![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Direkt från Sturup (finns det f ö någon tråkigare flygplats att börja sin resa på?) kan jag meddela att det är uppenbarligen maskningsaktioner på Rhodos flygplats. Boarding för vår flight är till att börja med framflyttad en timme.
Celbe |
|
|
|||
|
|||
|
Turen ned til Kreta igår med Norwegian fra Oslo gikk på tiden, litt forsinkelse på grunn av stor trafikk i Europa, men forsinkelsen var vel totalt under 30 minutter. På flyplassen i Chania var det fullt av taxier som ventet tålmodig på passasjerer og stemningen var rolig og vennlig.
Da vi gikk ut av flyet så var det akkurat tidsnok til en nydelig solnedgang. Og i dag skinner solen og forventer rundt 28 grader så det blir vel en tur til sjøen, eller to, men først må jeg opp og se hvordan det går med huset som vi bygger. Don't worry, be happy!
|
|
|
||||
|
||||
|
Jag tycker att det är så lång tid till nästa sommar och man vet så lite vad som kommer hända till dess! Lite tidigt kanske och redan bestämma sig att inte åka dit
![]() Det skall nog mycket till och hindra mig ![]() Riitta
|
|
|
||||
|
||||
|
För min del är det så att just sådana här saker som flygledarstrejker och taxistrejker som gör att jag tappar lite lusten av av åka till Grekland nästa sommar.
Det är klart att det kan hända att det blir förseningar vart man än åker i världen, det vem inte minst jag som spenderar en väldigt massa tid på Arlanda varje månad på grund av tjänsteresor. Men...Har man spenderat en massa pengar på ett par semesterveckor vill man att det ska flyta på bra. Jag vill inte stå där med packning och två små barn och fundera på hur man ska ta sig vidare till hotellet. Jag vill inte heller riskera behöva bli av med eller förstöra semesterdagar sittandes på på en flygplats och inte komma iväg. I somras blev taxistrejken för min del väldigt påtaglig när jag akut behövde söka läkare pga en allergisk reaktion (getingstick). När jag under samma resa fick 39 graders feber och doktorn, som kom till hotellet, skrev ut medicin fick min man promenera och leta efter ett söndagsöppet apotek (det apotek som låg i närheten och skulle vara öppet var naturligtvis inte det).Det var ju liksom svårt att åka buss när man inte vet vilket apotek som är öppet, så han fick ta en fin lite promenad på fem kilometer, enkel väg i 38 graders värme. Vi tänker avvakta och se hur utvecklingen i Grekland ser ut och tar beslutet senare om att åka eller inte. Ska kanske passa på att åka till något annat land nästa sommar. Hur stor greklandsfantast jag än är. Outi |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Vi ingår i en ganska stor grupp, över 70 personer, så en strejk innebär en bökig början på vår kursvecka. Å andra sidan är det kanske tur att vi för en gångs skull åker "organiserat" och inte på egen hand . Det enda vi råkat ut för i strejkväg i sommar i Grekland är taxistrejk på Samos men då tog vi bussen istället!Celbe |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
![]() Erfaringsmessig er dette en veldig oppdatert side som er til å stole på. Athenstransport.com, som er det offisielle info-nettstedet for transport i Athen, henviser til livingingreece-siden for streikeinformasjon på engelsk. Greit for dem som ikke forstår nyhetene på gresk! |
|
|
||||
|
||||
|
Hur som helst Lissi, ha en god tur till Tinos och hälsa Nikoleta med man. Vi blir bara drabbade av den vanliga lördagsstrejken hos taxichaffisarna när vi kommer från Fourni till Vathy på Samos sen lördag kväll, Få ta tidig taxi till Pyt söndag morgon för vidare färd till Patmos.
Hälsar Birgitta, direkt från internetcafeet på Fourni. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
@eurocontrol EUROCONTROL Latest is that Greek strike this weekend appears to be off but we haven't yet received any official confirmation... |
|
|
||||
|
||||
|
Hämtat från Ekathimerini idag:
People planning to travel by air will face problems too as air-traffic controllers stage a three-hour walkout from 12.30 p.m. on Thursday and a 24-hour strike on Sunday. Det kan alltså bli strejk på söndag (25/9), men förhoppningsvis ställs den in för att den är olaglig, precis som förra helgen. Senast redigerad av Kalimera den 2011-09-22 klockan 10:10. Anledning: La till datum |
|
|
|||
|
|||
|
Och från dagens DI, där kommentarerna alltför ofta innehåller rena vandringssägner...
http://di.se/Artiklar/2011/9/22/2457...atstramningar/ |
|
|
||||
|
||||
|
Efter 16 underbara dagar pa Tinos (TACK annu en gang Peter, for dina manga fina tips!) sa fick vi sms fran SAS att de stallt in planet hem idag. En langsam hemfard dryga dygnet senare an planerat med flygbyte och lang vantetid maste vi ju acceptera.
Sitter nu dessutom i Rafina utan strom hela dagen! Tur att vi har haft en san fin semester att vi kan njuta av den, MEN hur star vi angaende extrautgifter, kan vi forvanta ersattning fran SAS, nagon som vet? |
|
|
|||
|
|||
|
Ja idag strejkar ju precis alltting i Aten mm, Taxi och lokaltrafiken är i strejk. så det kan ju vara lite knepigt att komma till flygplatsen med,
Gällande extrautgifter så tror jag strejk räknas som force majure och flygbolagen då inte är ersättningsskyldiga men det kan vara fel av mig. Värt att undersökas. Har ni en reseförsäkring via tex hem / kreditkort / separat så brukar det ingå ett visst skydd mot detta |
|
|
||||
|
||||
|
Så heldige vi var som kom hjem på morgenen i dag, kun to timer forsinket
Årsaken var en "gå sakte aksjon" på en gresk øy tidlig på dagen fikk vi vite. |
|
|
|||
|
|||
|
Allt som har något att göra med trafik i Aten, strejkar idag. Det blir kanske mer med tiden.
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Tror sakert du har ratt, flygledarstrejk raknas nog som force majure och vi har valt att inte sla klackarna i taket men stannar pa vart utmarkta boende och checkar inte in pa Sofitel eller liknande .Detta ar forsta gangen vi drabbas av strejk eller liknande pa alla dessa ar, sa vi klagar inte. 16 dagar blev till 17 harliga dagar i Grekland!
|
|
|
||||
|
||||
|
Strejk i flygtrafiken utlovas den 25 igen!
|
|
|
|||
|
|||
|
Nu börjar jag bli regält nervös inför vår flygresa med SAS till Aten på söndag. Ovissheten är stor hur vi ska gå till väga om det ej går att flyga dit då. Har kollat flyg på måndag istället, men då är biljetten tredubbelt så dyr
. Och Norwegian flyger först på em, komma till Aten kl 21 på kvällen är väl inget drömläge i dagens läge.Bara att ha is i magen och vänta på besked. Snälla håll alla tummar ni har, det gör vi. Kanske finns det fler kalimeror i samma sits? Inger |
|
|
|||
|
|||
|
Vi har tidligere i tråden tipset om nettstedet livingingreece.gr. Om dere fulgte med der, ville dere se at flygelederstreiken søndag 25. er erklært ulovlig.
|
|
|
|||
|
|||
Strejken på söndag avblåst.
|
|
|
|||
|
|||
|
Har ar jag fran Tinos och kopte tid pa internetcafe for att kolla sa inte flyget pa tisdag ar installt! Man far hoppas att allt funkar..
Tank Marianne och Jens att ni inte kom ivag! Da kunde ni ju varit kvar har sa hade i tagit en lunch pa Marathia....Dar at jag i gar f o... Solen skiner och skiner men blasten tar i och jag har magiskt mysiga dagar!!! 3 dagar kvar nu. Ingen strejk har pa Tinos i alla fall men alla TV nyheter visar strejk, strejk, strejk!! Lissi |
![]() |
|
|