Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2024-05-13, 19:49
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 218
Standard Sv: Frånvaro

Bravo, Karin! Borde träna mer själv men hoppas att trädgårdsjobbet gör susen.... Vi har 103 dagar kvar och längtar till Pigadia och vackra Karpathos.........
Kom inte heller ner förra året så vi hoppas (om du har tid och lust) du ger oss en recension av "Pan Burger", låter intressant! Och om alla "gamla ställen" Maxim, One, Pigadia, Mike's osv osv håller stilen
Catlady, som helst skulle åka imorgon om det bara var möjligt.........

PS: Getpinglan, vad vi tar med numer är bara just svenskt kaffe och en mini-kaffebryggare. Min mage KRÄVER svenskt kaffe för att fungera väl...

Senast redigerad av Catlady den 2024-05-13 klockan 19:56.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2024-05-14, 20:17
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 771
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Nästan 2 månader till Grekland i två veckor, kollade nu att man kommer till Kreta denna vecka för 3500 pp, vore skönt.
Börjar få abstinens, över 9 månader mellan Greklandsresorna

Påsken firades på Teneriffa, tänk er Rhodos stad. Bort med borgen, Monte Smith och all, ALL kultur o historia. Bygg några höghus, fler engelska pubar. Flyg dit 10 000 engelsmän, quizz, kareoke, steak house med beef, burgers, fish n chips , ljus lager öl för max 3 E

Inga tavernor på stranden med prisvärda solstolar o toaletter samt frappe
Men var 25 grader plus i mars
Hej Carle! Kul att höra av dig. Ja som du skrev..nu är det billiga resor. 3200/pp till Kreta nästa vecka, ser jag idag. Vi bokade tidigt eftersom resorna bara blev dyrare ju närmare avresa förra året..åsså blir det tvärt om i år..suck! Fast jag är rätt nöjd endå.
Vill du avslöja ditt resmål?
/ Kajja
Svara med citat
  #43  
Gammal 2024-05-15, 14:09
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 191
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Bravo, Karin! Borde träna mer själv men hoppas att trädgårdsjobbet gör susen.... Vi har 103 dagar kvar och längtar till Pigadia och vackra Karpathos.........
Kom inte heller ner förra året så vi hoppas (om du har tid och lust) du ger oss en recension av "Pan Burger", låter intressant! Och om alla "gamla ställen" Maxim, One, Pigadia, Mike's osv osv håller stilen
Catlady, som helst skulle åka imorgon om det bara var möjligt.........
Jodå, jag ska rapportera allt eftersom. Kanske inte så långa epistlar. Eftersom Fred inte kommer med har jag ingen dator att skriva på, bara mobilen och min iPad. Men jag gör vad jag kan. Matställena blir spännande att utforska med en åttaåring. Som tur är älskar hon sushiris. Fisken lägger hon åt sedan, men riset äter hon. Så det blir åtminstone ett par besök hos Stacey. Har inte hittat något ställe i Sverige som kan jämföras med hennes sushi.

Karin
med 39 dagar kvar ...
Svara med citat
  #44  
Gammal 2024-05-15, 17:27
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 771
Standard Sv: Frånvaro

Karin, jag läste "sush-iris" och hann fundera på vad det var för grekisk rätt..innan min hjärna fattade!
/ Kajja
Svara med citat
  #45  
Gammal 2024-05-15, 17:39
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 191
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Karin, jag läste "sush-iris" och hann fundera på vad det var för grekisk rätt..innan min hjärna fattade!
/ Kajja
Svara med citat
  #46  
Gammal 2024-05-15, 23:22
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Frånvaro

Åh… Karpathos… Där var vi september och det var helt ljuvligt!!! Längtar tillbaka varje dag och skulle SÅÅ gärna åka omgående men har en chef som inte är helt medgörlig om man säger så… Får väl jobba på några år till innan pension och lite större frihet… Önskar dig en härlig resa!!!

MVH zakka
Svara med citat
  #47  
Gammal 2024-05-16, 18:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 329
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg

- jag har intensifierat träningen och går nu på Friskis varje veckodag för att få upp styrka och kondition. Google Maps säger att det är 800 meter från Regina till Pelagos, och den sträckan ska man kunna gå på 11 minuter. Jag har ökat från 450 till 600 meter på elva minuter, så nog ska jag kunna komma upp i 800 meter innan vi åker. (Fast den tiden visar ju egentligen bara att Google Maps inte har en aning om hur gatorna ser ut i Pigadia ... )
Karin
förväntansfull med 41 dagar kvar ...
Bravo Karin! Häng i och träna! Det är bra för både kropp och knopp. Och Google Maps kan slänga sig i väggen! Dom har ju ingen aning om när Pelagos stänger, och då kvittar det ju om det tar 11, 15 eller 20 minuter för dig att gå dit. Du kan ju njuta av promenaden och sen hänga där nästan hur länge du vill. Keep walking!

Masse
Svara med citat
  #48  
Gammal 2024-05-17, 10:06
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 269
Standard Sv: Frånvaro

Getpinglan, du undrade vad jag hade i resväskan. Förutom kläder blir det: bredgott (viktigast) två kaviartuber, en påse Ahlgrens bilar - tidigare en en stor chokladkaka (Marabou). Då vi är borta fem, sex, veckor får även två burkar matjesill och ett litet paket knäckebröd följa med.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2024-05-17, 12:49
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 533
Standard Sv: Frånvaro

Har upptäckt att det är svårt att klara sig utan knäckebröd när man är borta i 3 veckor, kaviar, salta nötter och russin packas också ner. Gott att ha när man vandrar och är svårt att hitta i Grekland.
Annars går all grekmat ner utan problem.
Kerstin
Svara med citat
  #50  
Gammal 2024-05-17, 14:24
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 269
Standard Sv: Frånvaro

Då jag inte vandrar längre än till tavernorna längs strandpromenaden klarar jag mig utan russin.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2024-05-17, 15:55
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 394
Standard Sv: Frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Getpinglan, du undrade vad jag hade i resväskan. Förutom kläder blir det: bredgott (viktigast) två kaviartuber, en påse Ahlgrens bilar - tidigare en en stor chokladkaka (Marabou). Då vi är borta fem, sex, veckor får även två burkar matjesill och ett litet paket knäckebröd följa med.
Intressant! Kylklampspaket och kylväska runt bredgottet, eller hur håller det sig? Ja det är precis Bregott som man saknar. Det finns visserligen ibland smör med salt i butikshyllorna på öarna, men man får leta länge och väl. Det går åt, som smör i solen.... ☀️ Håller med, även Fältjäntan om knäckebrödet...

Russin, nej det är sol på burk har vi ju lärt oss (Sunmaid) och i Grekland finns det ju den riktiga varan. Sol? Ja, men framför allt russinjuice = jag menar druvjuicen vin!

Gör en 🍷 konsumentrapport från Sverige igen där vi köpt ett nytt grekiskt vin jag inte sett förut, tillfälligt parti: Stalisma 12 % Maken kom hem med ett grumligt vitt vin. -Vadfalls, sa jag, vad är detta för trist vin. Men ack , det var hur gott som helst, sparkling, eller metalliskt som ramlösa, men ändå vanligt vin. Förutom grumligt då, och utan tillsatser, eftersom det står "organic wine".

Det står också: " We produce pure wines, from SOiL, GRAPES and SUN. Guided by nature, inspired by permaculture ideas." Får forska vidare vad permaculture betyder, någon som vet? Ska googla. Kanske som vinframställningen på Ikaria.

/Getpinglan
🐐🛎️
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT