Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2007-02-22, 12:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Citat:
Ursprungligen postat av Ypsilon Visa inlägg
därför (i regel) stavas på svenska som det engelska uttalet
Det är ju just det de INTE gör - de stavas som det SVENSKA uttalet men i en del ord sammanfaller det med det engelska som i tejp och mejl, men inte i jos och julia.

Men precis som inkfish säger så räknas olika stavning som rätt under en lång period. Språkets utveckling är ju inte precis något som går snabbt. (Med vissa undantag; jag har då aldrig varit med om något så snabbt som när ordet taliban blev svenskt. Det gick på typ tio minuter!)
Svara med citat
  #102  
Gammal 2007-02-22, 14:25
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Mejl är ännu inte lika självklart.
Den förträffliga språkdatabasen vi har på jobbet klarlägger bra hur det ska användas i det svenska språket:



e-post; e-posta
Bindestreck efter e i förkortningen. Den enskilda försändelsen kallas ett e-brev el. ett e-meddelande (vardagligt mejl o. mejla, obs! stavningen på svenska, inte "e-mail" ). SAOL, Datatermgruppen.

ett e-brev (ett e-meddelande)
/e:bre:v/
En enskild försändelse skickad med e-post kallas ett e-brev, inte "en e-post"! (Vardagligt ett mejl och mejla. Obs! den svenska stavningen, inte "e-mail".) SAOL, Datatermgruppen.


R
Svara med citat
  #103  
Gammal 2007-02-22, 14:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Jag vet, Rasmus . Men vad jag skrev var ju att mejl inte är lika självklart - menar att man fortfarande ser mail medan man aldrig ser tape.
Svara med citat
  #104  
Gammal 2007-02-22, 21:49
sanckars avatar
sanckar sanckar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 41
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Hej!
Nu kastar jag min in i debatten, något som stör mig är särskrivningar. Det är en betydlig skillnad mellan

Herr toalett och
herrtoalett

man undrar lite grann vem denna herr toalett är...!! Det kan inte var roligt!

Jag kan också vara petig på andra språkförbistringar, men jag brukar hålla tand för tunga då även jag kan vara lite slarvig med orden (då inte skriftligen). Men det är kul att läsa andras särskrivningar.
Svara med citat
  #105  
Gammal 2007-02-22, 23:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Ett annat fenomen som man inte vet om man ska skratta eller gråta åt är när ord används på ett "omöjligt" sätt. Jag har inte tänkt på om det förekommer inom andra heat- och finalsporter, men sedan sprinten kom som längdlöpningsgren så kör man ständigt fem kvartsfinaler. Hur får de ihop det???
Svara med citat
  #106  
Gammal 2007-02-23, 19:59
go-norths avatar
go-north go-north är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Finland
Inlägg: 42
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vi har förresten ett skämt om jos: i Finland säger man jolgransjos
Ja inte vet jag var i Finland du tror att man säger så, kanske en eller annan i finskot/vattusvensk ( finsk i inlandet som flyttat till Stockholm eller Södertälje ) säger så, men is nu int överdriva i er överlägsenhet! Det där tror inte ens djulgubben på! Såsom Stockholmarna talar så förstår man ju att de tror att alla talar en lika dålig svenska, då-ra.
Någon bättre vits i minnet? Vi har flere roliga historier om ER svenskar, jag tror västra flanken, dvs Norge även har det. Dessutom har vi ju våran Pekka i finskot, Norrmännen känner bra till honom. ( Saklig självkritik och att förstå att ha roligt även åt sig själv är endast bra för själen, har "moderlandet" glömt det? ).
HaDe.
en liten kommentar var väl på plats? det där med joos eller djoos kan ni sedan använda i Stockholm...eller, då-ra, dessutom har ni ju doijor, macka, semla osv....som ingen vet vad de är, så där på riktigt?
(ps, Elisabet: när man läser vad du skriver så kommer man obönhörigt till slutsatsen att du int vet et juta vad du skriver! men skriv bara det kan ju vara ack så "mysigt".)

Senast redigerad av go-north den 2007-02-23 klockan 20:28.
Svara med citat
  #107  
Gammal 2007-02-23, 20:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Citat:
Ursprungligen postat av go-north Visa inlägg
(ps, Elisabet: när man läser vad du skriver så kommer man obönhörigt till slutsatsen att du int vet et juta vad du skriver! men skriv bara det kan ju vara ack så "mysigt".)
???
Oups! Ser ut som om det kan bli rolig helgläsning här
// Helén
Svara med citat
  #108  
Gammal 2007-02-23, 21:37
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Hahaha...herregud, vad går folk på????
Svara med citat
  #109  
Gammal 2007-02-23, 21:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Citat:
Ursprungligen postat av go-north Visa inlägg
dessutom har ni ju doijor, macka, semla osv....som ingen vet vad de är, så där på riktigt?
Dessa ord är väl vanlig svenska? Har inte kontrollerat på språkrådets sida, men jag har jättesvårt att tro att det finns någon svensk som inte vet vad det är.
Helén- som tills för några år sedan var helt övertygad om att "alla" visste vad "bamba" "svale" och "tapp" är för någonting.
Svara med citat
  #110  
Gammal 2007-02-23, 22:03
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Tänk när det började gå upp för mig att var jag än kom så var det ingen som förstod hur jag använde ordet "jämt"... Här hos oss använder vi det istället för " bara"... ex. jag ska jämt gå på toaletten innan vi kan gå...
Folk undrade varför jag skulle göra det hela tiden....

Malin
Svara med citat
  #111  
Gammal 2007-02-23, 22:06
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Värmländska, är det ens talspråk
Missade ni omröstningen ( vet inte om det var någon tidning eller tv) där värmländskan vann som "vackraste" dialekten i Sverige...

Malin - 5 km från värmlandsgränsen
Svara med citat
  #112  
Gammal 2007-02-23, 22:12
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Missade ni omröstningen ( vet inte om det var någon tidning eller tv) där värmländskan vann som "vackraste" dialekten i Sverige... Malin - 5 km från värmlandsgränsen
Jag skall söka efter den, vet att det var en omröstning på Aftonbladet för inte allt för länge sedan. Har bestämt för mig att jag kommer i håg vilken som var den mest förtroendeingivande ......., inget förvånande, "hört med mina öron"
// Helén

Tillägg; Har sökt, men den jag hittade var inte den jag tänkte på, göteborgska var inte ens med som valbart alternativ

Senast redigerad av Hellen den 2007-02-23 klockan 22:18. Anledning: Tillägg i texten
Svara med citat
  #113  
Gammal 2007-02-23, 22:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Jösses, här tycker man att man skämtar och så tas det emot som en svensk-finsk krigsförklaring

Go-north, ta inte i så, tror inte att det är någon i tråden som skriver på blodigt allvar.
Svara med citat
  #114  
Gammal 2007-02-23, 22:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Tänk när det började gå upp för mig att var jag än kom så var det ingen som förstod hur jag använde ordet "jämt"
Då ska jag jämt avslöja nåt: jag bodde i Värmland i tio år men förutom töligt lärde jag mej ittnå
Svara med citat
  #115  
Gammal 2007-02-23, 23:14
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag skall söka efter den, vet att det var en omröstning på Aftonbladet för inte allt för länge sedan. Har bestämt för mig att jag kommer i håg vilken som var den mest förtroendeingivande ......., inget förvånande, "hört med mina öron"
// Helén

Tillägg; Har sökt, men den jag hittade var inte den jag tänkte på, göteborgska var inte ens med som valbart alternativ
Är det Fredrik Lindströms undersökning du tänker på? Jag tror att det var ifjol som vi kunde rösta på dialekter. Det kan ha varit på SvT's sida.

Moster
Svara med citat
  #116  
Gammal 2007-02-23, 23:24
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Jag är ingen språkprofessor så jag kan bara relatera till min enkla svenska jag lärt mig i livet! Jag kan avslöja att jag blev född i Hufvudstaden men flyttade därifrån till ÄNGELHOLM 1980.
Jag har farit landet runt många gånger sedan dess och undrat vart är vårt gamla svenska språk på väg? Då-ra, typiskt från storstan! Jo jag bräker säkert ur mig ett och ett annat konstigt ordval jag med! Men jag stavar Dojjor med två J.
yeasou
PEACE
Svara med citat
  #117  
Gammal 2007-02-23, 23:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Men jag stavar Dojjor med två J





Ere bara ja som tycker de låter fiiint å seja dårå dårå ?
Svara med citat
  #118  
Gammal 2007-02-23, 23:34
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg

Ere bara ja som tycker de låter fiiint å seja dårå dårå ?
Tror att du är rätt ensam om att tycka att det låter fiiint, själv tycker jag bara att det låter som ett fjantigt tillägg (hukar)
// Helén
Svara med citat
  #119  
Gammal 2007-02-23, 23:38
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

Min gamla far som idag är närmre 89 år brukar alltid säja, Serru! Då menar han "ser du", å då menar han att" så är det" eller "fattar du"------------
Yeasou
Svara med citat
  #120  
Gammal 2007-02-23, 23:50
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Svenska språket... det där med rörelse och plats!

När jag en gång i tiden lärde mig ett och annat om blommor och odling, på Sunnerdals praktiska yrkesskola i Bro norr om Hufvudstaden. Så fanns det en klasskamrat som kom från Liiiiidingö. Vi hade väldigt roligt åt hennes uttal på en del ord. Liiiidingö, viiin, viiiita blommor, osv. Jag kollade in hennes viiiita skinn, hon hade aldrig varit ute i solen, tror jag.........
Men jag som är e söderkis fixa klyket direkt serru!
SöderYeasou

Senast redigerad av yeasou den 2007-02-24 klockan 00:04.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT