Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-09, 23:27
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Apotek

En salva som jag har fått på recept på Rhodos för myggbet är kanon o dom har även receptfria sådana på apoteken så en sådan har jag med mig hem varje år.

En sak som många inte tänker på när man åker utomlands det är att man skall ha intyg på visa mediciner om dom är klassade som narkotikapreparat här hemma så skall man skaffa det pappret på apoteket som dom får godkännande av högra makt att man får föra ut. Jag får gå till apoteket varje år för att få ta med mig mina stilnoct antingen till Rhodos eller Mallorca när jag åker dit. Jag har sagt till i säkerhetskontrollen varje gång om dom vill se pappret men dom har inte tittat på det. Men bra o ha om man skulle åka fast...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-10, 21:21
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Apotek

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
En salva som jag har fått på recept på Rhodos för myggbet är kanon o dom har även receptfria sådana på apoteken så en sådan har jag med mig hem varje år.
Eftersom maken ofta får STORA svullnader av myggbett är jag intresserad av vilken salva detta är!

Mvh Carina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-10, 21:34
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Apotek

Även jag är intresserad av denna salvan. Mina ben blir alldeles sönderrivna varje år, har fått alla möjliga salvor och tabletter mot klådan, men inget hjälper.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-10, 21:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Apotek

För mig fungerar en mild cortisonkräm mot myggbetten. Finns att köpa både här hemma och i Grekland. För den som är mycket svårt myggallergisk kan krämen behöva kompletteras med annan behandling. Vid riktigt svåra reakationer där även leder svullnar bör läkare alltid konsulteras. Det har jag personligen bara råkat ut för en gång vid min första Thailandsresa. Jag hade med egen receptbelagd medicin från Sverige som fungerade direkt.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-14, 08:22
Afantou Afantou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Apotek

Den som tror att det är billigare och bättre att köpa läkemedel i Grekland, tror fel. Jag är farmacevt och vet att det är så.
T.ex. en vanlig nässpray som i Sverige kostar c:a 25 kronor kostar det dubbla i Grekland. Se också upp med utgångsdatum på de små apoteken på öarna.
Att tro att det finns "undersalvor" för allt möjligt i Grekland, är fel. Samma salvor finns oftast på Hälsokost i Sverige och har ingen dokumenterad effekt.....men tron kan försätta berg, och ingen blir väl gladare än en grekisk apotekare när turister från Sverige tror att det finns bättre läkemedel där.
Ladda upp inför semestern på det svenska apoteket istället!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-14, 08:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Apotek

Citat:
Ursprungligen postat av Afantou Visa inlägg
Den som tror att det är billigare och bättre att köpa läkemedel i Grekland, tror fel. Jag är farmacevt och vet att det är så.
T.ex. en vanlig nässpray som i Sverige kostar c:a 25 kronor kostar det dubbla i Grekland. Se också upp med utgångsdatum på de små apoteken på öarna.
Att tro att det finns "undersalvor" för allt möjligt i Grekland, är fel. !
Det här gäller absolut inte för alla läkemedel, mina exempel som gäller lactrasencym och värktabletter är mycket billigare i Grekland. Visst finns många efektiva salvor här hemma också - fast då krävs ett recept för att få dem, cortisonsalva mot tex solexem ordnas på ett kick i Grekland.
Här hemma hinner ju utslagen lägga sig innan man ens fått en läkartid.
// Helén- som VET att jag har RÄTT!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-14, 09:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Apotek

Jag är också laktosintolerant så att enzymet är billigare i Grekland vet jag. Det går ju inte heller att få på recept här hemma. Värktabletter behöver jag sällan så det vet jag inget om. Annars tror jag att vårt högkostnadsskydd gör att de flesta läkemedel blir billigare att handla här hemma. Vid akut sjukdom blir det ju en annan sak då kan ett läkemedel behövas på plats.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-07, 12:16
Gorgona Gorgona är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 26
Standard Sv: Apotek

Jag är sen ute, och antagligen har du varit på rhodos och hunnit kommit hem redan, men apotek på rhodos finns i mängder. Men vid Sofokli Venizelou /Aleksandrou diakou korsningen så finns det ett apotek med apotekare som talar svenska.

Myggsalvan tror jag är fenistil, och nej det finns inte i sverige
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT