor, dvs jag fortsatter att trycka pa a och o aven fast jag har alla bokstaver tillgangliga!!! Sa jag ser tyvarr inget ljus i tunneln..ni kommer nog fa fortsatta dras med mina inlagg utan prickar..men ni forstar val hoppas jag? Tack iallafall for ert talamod ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Du Hellen, säger du att våra kompisar inte betalar skatt eller vad menar du med ditt inlägg om rök utan eld? Eva L, vi bor i Västerås men jag vet inte om det spelar så stor roll, hör precis samma skitsnack på dom byggen jag jobbar på i Stockholm.
Senast redigerad av Peter å Stina den 2012-06-03 klockan 19:02. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag undrar hur det kommer sig att dessa rykten om grekerna uppstår. Om era vänner betalar skatt eller inte har jag naturligtvis ingen aning om, det vet de väl bara själva?
|
![]() |
|
|