Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Visa resultat för omröstning: Vilket betyg ger du Mamma Mia?
5 144 58.06%
4 57 22.98%
3 20 8.06%
2 5 2.02%
1 11 4.44%
Ska inte se filmen 11 4.44%
Antal röster: 248. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2008-10-11, 15:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

I Lund går "vanliga " filmen och "Sing along"-versionen parallellt på Filmstaden..Maken har laddat ner filmen på DVD så jag kan se hemma och sjunga så mycket jag vill om jag vill.....fast jag har inte sett om den än...

Lissi
Svara med citat
  #102  
Gammal 2008-10-11, 20:34
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Dvd:n vill jag också ha. Den kommer att förgylla tillvaron när vintermörkret snart infinner sig.

Carina - som just avnjutit en delikat grekisk måltid
Svara med citat
  #103  
Gammal 2008-10-13, 15:02
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Jag såg filmen för första gången igår. Jag måste säga att jag blev helt upprymd.....sådan musik,sådan dans,sådana skådespelare, sådan glädje och inte minst vilken härlig miljö, speciellt när vi själva var på Skopelos för första gången förra året och tidigare även besökt Skiathos. Det var ju några platser man kände igen. Jag har även sett den Svenska versionen av Musikalen och det är ju två olika upplevelser även om storyn är densamma. Hur som helst jag ger filmen
Svara med citat
  #104  
Gammal 2008-10-15, 21:29
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Så har då filmen äntligen_ kommit till "Lilla Kolbäck"

Den hör till de trevligaste filmer vi sett under senare tid. Tom. lättsammare än musikalen på Konserthuset i Västerås ;-)) men var är den inspelad? Därom tvistade vi som var där. Jag kände då inte igen mig! Ett tag misstänkte jag Sardinien, eller Malta. Skopelos och Skiathos läser jag här på forumet. Endast där eller på fler ställen??? Hur som, naturen var skön och handlingen och skådespeleriet lättsam och allmänt avkopplande underhållning om än lite väl "amerikansk" emellanåt. Har någon sett en sån blå jeep i Grekland? Inte jag.
Svara med citat
  #105  
Gammal 2008-10-17, 13:03
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Blå jeep i Grekland ?Nä inte jag heller men va gör de om den var blå i filmen.Färgen passade bra in såklart.
Har nu sett Mamma Mio på bio.
Nöjda gick vi hem, även vår son som är 16 år.Han tyckte filmen var bra och över hans förväntningar. När filmen går mot sitt slut och hon frågar i filmen publiken om vi vill se mer. Då ville vi båda skrika yes men ingen sa något.Vi var bara 13 biobesökare men det gjorde inget.

Birgittta 63
Svara med citat
  #106  
Gammal 2008-10-20, 12:40
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Her i Norge hvor jeg kommer fra (Bergen), har vi sunget med i filmen lenge. Nå er dette noe man vil gjøre over resten av Norge også, og det blir satt opp "karaoke"-versjoner på mange av landets bioer - til tross for at det er tett innpå en million som har sett filmen hittil i Norge. Det virker som om publikum ikke kan få nok. Leste i avisen i går at man i Hollywood planlegger å spille inn en oppfølger til filmen med de samme skuespillerne. Det kan jo bli spennende - ABBA har jo så mange flotte sanger å velge mellom.
Gleder meg!!!
Svara med citat
  #107  
Gammal 2008-10-20, 15:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosNille Visa inlägg
Leste i avisen i går at man i Hollywood planlegger å spille inn en oppfølger til filmen med de samme skuespillerne. Det kan jo bli spennende - ABBA har jo så mange flotte sanger å velge mellom.
Gleder meg!!!
ÅH nej! Så typiskt amerikanskt att göra uppföljare och "suga ut" allt som går.....Då blir det nog inte lika bra... Hittills har väl väldigt FÅ uppföljare varit bra...LAGOM ÄR BÄST!
..tycker Lissi
Svara med citat
  #108  
Gammal 2008-10-20, 15:54
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 698
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hittills har väl väldigt FÅ uppföljare varit bra...LAGOM ÄR BÄST!
..tycker Lissi
En av de få filmer som lyckats med att uppföljaren är bättre än den första, är Gudfadern, där både 2:an och 3:an är väl så bra som 1:an.
I dessa filmer var det en naturlig fortsättningen med en maffia familjs uppgång och fall.

Hur skulle fortsättningen bli på Mama Mia 2?

Tobbe
Svara med citat
  #109  
Gammal 2008-10-20, 20:17
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

I den rena sakfrågan om filmen, flera bää än bra. har levt med filmen i en lång tid då jag svensktextat *.avi filmen. Har den även på DvD med svensk text och med Spanskt tal och sång, "en rysare". Filmen i sig själv är tunn och allt verkar förutsägbart. Meryl som sångerska är bra, men Pierce en katastrof. Efter så här nära kontakt blir man lite avig. Jag har DvD'n med svensk text om någon vill ha för att se och bedöma själv. Att texta en film är ett projekt och original textaren och jag har olika tolkningar, det är helt klart. Filmen som en kul upplevelse av gamla ABBA-låtar är bra men storyboarden är tunn. Naturfilmninget är mycket bra. Jag säger inte Buu då det är många som tycker om ABBA, även jag och de har sina poänger. Detta kan ses som en kritikers summering av filmen. På en skala 1-5 ger jag 2,0 i poäng.

Uffe
Svara med citat
  #110  
Gammal 2008-11-26, 20:43
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Äntligen fick jag filmen!
Gissa om jag blev glad när jag öppnade min brevlåda när jag kom hem från jobbet.
En sån grå trist dag efter all snö som töat bort gjorde Mamma Mia till en glad dag.
Fast vi såg filmen på bio så var det så jätte roligt att sitta hemma och se den en gång till.
Tycker den är fin och bli på gott humör när man får se den vackra naturen av Grekland.
Hoppas man kommer dit där en dag.
Birgitta 63
Svara med citat
  #111  
Gammal 2008-11-26, 20:57
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Igår kväll saåg jag filmen för 2 gången.
Jag såg den i somras när jag var i Sverige, och nu har vår dvdaffär fått in den för uthyrning.
Fick tom karln att titta på den som inte brukar vilja titta på filmer.
Han tyckte den var jättebra och att man blir glad av den.

Tyckte nästan den var bättre andra gången, för alltid är det något man missar första gången.

Monica
Svara med citat
  #112  
Gammal 2008-12-07, 19:57
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Tja... Jeg så filmen i går. Havde forventet mig at få lidt mere at se af Skopelos, men det meste var optaget i et studie.

God harmløs underholdning. Jeg ville ikke indstille den til en Oscar.

Mette
Svara med citat
  #113  
Gammal 2008-12-07, 21:07
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Nu har även jag sett filmen. .. på dvd. Var väl sådär.. småtrevlig underhållningsfilm som man blir glad av. Ger den en trea.
Svara med citat
  #114  
Gammal 2009-01-01, 21:48
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Nu har jag sett den på 50"aren hemma oxå, tyckte den var bra på bio men jag blev lika glad av att se den hemma. Längtar man till Grekland eller....?
Svara med citat
  #115  
Gammal 2009-01-05, 17:04
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 591
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Tyvärr blev jag besviken. Tycker att det var en tunn story och önskade att den skulle ta slut. Jag hade velat se mer av Skiathos och Skopelos.
/Ofelia
Svara med citat
  #116  
Gammal 2009-01-05, 23:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Synes det var en skikkelig feel-goodfilm, jeg.
Har ikke lest alle innleggene her, og håper jeg ikke gjentar tidligere forummedlemmer når jeg siterer Morgenbladet - som hadde følgende innlegg (utdrag) på trykk etter å ha gitt filmen knusende kritikk:

Mamma Mia! er endelig en hyllest til den kåte og knisete jenteleken, til ekstatisk skrål og fjoll!
Men det er ikke bare fordi Olsson (anmelderen) er en ensom kjøtteter blant kåte grønnsaker at han hater Mamma Mia! Jeg trer gjerne støttende til med en begrunnelse han ikke oppgir: Når kvinner tar over leken, seksualiteten og nyter (seg) selv i all offentlighet, da blir noen menn fulle av hat. Ikke særlig rart, for hvem gir frivillig opp sitt privilegium som seksuell premissleverandør og hovedperson i andres liv? Da blir Abba teit. Olsson hater Mamma Mia! fordi han ikke er mann nok.
(Kilde: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs...BATT/950336135)
Svara med citat
  #117  
Gammal 2009-01-07, 20:47
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Såg filmen på DVD nu i helgerna och den var ju jättebra! Glatt överraskad och alla sjöng faktiskt godkänt tycker jag. Man hade lyckats fläta in musiktexterna i handlingen på ett bra sätt. Väldigt vackra bilder!!!!!!
Svara med citat
  #118  
Gammal 2009-01-11, 00:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 753
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Ikväll har vi sett filmen och jag som är uppväxt med ABBA ger filmen en femma i betyg!!! En typiskt feelgood-film, som man mådde bra av.
Så mycket Grekland såg man inte, men det räckte att man visste var man var, för att man skulle må bra!

/Netwolf
Svara med citat
  #119  
Gammal 2009-01-11, 01:01
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Nu har jag också äntligen sett filmen. Meryl Streep rollprestationer är alltid njutbara och att hon är en duktig sångerska visste jag sedan tidigare (hon var ju också aktuell för filmatiseringen av Evita, även om Madonna knep rollen).

Jag har sett filmen tre gånger nu och jag fnissar alltid lika hejdlöst när Brosnan "rockar loss!" Fruktansvärt dåligt och kul på samma gång!
Svara med citat
  #120  
Gammal 2009-01-11, 08:52
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Min femåring tittar på filme ca 2 ggr om dagen trots att hon inte förstår engelska. Det säger väl nåt om musiken och hur bra den är!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT