Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-16, 22:28
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Digitalkamera...?

Jahaja...
Kära Kvinnan har nu bestämt att vi inför årets resa oundgängligen måste investera i en digitalkamera. Vår eminenta, funktionella, vackra, fina och framförallt vittberesta Canon EOS 300 önskar hon förpassa till den analoga fotohimlen... (Sure, in your dreams, lady)
Nå. Nu mitt dilemma. Enär min ekonomi inte tillåter mig att investera i en kamera av ovanstående modell, med tillägget "D", vore jag tacksam för tips om vad som är lämpligt att köpa istället.
Ixus, eller vad...?
Vad jag är ute efter är något praktiskt, relativt lätt, minneskortsbussigt, icke batterislukande, användarvänligt, ja, en enkel och schysst kamera av hyfsad kvalitet till ett resonabelt pris.
Någon med bra tips, månne...???
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-16, 22:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Digitalkamera...?

Kan egentligen inte så mycket om fotografering, dvs. fototeknik o.dyl. Men vad det gäller digitalkameror och batterier så köp en som har vanliga batterier typ:AA, köp laddningsbara, dubbel uppsättning, på så sätt har du redan sparat in enormt på driftskostnaden.
Vad det gäller misseskortbussigt; hur många bilder du får plats med beror på i vilken upplösning du vill kunna ta bilderna. Tät upplösning är bara aktuellt då du önskar printa dina bilder i större format än A4, tänk då inte bara på hela bilder, det kan ju vara så att man vill beskära en del av bild och printa ut i traditionell kortstorlek också, i övrigt räcker vilken standard som helst.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-16, 23:21
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Digitalkamera...?

Bestäm hur mycket Du vill lägga ut.
Lägg in det prisintervallet på www.pricerunner.se
Skippa ev okända märken.
Det är många kvar..
Välj en svensk återförsäljare om Du vill ha svensk manual & garanti.
Det är många kvar..
Börja läsa recensioner på www.fotosidan.se och http://dpreview.com/
Det är många kvar..
Vilket är viktigast, kompakt storlek eller rolig/lång optik.
Billiga minnen är CF och SD, dyra är XD (Olympus & Fuji)
Knapra en Sobril..
Utvändiga knappar fungerar bättre än dropdownmenyer i sökaren.
Mer än 5 Mpix har Du troligen inte nytta av.
Köp nå´n av de kvarvarande, nu blir det ingen större skillnad.

Har Du lite bra optik, filter, blixt mm. kvar till din gamla Canon skulle jag
ändå frestas av ett 350D hus, finns från 6500:- Då hamnar Du i en helt
annan kvalitetsdivision.

//PO
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-17, 13:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Digitalkamera...?

De flesta digtalkamror har ju zoom idag men inte alla. Du bör ha minst 3 x optisk zoom, helst mer. Vissa har upp till 10 - 12 x. Digitalzoom är bara att glömma...

Peter
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-18, 13:48
Maeta Maeta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 51
Standard Sv: Digitalkamera...?

Tack för bra tips! Vi var i samma läge som Rasmus. Jag önskade mig en mindre digitalkamera som är lättare att ta med än den Olympus med utbytbara objektiv käre mannen köpte för något år sedan.

Våndades över att välja i det enorma utbudet men med dessa enkla sorteringstips så blev det så mycket enklare. Ett par omgångar framför datorn under förmiddagen ledde till köp av en Olympus FE 130. Då är det ett sådant där dyrare XD minne men eftersom vi redan har ett så kändes det praktiskt att kunna använda detta i båda kamerorna.

Nu skall även jag fotografera!

Maeta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-18, 14:07
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Digitalkamera...?

Jag vill påstå att Sony faktiskt har ett klart godkänt sortiment av digitalkameror trots att de inte direkt är kända för att vara någon kameratillverkare av rang (förrän nu).

Jag köpte en DSC-H1 förra sommaren som inte räknas som kompakt, det går inte att ha den i en byxficka. Dessutom kostar den c:a 3.800 numera, jag har för mig att jag betalade 4.800 för ett år sen. Nu har den tydligen uppdaterats till att heta DSC-H2 och har nu Carl Zeiss-optik (vilket min inte har)

Jag tycker Sony´s sortiment förtjänar en koll.



Hasse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-19, 14:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 725
Standard Sv: Digitalkamera...?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Jag vill påstå att Sony faktiskt har ett klart godkänt sortiment av digitalkameror trots att de inte direkt är kända för att vara någon kameratillverkare av rang (förrän nu).
Jag tycker Sony´s sortiment förtjänar en koll.
Jag är nybliven ägare till en Sony DSC W-70 och jag kan berätta att jag är otroligt nöjd! Liten och smidig samt att den tar fanstastiska bilder. Att kameran sedan är bland de snabbaste på marknaden, gör ju inte saken sämre. Både vad gäller uppstart och ta själva bilden. Mycket bra när otåliga barn ska vara motivet!
Sonys kameror använder sig av Memory Stick PRO som sägs vara dyrare än andra. Ja, det beror ju på var du köper dina varor. Själv köpte jag ett Memeory Stick Pro på tbh.se för 550:-, ett par hundra billigare än normalt. Dessutom så beställde jag kameran från Frankrike (Pixmania). Bara där sparade jag en tusenlapp! Enda grejen var att man inte fick med en svensk manual, men det löste sig genom att den fanns för nedlaggning på Sonys hemsida. Menyerna i själva kameran fanns dessutom på svenska.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-24, 13:27
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Digitalkamera...?

Och dagen före midsommaraftonen hämtade vi från det lokala postkontoret ut en Olympus Mju 700. Internminnet är på endast 19 Mb, men med i paketet följde även ett XD-kort på hela 1 Gb. Ska nu bara investera i ett fordral till kameran, samt en USB-pinne för kortet. Oavsett upplösning bör kortet räcka våra tre veckor i Grekland.

R
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-16, 19:59
eldo eldo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Duved
Inlägg: 45
Standard Sv: Digitalkamera...?

Hej!
Är lite nyfiken på din kamera för du har väl hunnit med att testa den . Är du nöjd??
Står i valet och kvalet mellan en Olympus Mju 700 och en Sony DSC W-70.

Eva-Lena

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-16 klockan 22:10.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-16, 22:19
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Digitalkamera...?

Citat:
Ursprungligen postat av eldo
Hej!
Är lite nyfiken på din kamera för du har väl hunnit med att testa den . Är du nöjd??
Står i valet och kvalet mellan en Olympus Mju 700 och en Sony DSC W-70.
Eva-Lena
Nöjd?
Absolut!
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Sony, men den är säkert bra den med.
Men vår nya Olympus har definitivt överträffat alla våra förväntningar.
Så, med min relativt begränsade duglighet som fotograf, kan jag å det bästa rekommendera denna kamera.
Manualen är lättfattlig, displayen stor, knapparna lättåtkomliga.
Kort sagt, ett för oss väldans bra köp...
R
P.S. För säkerhets skull införskaffade jag ett extra batteri och ett extra 1 Gb minne. Laddare ingår med själva kameran.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT