Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-31, 10:11
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Det känns skönt och höra att alla ställer så fint upp för er och att operationen gick så bra Det är ju mycket för er och ordna med det praktiska. Dina kunskaper i Grekiska hjälper ju säkert till en del också.

Jag önskar att allt blir så bra som möjligt för er <3

Riitta
Gammal 2014-10-31, 10:39
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag tänker på er och önskar Arne en snar bättring.
Vi har själva GOD erfarenhet av privat läkarvård i Grekland.Kramar!
Gammal 2014-10-29, 22:00
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Så ledsamt att höra Kari.
Jag hoppas ni i lugn och ro kan ta itu med den mentala bearbetningen av detta så småningom och lite i taget allteftersom.

Jag har själv blivit utsatt för ett överfall en gång och vet vad ni har att tampas med nu, eller kanske snarare, längre fram.
Handen kommer säkert att bli bra med all god läkarvård som finns att tillgå idag och det låter som att ni blivit väl omhändertagna även direkt på plats i Grekland.
Tag hand om din gubbe nu, men även dig själv, även du blev ju utsatt för något väldigt jobbigt rent mentalt under och nu efter överfallet med allt som kanske kommer.
Varma Kramar (trots att jag inte alls känner er, däremot så känner jag just nu väldigt mycket med er.)
Tag hand om er!

Senast redigerad av Thira den 2014-10-29 klockan 22:07.
Gammal 2014-10-29, 22:32
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Så leit at den gode høstreisen skulle starte på den måten, Kari. Krysser fingre for Arne, og for dere begge så klart. Ubehagelig opplevelse. Håper Paleochora kan veie opp litt for uhyggen.
Hilsen Malou.
Gammal 2014-10-30, 01:02
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Kramar!!
Gammal 2014-10-31, 15:25
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad

Vilken förfärlig upplevelse! Hoppas verkligen att Arne´s fingrar blir bra igen. Det är bara för dj--ligt att man att ska kunna gå lugnt och tryggt i fred.
Saknar ord....man blir alldeles tom och stum. Rena chocken.

Sköt väl om er och hoppas allt blir bra och att ni kan lägga detta bakom er snart.
Gammal 2014-10-31, 21:43
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Kari, hur det än är var min tumme en olycka och jag är så ledsen så ledsen detta hände er för att någon ville åt några euro och kanske ett visakort ni ändå spärrar. Jag tänker på er och hejjar på fingertoppar som nu behöver träning, men som blir bra om man böjer och och gör dem smidiga igen. Hoppas ni inte tappar lusten att åka igen till Grekland. Så: alla mina tankar till er!! Så onödigt och själviskt av rånarna. Många kramar (och ja - min skada var mycket illa) )
Gammal 2014-11-01, 06:04
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Kari og Arne:
Vi kunde åka hem på våra körkort när jag blev bestulen.
Flyg Athen - Chania - Stockholm.
Jag tror andra här på Kalimera har kunnat göra det också.
Birgitta.
Gammal 2014-11-01, 07:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag åkte hem på mitt körkort redan 1992 efter att jag blev bestulen på passet. Men det var charter.Jag vägrade åka till Aten för ett nytt pass.

Lissi
Gammal 2014-11-01, 11:49
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Kari og Arne:
Vi kunde åka hem på våra körkort när jag blev bestulen.
Flyg Athen - Chania - Stockholm.
Jag tror andra här på Kalimera har kunnat göra det också.
Birgitta.
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag åkte hem på mitt körkort redan 1992 efter att jag blev bestulen på passet. Men det var charter.Jag vägrade åka till Aten för ett nytt pass.
Lissi

Norge er med i Schengen og skal ha samme passregler som EUborgere innen Schengenområdet...
Men at Førerkort kunne godtas ble ikke nevnt av Ambassaden - og, siden jeg ikke har førerkortet mitt med , er vel det like greit

Men gledelig er det at vårt Konsulat her i Chania, kan utstede Nødpasset jeg trenger

Men n å r /hvilken dato vi kommer til å reise hjem vet vi ikke før etter 11.nov, for h e r "henger det e n e sammen med det a n d r e "

Jeg tenkte s å b r a, da ordner jeg nødpasset her på tirsdag, før vi reiser til
Paleochora! - men..., s å enkelt er det ikke ( det burde jeg kanskje forstått?)

D e kan ikke utstede dette papiret/passet før vi har ny billett hjem, på det skal bookingnr m.m være påført!

SOS i København, som skal gi oss tillatelse til å booke nye billetter hjem, evt booke dem for oss, kan ikke gjøre det før kirurgen har sendt dem papirer på at hånda til Arne er ferdigbehandlet av ham...
- at legen anbefaler at Arne (vi) reiser hjem for å begynne med fysioterapi i Norge...
- og d e t skjer 11 november, som heldigvis er på en tirsdag
Konsulatet i Chania har kun kontortid tirs - og onsdager (kl 10 - 13.30) nå om "vinteren", s å det e r mulig alt k a n være klart i løpet av 12.nov

Jeg t ro r ikke disse detaljene er så interessante, m e n, selv om jeg håper ingen/færrest mulig får bruk for å kjenne til hvordan dette fungerer, så tenker jeg at det k a n være litt til nytte å vite

Birgitta, takk for omtanken med å få en enklere løsning, ta stingene i Kandanos

Men, det hadde vi nok ikke tatt sjansen på uansett, pga forsikringen!

- o g en ting er h e l t klart, Kirurgen, som opererte Arne, hadde i k k e tillatt det.
Det var han selv som skiftet bandasjen før vi reiste fra sykehuset, sykepleieren fikk ikke "nærme seg", han fikk k u n ta i mot og kaste brukte bandasjer og gi legen de nye...
Jeg er h e l t sikker på at slik blir det også både på kontrollen 4 nov, og når stingene skal tas!
- og som det heter "det beste er godt nok"

( - jeg husker ikke , hvilken dato kommer dere til Paleochora, Birgitta ? Meldingen fra deg ligger på den stjålne mobilen min...)
Gammal 2014-11-01, 12:30
yanniss avatar

Kari og Arne,
vi kommer till Paleochora lördagen den 8 november cirka klockan 8 på kvällen. Flora har lovat att fixa en taxi från flyget till Pale.
Vi ser fram emot att få träffa er och att det är ett skapligt väder,
Birgitta (på besök i Malmö fyllt med dimma och duggregn, men med en solstråle till barnbarn).
Gammal 2014-11-01, 17:32
karis avatar

Citat:
Kari og Arne,
vi kommer till Paleochora lördagen den 8 november cirka klockan 8 på kvällen. Flora har lovat att fixa en taxi från flyget till Pale.
Vi ser fram emot att få träffa er och att det är ett skapligt väder,
Birgitta (på besök i Malmö fyllt med dimma och duggregn, men med en solstråle till barnbarn).
Da sees vi, Birgitta - sitter på Water Edge og venter

Så trivelig at dere er hos barnebarn i Malmø, d a spller været ingen rolle
Gammal 2014-11-02, 14:27
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Usch och fy vilken otäck upplevelse! Jag har gått där både dag som kväll senaste veckan och är trots allt lite nöjd att jag inte läste detta förrän idag när jag kom hem... Vi ska bo några nätter på Arocaria i april och då kommer man nog tänka sig för innan man tar den vägen hem på kvällen. När vi nu promenerade längs stranden mellan Chrissi Akti och Nea Chora så såg vi många "provisoriska" bostäder längs vägen... Där har man förr blivit varnad för att gå på kvällen. Det ligger ju väldigt nära är ni nu blev överfallna.
Hoppas att handen blir fullt återställd och att ni trots allt får en fortsatt bra semester.

Hälsningar Malin
Gammal 2014-11-04, 20:58
yanniss avatar

Har allt fortlöpt bra Kari og Arne?
På plats i lilla, fina Paleochora?
Birgitta.
Gammal 2014-11-05, 17:19
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Usch och fy vilken otäck upplevelse! Jag har gått där både dag som kväll senaste veckan och är trots allt lite nöjd att jag inte läste detta förrän idag när jag kom hem... Vi ska bo några nätter på Arocaria i april och då kommer man nog tänka sig för innan man tar den vägen hem på kvällen. När vi nu promenerade längs stranden mellan Chrissi Akti och Nea Chora så såg vi många "provisoriska" bostäder längs vägen... Där har man förr blivit varnad för att gå på kvällen. Det ligger ju väldigt nära är ni nu blev överfallna.
Hoppas att handen blir fullt återställd och att ni trots allt får en fortsatt bra semester.
Hälsningar Malin
Takk, for gode ønsker, Malin
Ranet skjedde mye nærmere Gamlebyen ( parkeringsplassen), enn Nea Chora, så til Chrissi Akti blir det jo et stykke!

Vi har godt håp om at hånden skal bli "god som ny" om noen måneder, takket være den dyktige legen på Gavrilaki ( IASIS)
Han var veldig godt fornøyd da Arne (vi) var på kontroll på sykehuset i går

Når det gjelder Nea Chora er vi s å glade i området, og Arocaria, at vi kommer til å reise dit igjen
- m e n, jeg kommer nok til å ta samme "forholdsregler" når jeg går ut om kvelden i Chania, som jeg gjør i Athen, Roma og andre storbyer, heretter

Citat:
Har allt fortlöpt bra Kari og Arne?
På plats i lilla, fina Paleochora?
Birgitta.
Ja, Birgitta, vi reiste ned hit til Paleochora midt på dagen i går, det var så g o d t å komme tilbake hit

Vi sees snart
- når dere kommer blir vi "Kalimeror" i 4 leiligheter her hos Flora & Haris
( om ikke flere? Mange rom er opptatt - jeg vet om to par, foruten oss, nå)
Gammal 2014-11-06, 10:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Han var veldig godt fornøyd da Arne (vi) var på kontroll på sykehuset i går
Härliga nyheter!
Gammal 2014-11-06, 16:22
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Härliga nyheter!
Takk, Janne - for at du gleder deg med oss
Gammal 2014-11-06, 16:50
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Vi har följt era bekymmer från början. Vi är så glada över att överfallet inte gör att ni ändrar era vanor att semestra på Kreta. Under alla år i Grekland (sedan 1977) för mig, har jag aldrig varit rädd och vårt hus aldrig utsatt för inbrott. Vi säger: lycka till med handen och ha en fin tid i Paleochora.
/ Jannis
Gammal 2014-11-07, 10:46
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Vi har följt era bekymmer från början. Vi är så glada över att överfallet inte gör att ni ändrar era vanor att semestra på Kreta. Under alla år i Grekland (sedan 1977) för mig, har jag aldrig varit rädd och vårt hus aldrig utsatt för inbrott. Vi säger: lycka till med handen och ha en fin tid i Paleochora.
/ Jannis
Tusen takk, Jannis
Gammal 2014-11-07, 11:04
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Usch vilken tråkig upplevelse. Vi känner verkligen med Er. Hoppas att allting ordnar sig till det bästa

Siw o Lena
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:52.