Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-05, 23:05
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

...jo, minsann svarade inte Dimitri !!
Bara efter två ringninar.....Han berättade i stöket och stojet att det var fullt med folk (vilket hördes...), det blåste inte riktigt lika mycket som igår, samt att det inte var lika kallt....En fin och bra avslutning för Pelagos för den elfte säsongen....då fick jag iallafall HÖRA hur det lät....;-)
Mikke
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 03:45
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Re: ..åter till Karpathos....

Tack för dina rapporter Mikke!
Det har varit kul att följa precis som vanligt. Du har verkligen energi som räcker till många och måste vara väldigt uppskattat.
Själv har jag inte varit på Karpathos på 12 år så det är nog snart dags för ett besök snart igen, du får mig att längta tillbaka. Hade det inte varit för underbara Ouzeria Popeye och goa Yvonne i Platanes o Rethymnon hade det blivit ett besök redan i somras. Men nästa sommar kanske!?
//
KR
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 05:18

Hej Kr å takkföde!!
Klart att du ska ta en kik på Karpathos nästa år !!
En sak jag glömde/förträngde efter senaste visiten: myggorna.....
Dom var med, från början till slut detta besök....
Efter första natten såg jag ut som en nåldyna.
Sen fick jag vassego fixa såna däringa ringar som ryker, plus nåt att smörja mej med. Rackarns racermygger åg, dom e ju små,snabba å nästan ljudlösa, samt väldigt svårdödade...
.Våra hemmamygg flyger ju i ullatrapid i jämförelse.... Nu är jag inte särskilt känslig för myggbett, men en dambekant från Stockholm på ö-besök i september svullnade igen runt ett öga. Nu är hon tydligen allergisk, men det är fina fisken med nät för fönster och andra öppningar...
Mikke
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 09:25
Leena Leena är inte uppkopplad

Hoppas dina myggvarningar inte avskräcker någon från att besöka Karpathos!!! Vi var i Pigadia 2 av dina första veckor och fick ett enda myggbett!!!
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 09:44
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det var nog där "på landet" som Mikke bodde, som det fanns mygg!
Vi har inte heller haft några myggbett på Karpathos under alla år

Riitta
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 10:59
Malena Malena är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Och jag fick massor av hemska myggbett. Så illa att jag fick uppsöka läkare när jag kom hem till Sverige. Pratade med flera resenärer som också var rejält bitna. Såg människor på hotellet med massor av bett. Mannen framför mig i busskön inne i Pigadia hade uppskattningsvis ett 30-tal bett på varje arm. Så visst är där mygg...
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 11:07
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ojdå, det låter inte trevligt Var vad det du fick dom, på hotellet, eller stranden, eller....

Då jag väl haft tur i alla år som klarat mig!

Riitta
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 15:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Malena Visa inlägg
Och jag fick massor av hemska myggbett.
Trist! Det verkar som att det varit extra mycket mygg i Grekland i år, har hört det från olika platser.
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 16:05
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Ja fy för den lede.Jag har aldrig (på 40år) blivit så myggbiten som i år.
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 16:38
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Vi hade tur och läste en myggvarning innan vi åkte, så jag köpte en pryl att sätta i eluttaget. Såg inte en enda mygg under våra 8 dagar på Karpathos. Tack för varningen! Här nere på sydöstra Kreta har vi inte sett några ännu, men det beror väl på att det inte heller har kommit något regn ännu./Ylva A
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 20:00
Malena Malena är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Ojdå, det låter inte trevligt Var vad det du fick dom, på hotellet, eller stranden, eller....

Då jag väl haft tur i alla år som klarat mig!

Riitta
Om kvällarna, ute och inne på rummet. Och betten känns inte förrän långt efter. Så man kan liksom inte vifta bort dem för att man känner att man blir biten...
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 20:10
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Ja då hade nog vi också tur under våra två veckor 5 - 19 september och vi bodde ju i Amopi första veckan och inne i Pigadia andra. Vi klarade oss helt utan myggbett och det är vi väldigt tacksamma för för dom är inte roliga!
BOKA
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 20:32
Malina Malina är inte uppkopplad

Inte en enda mygga på Santorini,Naxos eller Amorgos i augusti och september!!!
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 22:00
camarina camarina är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Inte på thassos heller i slutet av september å början av okt. Gullig liten ö.
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 23:24

...men funkarom däringa elektriska manickerna??
De fanns en sån i mitt rum med en liten fyrkant av papper/plast inklämd i mitten.... Så jag tog me den till affärn å tjakka e box sådna...
Svårt för mej att se nån effekt, för jag hade samtidigt två gröna spiraler som rök och stod i, plus att jag var insmord me myggmedel....
Kanske skulle jag ha testat BARA den elektriska mojängen. Den verkar ju va helt enkelt en pytteliten värmeplatta, som värmer upp papp/plastploppen som innehåller nåt kemiskt jox, som i sin tur övergår i gas, som myggorna inte gillar....
Mikke
Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 06:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Kanske skulle jag ha testat BARA den elektriska mojängen. Den verkar ju va helt enkelt en pytteliten värmeplatta, som värmer upp papp/plastploppen som innehåller nåt kemiskt jox, som i sin tur övergår i gas, som myggorna inte gillar....
Mikke
De där "pappskivornas" gift har nog myggen blivit resistenta mot, för de senaste åren tycker jag de blivit helt verkningslösa. Eller så har den kemiska substansen blivit sämre (m a o nyttigare för oss) Det är kanske en annan slags giftigare mygg nuförtiden?
Jag tycker rent generellt att myggplågan blir värre och värre i Grekland.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 07:49
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Vi kjenner oss igjen i Mikkes beskrivelse. Aldri har vi brukt så mye middel mot mygg som andre uka i september på Kalymnos. Det gikk i aller høyeste grad utover ferieopplevelsen. Det luktet myggmiddel både ute og inne, og vi ble helt seige på kroppen. Myggen sto allikevel og ventet på oss i dusjen og på veggen når vi skulle legge oss. Dører ble lukket og det var myggnetting på badet. Nå bodde vi på Aegean Homes som jo har en del trær rundt omkring, men sånn har vi bodd før også.

Vi håper og tror dette var i år, og at det ikke er like ille alle år. Vi velger kanskje et bosted nærmere vannet neste gang - det virket ikke som det var så ille der.

Vennlig hilsen
Ingunn
Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 09:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag kör med MyggA. Ny forskning är på gång där de verkar få fram ett medel som inte är så giftigt och det blir ju bra speciellt för alla barn. Känns inte så kul att använda myggmedel på de små och för barn under tre år finns det ju inga alternativ alls idag.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 13:07

...jag funderar på hur det kan finnas mygg på Karpathos, när det inte regnat på länge och det s.a.s inte finns öppna vattenpölar,etc som hos hos.Men så slog det mej att här och där så finns det gjutna cementtankar, bl.a på Florida Studios....och dom är ganska rejäla och i dom finns det ju vatten...Så kanske kläcks myggen där?? På Florida så har den nersänkta tanken måtten i överkant ca 7 x 4 meter och det ger ju en vattenyta på 28 kvm.....
Mikke
Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 21:51
skogis skogis är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Jag och hustrun var Karpathos 7-21 sept och kan notera 0 st myggbett på mig men 2 st på hustrun varav det ena var på en tåled som visst kliade nästan oolidligt.
För övrigt har vi varit på Karpathos i 6 år och på Samos i 3 år men jag har aldrig fått något myggbett, däremot hustrun som myggorna tycks gilla.
När vi är hemma så vägrar jag gå ut i skogen utan Mygga (jag blir uppäten och sönderbiten), däremot så klarar sig hustrun utan "mygga".
Knepigt.

Var ligger Florida studios?

/Skogis
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:37.