Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-09, 00:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Takk for reisebrev fra Rhodos

Takk for reisebrevet, fra Rhodos, Marianne - virkelig mange innbydende og fine bilder fra ei øy som jeg også kun vil reise til i lavsesong
- jeg har ikke besøkt Rhodos i april siden 1992, men husker hvor frodig og vakkert det var, som på dine bilder - men badevannet den gangen , vi bodde i Trianda/ Iyalisos, husker jeg at manglet en d e l grader på 20!
"Flaskekostblomsten" finnes nok flere steder i Hellas, vi så den bl.a nå i april i Kardamili
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-09, 09:52
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Marianne.
Stort tack för ditt Rhodos-resebrev!
Känslan av att befinna sej på plats blir stark när man tittar på dina fina foton,och det börjar "fladdra " runt i magen av spänning och längtan!
Befinner mej där vid midsommarstiderna ..........

Att vänta en glädje är också en glädje !!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-09, 10:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Tack Marianne!
Tänk att vädret blev så fint och baden så många....

Underbara bilder och just det att allt är så lugnt i för- eller eftersäsong gör att de resorna lockar mer nu...

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-09, 10:35
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Härligt vår resebrev MarianneKände igen mig på Kristina rooms. Vi hade dock inte samma rum ser jag
Vill gärna stanna på Rhodos några dagar vid tillfälle och utanför högsäsong
Tack för titten

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-09, 10:39
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Åhhhh vad jag längtar nu Marianne!! Jag skulle ha rest den 3:e maj, men jobb och annan skit kom emellan. Så mysigt att se bilder från tavernorna i Stegna och Salakos där jag ätit många goda måltider. Ditt resebrev är en rejäl käftsmäll för de latmaskar som gnäller om Rhodos stad och massturism - Rhodos är SÅ mycket mer!!

Jag bara MÅSTE ner innan juni i alla fall, Rhodos är fantastiskt på våren!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-09, 10:53
Antouans avatar
Antouan Antouan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Mellanskåne
Inlägg: 114
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Tack för härliga bilder!
Mina funderingar på att åka ner till Rhodos "off season" blev om möjligt ännu starkare efter att ha läst ditt resebrev. I år blir det dock på sommarlovet så hela famlijen kan följa med, men ett annat år kanske. Till Rhodos kan man ju inte åka för många gånger..tror jag
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-09, 12:22
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Härliga bilder, som säkert övertygar många att tänka om, när det gäller Rhodos
Var där några dagar i början av maj ett par år sedan, bodde i gamla stan, badade i havet (uppfriskande men helt OK för en norrbottning ), åt fantastiskt gott tack vare tips från kalimeror och mina förutfattade meningar försvann helt och hållet. Nu kan man ju flyga direkt till Rhodos från Luleå dessutom. Får se om det finns någon restresa dit i oktober, skulle inte vara så illa...

Ivi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-09, 15:57
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Tack för alla positiva kommentarer! Det gör att man får lust att lägga ut sina bilder. Tack, tack!

En av anledningarna till att vi åker iväg ibland, det är inte bara havsbaden som lockar, det är att vi har behov av att komma ifrån – ifrån alla måsten. Plikter! Hemma finns alltid plikter, men när vi kommer till Grekland gäller TOTAL AVKOPPLING. Här hemma hos oss är vi fortfarande ”småbarnsföräldrar”, kan man väl säga när man har en utvecklingsstörd dotter boende hemma. Första barnet fick vi för 30 år sedan, så det är länge att vara småbarnsföräldrar.

Men det var nu inte det jag ville säga, men att det är så skönt att komma iväg på semester och kunna koppla av totalt, för sedan när man kommer hem så välter problemen över huvudet fortare än man anar.

Efter kanske att ha försummat huset lite grann ibland (har alltid prioriterat semester i Grekland) hade vi bestämt att få både nytt tak och nya fönster här hemma när vi kom hem från Rhodos.

Takarbetet påbörjades i veckan, men man har inte täckt till ordentligt över helgen, så i morse vaknade jag och det regnade faktiskt in i det mesta av vardagsrummet! Fy sjutton vilket jobb vi fick med att tömma hela rummet i en fart – och nu blir det ännu mer jobb, tapetsering och därefter ska både tak och väggar målas, och golvet ska slipas och lackeras. Inte konstigt man drömmer sig tillbaka till de sköna dagarna vi hade på Rhodos!

Nu sitter jag här och hör fortfarande vattnet droppa ner från taket i vardagsrummet medan fuktapparaterna kör. Blir snart tvungen att flytta ut datorn också om inte den också ska bli våt (tur att man har den bärbara).

Bara jag var i Grekland igen... där har jag varken bekymmer eller huvudvärk...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-09, 16:06
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Tack för härliga bilder man börjar längta till Rhodos ...igen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-05-09, 18:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Men kära nån Marianne! Vilket elände!!! Det måste väl gå på försäkring?? Men när allt är klart, efter allt extrajobb blir det ju fint i alla fall...Kanske en tröst i eländet...Jag ser ju rummet framför mig och hoppas att alla fina möbler klarat sig!

Tur att ni redan hunnit vara i Grekland så att ni inte behövde ställa in!!!

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-05-09, 18:55
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Vi vill också tacka Marianne för fina bilder, en underbar försmak på vad som väntar oss om en vecka då vi reser till Rhodos för första gången.
Vi ska bo i stan men tänker hyra bil och ta oss ut på landsbygden, söderut på ena sidan och tillbaka på den andra.

Lycka till med taket, vi ska tänka på er när vi åker runt på ön.

Bopia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-05-09, 19:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Väldigt trevligt fotoresebrev och underbara bilder. hoppas det löser sig med taket.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-05-10, 09:27
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Jo tack, taxatorn kommer i morgon, sen får vi göra en plan...
Visst blir det fint med nymålat och slipade golv, men det var ju inte precis det jag hade lust med just nu, ville hem och njuta våren.
Vi räddade stort sett allt i rummet, tur att vi var hemma annars hade mycket varit förstört.
Ha det så skönt alla ni som ska till Rhodos snart! Och Bopia, hyrbil är fint på Rhodos, men kör försiktigt. Vägarna är fina och många kör ordentligt, men några kör ut utan hänsyn till andra bilar. En del har svårt att hålla sig på sin sida mittstrecket - håll ordentligt till höger, så går det bra!
Kör helt ner till Prassonissi och upp längs andra sidan - missa inte västkusten, där är så vackert! Men njut synen av Lindos och Pefkos på östkusten också!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-05-10, 11:32
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos


Nu har även jag hittat ditt resebrev från rhodos, vilka fina bilder!!
Jag blir nästan sjuk av längtan, måste bara vänta till 21/6. Då ska jag ner och bara njuta en vecka.

Irene
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-05-10, 11:52
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Åhhhh vad jag längtar nu Marianne!! Jag skulle ha rest den 3:e maj, men jobb och annan skit kom emellan. Så mysigt att se bilder från tavernorna i Stegna och Salakos där jag ätit många goda måltider. Ditt resebrev är en rejäl käftsmäll för de latmaskar som gnäller om Rhodos stad och massturism - Rhodos är SÅ mycket mer!!

Jag bara MÅSTE ner innan juni i alla fall, Rhodos är fantastiskt på våren!
Jag är ingen Rhodosfantast, men det är härligt med bilder som kan få en att ändra uppfattning
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-05-10, 22:01
MIM MIM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 52
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Hej Marianne ! Det var härligt att få en återblick på vårt rum hos Ann-christin med dom skööna mjuka "svenska" sängarna och den underbara altanen, hur många får möjlighet att bo och hyra inne i gamla stan, vi rekommenderar verkligen Christinas rum som vi besökte i mitten av oktober 2008, hoppas att återvända nu i höst men först blir det Karpathos och segling i Joniska ö-världen. Tack för dom fina bilderna !! / MIM
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-05-11, 08:23
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Det var kjempekoselig lesning, og supre bilder, Marianne!
Vi bodde også på Kristinas rum i april. Virkelig en oase midt i byen!
Astri
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-05-11, 09:52
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Även jag har njutit av dina bilder, och instämmer med tidigare inlägg
Abi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-05-11, 10:01
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 892
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Kan bara instämma med allt som skrivits ovan. Fina bilder från en fantastisk ö som man önskar att fler verkligen utforskade. Bor man dessutom på Kristina rooms och får ta del av den gästfrihet som Ann-Christin och hennes man Kostas skänker då kan man inte begära mycket mer. Var första gången på Rhodos 1978 och har återkommit många,många gånger. Tilläggas skall att jag annars älskar de små öarna och dess lugn men som sagt det kan man även uppleva på Rhodos.

//maji
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-05-11, 10:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Takk for reisebrev fra Rhodos

Är det enkelt att ta sig runt med buss på Rhodos om man vill besöka mindre byar? Fördelarna med små öar brukar vara att det är promenadavstånd till många ställen och att det är mindre trafikerade vägar samt lättare att hitta fina naturvandringsleder eller gamla åsnestigar. Om jag reser ensam till Grekland i höst är ett av alternativen i mina tankar Tilos och Rhodos därav frågan.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT