Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-08-01, 23:00
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Älskar naxos och vill gärna dit igen. Vägen dit o hem är ju bara lite jobbig. Bor i göteborg och resan dit tar ju ca 12 timmar, med paket från Apollo.

Undrar om någon har en snabbare väg, och då blir det ju ett eget paket så att säga

Tacksam för alla svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-08-02, 00:36
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

12 timmar är väl okej ändå.
Om du flyger till Athen så blir ju båtresan närmare 7-8 timmar bara den. Plus att du ska ta dig från flygplatsen till Pireus. De flesta är kvällsbåtar så du är framme sent, typ midnatt. Annars Rafina eller Lavrio och då är det morgonbåtar vid 7-draget. Från Santorini går det båtar runt 12 och 16. Verkar ligga på 2-3 timmar.

Att byta båt på Paros eller var som helst kan du kolla runt lite själv på.

Santorinirutten är nog att föredra om man kollar på tiden som det tar.
Tiderna för hemresan bör man ju kolla också så man får en bra båttid som passar ens flygtid.

Annars så kan man ju hitta bra resdagar prismässigt och plussa på ett par tre dagar så kompenserar priset och resans längd för dom förlorade timmarna i restid.
Athenflyget borde vara billigare än Santorini men båtbiljetterna blir något dyrare istället för Athen.
Kanske tjäna en tusing på flyget och lägga 200 extra på båtbiljett.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-08-02, 09:46
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Älskar naxos och vill gärna dit igen. Vägen dit o hem är ju bara lite jobbig. Bor i göteborg och resan dit tar ju ca 12 timmar, med paket från Apollo.

Undrar om någon har en snabbare väg, och då blir det ju ett eget paket så att säga

Tacksam för alla svar!
Det går att åka via Aten med många andra bolag. Fast då är det att man får fixa allt själv med transporten. Flyg till Aten och därifrån kan du antingen ta inrikesflyg eller båtfärja tilll Aten.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-08-02, 09:52
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
12 timmar är väl okej ändå.
Om du flyger till Athen så blir ju båtresan närmare 7-8 timmar bara den. Plus att du ska ta dig från flygplatsen till Pireus. De flesta är kvällsbåtar så du är framme sent, typ midnatt. Annars Rafina eller Lavrio och då är det morgonbåtar vid 7-draget. Från Santorini går det båtar runt 12 och 16. Verkar ligga på 2-3 timmar.

Att byta båt på Paros eller var som helst kan du kolla runt lite själv på.

Santorinirutten är nog att föredra om man kollar på tiden som det tar.
Tiderna för hemresan bör man ju kolla också så man får en bra båttid som passar ens flygtid.

Annars så kan man ju hitta bra resdagar prismässigt och plussa på ett par tre dagar så kompenserar priset och resans längd för dom förlorade timmarna i restid.
Athenflyget borde vara billigare än Santorini men båtbiljetterna blir något dyrare istället för Athen.
Kanske tjäna en tusing på flyget och lägga 200 extra på båtbiljett.
Jag var nyss ner till Naxos och jag mötte upp andra resenärer på Naxos som åkte annan väg än jag. Själv åkte jag via Santorini och de andra via Aten. Att åka båt från Santorini tar 2½ timme och från Aten tog 4-5 timmar (visserligen med snabbfärja).

Flyg till Santorini alternativt Aten kan man få billigare via andra bolag än Apollo, Ving, Frittes. Norwegian kan man få billiga biljetter med direktflyg om man bokar tidigt. De har nog fler avgångar till Aten än Santorini. Sen finns de ju bolag som har mellanlandnngar i annan europeisk stad om man vill verkligen åka billigt. Fast då blir ju resan tidsmässigt längre.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-08-02, 22:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
Flyg till Santorini alternativt Aten kan man få billigare via andra bolag än Apollo, Ving, Frittes. Norwegian kan man få billiga biljetter med direktflyg om man bokar tidigt. De har nog fler avgångar till Aten än Santorini. Sen finns de ju bolag som har mellanlandnngar i annan europeisk stad om man vill verkligen åka billigt. Fast då blir ju resan tidsmässigt längre.[/FONT]
Nope, de enda direktflyg till Aten man kan välja bland är Apollo, Airtours, Norwegian. Samt reguljärt, då med byte någonstans på vägen, men precis som MickeKöping skriver så tycker jag att det är bästa alternativet då man själv kan välja dag och flygtider som passar med båtarna.
Smidigast är flyg till Santorini direkt, min erfarenhet är att det också är det dyraste alternativet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-08-02, 22:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Ser att jag läste slarvigt, läste det som att man kunde flyga med fler charterarrangörer än Airtours och Apollo- Ursäkta mig.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-08-04, 23:29
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
12 timmar är väl okej ändå.
Om du flyger till Athen så blir ju båtresan närmare 7-8 timmar bara den. Plus att du ska ta dig från flygplatsen till Pireus. De flesta är kvällsbåtar så du är framme sent, typ midnatt. Annars Rafina eller Lavrio och då är det morgonbåtar vid 7-draget. Från Santorini går det båtar runt 12 och 16. Verkar ligga på 2-3 timmar.

Att byta båt på Paros eller var som helst kan du kolla runt lite själv på.

Santorinirutten är nog att föredra om man kollar på tiden som det tar.
Tiderna för hemresan bör man ju kolla också så man får en bra båttid som passar ens flygtid.

Annars så kan man ju hitta bra resdagar prismässigt och plussa på ett par tre dagar så kompenserar priset och resans längd för dom förlorade timmarna i restid.
Athenflyget borde vara billigare än Santorini men båtbiljetterna blir något dyrare istället för Athen.
Kanske tjäna en tusing på flyget och lägga 200 extra på båtbiljett.
Tack för ett uttömmande svar! Jag är ju lite bekväm så en paketresa från apollo är ju att föredra Att fixa hotel på Naxos är ju ifs inga problem, det är ju resan som tar tid (joo jag tycker 12 timmar är lång tid från Göteborg-Naxos MEN, det är ju värt det iaf Tittade på en paketresa från Göteborg-Naxos med apollo nästa sommar, på Naxos Resort i 3 veckor, 51 000 kr Det enda jag vill ha är gratis luftkonditionering och internet på rummet

Men går det inget flyg från Aten till Naxos? Sånt litet plan? Har jag hört? Det kan ju inte ta så lång tid väl? Hur som helst blir det 3 veckor nästa sommar till Naxos iaf, går ju inte att hålla sig därifrån
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-08-04, 23:31
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
Det går att åka via Aten med många andra bolag. Fast då är det att man får fixa allt själv med transporten. Flyg till Aten och därifrån kan du antingen ta inrikesflyg eller båtfärja tilll Aten.
Ah det va det jag tänkte, att det går något flyg från Aten till Naxos. Någon som vet vad det flygbolaget heter?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-08-05, 06:06
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Jodå, det går utmärkt att ta SAS reguljära morgonflyg Arlanda- Athen och därefter ta Olympic Air från Athen till Naxos. SAS-kärran landar vid elvatiden på förmiddagen och Naxoskärran går vid tvåtiden på eftermiddagen. Restid 40 minuter.

Nu förhålla det sig emellertid sålunda, att Naxosflyget trafikeras med små propellerplan av typ ATR-43 med plats för 30-40 passagerare. Det vill med andra ord till att boka detta plan i mycket god tid. Då talar vi om 4-5 månader i förväg. Eljest är det mycket svårt att få en plats.

Kostnaden för enkelturen till Naxos ligga i intervall 40-80€ beroende på biljettyp. De billigaste går ju åt allra först.

Att boka och betala går utmärkt på Olympic Airs hemsida.

Arne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-08-05, 08:11
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jodå, det går utmärkt att ta SAS reguljära morgonflyg Arlanda- Athen och därefter ta Olympic Air från Athen till Naxos. SAS-kärran landar vid elvatiden på förmiddagen och Naxoskärran går vid tvåtiden på eftermiddagen. Restid 40 minuter.
Visst skulle det funka, likaså från Köpenhamn, men frågan är ju om det verkligen blir någon tidsvinst? Det krävs nästan en övernattning på eller nära Arlanda.
Jag TROR inte att det finns morgonplan från Landvetter till Arlanda så tidigt att man hinner med morgonflyget till Aten, gör det det så hade det varit ett fullgott alternativ i min smak. Det tål att kontrolleras

Vi har de senaste åren haft flyg som kommit i tid för att hinna med Naxosflyget, tyvärr verkar de planen vara fullbokade väldigt långt i förväg, så det har fått bli båt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-08-05, 08:43
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

HEj
Den här sommaren har det gått två flyg per dag från Aten till Naxos, ett tidigt vid 6 tiden och ett vid 5 tiden på eftermiddagen. Om man lyckas få tag i en biljett (boka tidigt) och passar in den med flyg från Sverige så kan man få ner restiden rejält. Och man slipper svettiga Aten. Det gäller bara att planera låååångt i förväg.
Lotta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-08-05, 18:10
thomas thomas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 58
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Hej
I början på juni i år åkte vi från Köpenhamn till Naxos med 3 timmars väntetid i Aten vidare till Naxos för 75 Euro. Men hem var det nästan omöjligt att hitta nägot enkelt på grund av strejker och att vårt flyg gick (flög) ganska tidigt Men med övernattning i Rafina för 75 Euro kom vi hem
Morfar
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-08-05, 20:22
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Det är absolut inga svårigheter att flyga från Landvetter till Naxos T/R och inte tar resan 12 timmar. Flyger alltid via Aten och sedan inrikes till Naxos. Bor också i Gbg.
Det finns många alternativ från Gbg (beror på vad man vill betala) och anslutningen med em-planet till Naxos. Förra året tog jag Austia Air till Aten och då blev väntetiden i Aten endast någon timma. Kolla på nätet och se vilket som passar dig bäst.
MEN VAR UTE I GOD TID. Inrikesflyget till Naxos måste bokas " så fort de släpper biljetterna". Jag har tvingats ändra planerad hemresa någon enstaka gång pga av fullbokade turer från Naxos. Ibland kan det vara bra att kunna boka en "total biljett" via ett bolag tex. SAS, då finns det oftast möjlighet att få bagaget direkt till Naxos eller Landvetter.lOfta måste du annars hämta ut bagage i Aten och checka in pånytt, vilket tar tid.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-08-05, 20:48
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Jag skall absolut börja ha koll på inrikesflyget i Grekland, flög ett år till Mykonos bara för att komma ut i övärlden snabbt, det var det enda alternativ till någolunda vettigt pris (kommer inte ihåg vad vi betalade) när det var dags att boka resan.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-08-05, 20:57
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 918
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Man kan ha tur med Naxosflyget.. lyckades igår få en biljett med Olympic till Naxos den 7e Sep, 16:50 avgången,( fanns kvar till morgonavgångarna flera dagar runt, dom tycks inte vara lika populära, ). Men jag hade flyt, tänkte tidigare att det skulle va så skönt o komma fram vettigt men då fanns det inga biljetter, låg i o sökte ibland på Olympics sida på tråkiga stunder o vips igår fanns det helt plötsligt en biljett, o den tog jag

men visst blir det struligare nu när inte allt är bokat tillsammans, måste hämta o checka in väskan på nytt i Aten, men flyget jag kommer med landar 13:35 så det ska nog va lugnt tror jag
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-08-06, 22:34
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Annan väg till naxos, än göteborg-santorini-naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Men går det inget flyg från Aten till Naxos? Sånt litet plan? Har jag hört? Det kan ju inte ta så lång tid väl? Hur som helst blir det 3 veckor nästa sommar till Naxos iaf, går ju inte att hålla sig därifrån
Jo det går inrikes flyg till och från Naxos, då från Aten.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT