![]() |
|
Visa resultat för omröstning: Vilken är din grekiska favoritdryck? | |||
Öl |
![]() ![]() ![]() ![]() |
28 | 15.91% |
Retsina |
45 | 25.57% |
Annat vitt vin |
8 | 4.55% |
Rött vin |
7 | 3.98% |
Ouzo |
38 | 21.59% |
Raki/tsipouro/tzikoudia |
1 | 0.57% |
Metaxa |
6 | 3.41% |
Kafé elleniko (grekiskt kaffe) |
3 | 1.70% |
Kafé frappé (iskaffe) |
29 | 16.48% |
Annat |
11 | 6.25% |
Antal röster: 176. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
||||
|
||||
![]()
12-stjärnig, det låter som 4 3-stjärniga
![]() Nu har 81 personer röstat och ouzo är nästan ikapp Retsina ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ett tips jag fick i Grekland var att man tar Metaxa lägger i en skiva lime på med lite is och sedan Tonic Water smaskigt är det.
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Min absoluta Retsinafavorit är Malamatina!
I år drack vi en ny variant som vi aldrig smakat tidigare vad vi minns..Denna: ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Malamatina är toppen
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det beror på vad man äter.
Retsina & Grekisk-sallad Ouzo & Meze Öl & Giro pitta Lolis |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Produksjon av retsina har gått ned med over 70 % i løpet av de siste 15 år hos Kourtakis, som er den dominerende produsenten. Det er rimelig å tro at totalen har blirr redusert nesten like mye, selv om en del lokale merker har holdt bedre stand, som f.eks. Malamatina i nord. Det vil alltid være en diskusjon om hva som er "gode" viner. Det ser ut til at nedgangen i forbruket av retsina for det meste blir erstattet av økning i billig "bulk-vin", altså den vinen vi kjøper i mugger eller karafler på tavernaene. Den selges i økende kvanta i 5-liters kanner, på plastflasker, eller direkte tappet fra kjøle-automater som sikkert mange har sett i supermarkeder. Denne typen vin gikk kraftig tilbake i popularitet fra 1980 og utover, men opplever visstnok nå en renessanse blant grekerne. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag röstar på Ouzo...det ÄR Grekland och det är ju helt klart en njutningsdryck...Retsina tycker jag också om, men det dricker man ju till maten...Ouzo dricker man enbart för att njuta av just den!!
Yanna |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() birgitta |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Kaffe e ju en konstig dryck, många e som du o mår dåligt när man e utan men jag märker ingen skillnad på det sättet. Tyvärr blir jag inte pigg av kaffe heller när jag jobbar natten. Skulle behövt att bli det ibland..... |
|
||||
|
||||
![]()
Retsina är Grekland för mig det finns inget som kan slå det!!!
//Kerstin ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det finns två drycker jag njuter av på kreta. Det är Frappè och Raki!!
Det var ju frågan om vad man njuter av och inte vad man dricker till maten ex.öl,vatten och ev. vin. aake |
|
|||
|
|||
![]()
Ja e lite efter.....men vad e frappe????
Senast redigerad av inkfish den 2007-08-12 klockan 14:27. Anledning: långt citat |
|
||||
|
||||
![]()
Som det står i omröstningen: iskaffe.
|
|
|||
|
|||
![]()
Vad e frappe?
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vad bra, Barbro!!!!
Nu vet ja vad de e !!! Inget som frestar men ja vet vad d ee som sagt..hihi ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det är väl inte mycket som slår en kall öl till lunchen. Men jag brukar dricka Amstel och inte Mythos. Och Amstel är väl inte särskilt grekiskt. Retsina dricker man ju nästan varje kväll till maten. Men en god iskaffe är det som man VARJE gång man tar en utbrister, "Herregud vad gott detta är". Så det får bli iskaffe.
Thomas |
![]() |
|
|