Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-16, 16:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Aten I mitt hjärta

Birgitta! Inte en sekund känner jag mig ensam! Jag är trygg I mig själv och är ju inte ensam I livet. Jag har Claes ( som inte vill resa lika mycket, men som stöttar mig och peppar till 100%. ), jag har barn och barnbarn , mamma syskon och vänner hemma. Jag är en person som är nyfiken och som genom det får mycket respons överallt!
Jag får lika mycket kontakt med människor här som på Tinos , om inte mer!!!
Idag , sista heldagen här , så var jag trött på att ta mig långt bort. Jag började dagen med att gå och ta ut pengar att betala rummet med. Åh så billigt!!!! Mitt I Aten, med frukost 8 nätter, 280 €. Alltså 35€ natten. I Kalmar kostar billigaste vandrarhem 695 kr natten I singlerum! Jag berättade att jag hade bokat samma singlerum en natt I mars, men kanske att min man skulle med då och vi I så fall måste ha ett dubbelrum. Svaret var att om maken tycker det är ok att dela 140 cm- säng med mig får han komma med på köpet! Jag bara älskar greker!
Så tog jag fram min superbra karta över Aten och bestämde mig för att idag skulle jag gå på varenda gata I hela Plaka som finns på kartan. Penna tog jag med och kryssade av gata för gata. Oj så kul jag haft! Två museibesök blev det också. Museer jag inte visste fanns!
The Athens University history museum var ett. Jätteintressant! Utbildning på universitetet sen 1832. När jag såg tandläkarstolen och den då supermoderna fottrampsde borren så var jag glad att jag ska till min tandkirurg hemma på torsdag!
Efter flera timmars promenad blev det lunch på mysiga Zaitas, deras specialsallad med tomater,gurka , lök, oliver,
ansjovis, kapris och dakos. Så himla gott! Plakas bästa ställe. Ingen inkastning, det är fullt ändå!
Efter maten fortsatt avbetning av gatorna och det inkluderade ju även Anafiotika förstås... Här visar sig den grekiska gästfriheten, då en äldre dam kom ut från ett hus och undrade om jag ville ha ett glas vatten... Det ville jag ju naturligtvis...och så var jag så evinnerligt glad att jag kan lite grekiska!!

Ett nytt museum gick jag sen förbi. Ett litet om Greklands historia och med modern konst...Broschyren jag fick visar alla museum som finns I Aten så just vad detta hette vet jag ej. 1€ som pensionär och damen bakom disken var så nyfiken på hur svenska pensionssystemet fungerar. I Grekland är nu pensionsåldern 67 år för alla! Oavsett om Du är pilot, militär, lärare elled kontorist. Efter 10 min prat undrade jag om jag kunde få betala min biljett. Lite kul är att jag flera ggr behövt visa min leg att jag verkligen är pensionär..haha! Det tror man inte när man ser sig I spegeln på morgonen!
Ja, jag betade av alla gator på kartan och fler prång, stigar och små parker ej utsatta. Himla kul. En vinpaus blev det på eftermiddan och en fm-frappe med glass. Dyrast hittills 5 euro. Motsvarande I går I Psirri, 3,5 euro. Godare och större I Psirri men Plaka kostar. Jag avrundade turen I Plaka på Brettos, där jag köpte en liter ouzo nästbästa kvaliten för 32 euro. Mums!
Ja nu återstår att packa...jag tror allt kommer med..bara en liten trolley att checka in och så handbagagerygga. I morgon tar jag flygbussen vid 10.30- 11- tiden. Jag har redan checkat in och har boardingkortet I mobilen. Bara bagage- drop återstår.
När jag landar på Kastrup möter goa Marianne. Ett extra dygn I Danmark innan hemfärd till Kalmar. Kan resan sluta bättre? Tack alla för att ni hängt med!!!

Lissi

ps jag har varit I svenska kyrkan...eller skandinaviska som den heter. De jobbar inte aktivt ute på gatorna.
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 17:10
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Välkommen, Lisa.
Vackert här i går med sol och runt 15 grader, grått och regn idag... i morgon? spelar ingen roll... jag har planer, om du har överskott till fler upplevelser...
Välkommen! Jag ser verkligen fram emot ditt besök!
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 17:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Välkommen tillbaka säger väl jag då, och tolkar nog alla grekers hälsning: Kali andámosi!
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 17:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tack så väldigt mycket för alla rapporter! Du skriver så bra och levande att det funkar riktigt bra utan bilder också.

Ha en bra hemresa!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 17:46

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Och hur hittar du oaser i Athen? Är det stor erfarenhet eller går du på karta eller GPS (eller vad det heter). Du har ju så fina bilder på enorm grönska och det har jag inte sett i Athen (och inte heller joggare).
Det var ett par funderingar.
Birgitta.
Birgitta, jag har bara vanlig karta( som jag knappt behöver numer) Där finns massor av parker utsatta! Den du såg på FB var National garden, bakom regeringsbyggnaden på Syntagma. Massor av joggare där!!! Även joggare upp och nedför Lykavittos...och upp och ned för Filipsppos! Jag har dock nöjt mig med " me ta podia" Aten har mycket grönska!
Marianne: Jag är pigg på vad som helst!!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 18:05
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Tusen tack för denna resan Lissi och ha en fin tur hemåt!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 19:33
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tack så väldigt mycket för alla rapporter! Du skriver så bra och levande att det funkar riktigt bra utan bilder också.

Ha en bra hemresa!

/ Anne
Precis min åsikt! Jag slukar varje ord!
Angående grönska i Aten, konstaterade jag den via en bild från Akropolis 2005, den enda gången jag varit i Greklands huvudstad, det grönskade t o m på taken .

Abi

Senast redigerad av Abi den 2015-11-16 klockan 19:37. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 20:13
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad

Underbart att följa dig och din resa i härliga Aten. Tack

Lena
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 20:49
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Tack för att jag får följa med
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 21:12
nickelena nickelena är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Tusen tack för att vi fått följa med dig! Jättemysigt!

Lena
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 21:22
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

ps jag har varit I svenska kyrkan...eller skandinaviska som den heter. De jobbar inte aktivt ute på gatorna.
Aha, det förklarar varför jag inte fick något svar från dem.

Du vet redan hur personligt jag upplevt dina rapporter från Aten Lissi.

Stort tack, snart är cirkeln sluten för min del
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 22:19
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Tusinde tak for vidunderlige rapporter
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 23:24
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Abi Visa inlägg
Precis min åsikt! Jag slukar varje ord!
Angående grönska i Aten, konstaterade jag den via en bild från Akropolis 2005, den enda gången jag varit i Greklands huvudstad, det grönskade t o m på taken .

Abi

Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 07:46

Tack snälla alla som kommenterat. Det har varit kul att läsa.
Nu sitter jag med kaffe efter frukosten på Adonis. Grekiska flaggan på Akropolis- klippan vajar I vinden och vinkar adjö!
I går kväll bröt en förkylning ut så jag måste till Farmakeio här nära och köpa näsdroppar. Vill inte vara täppt på flyget.

Kram för denna gång...och ett fotobrev med 35 bilder kommer...ha det kanske får bli två! Jag vill ju locka fler hit!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 09:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kram för denna gång...och ett fotobrev med 35 bilder kommer...ha det kanske får bli två!
Det ser jag fram emot.

Tack för din rapportering, och välkommen hem till regnet.
Svara med citat
Gammal 2015-11-20, 22:47
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Åååh, så underbart att läsa om Aten Ser väldigt mycket fram emot ditt fotobrev! Tack för att du piggar upp mig en dag som denna då jag inte egentligen var i så gott humör...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:15.