Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-05-03, 08:10
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Viktigt om tiggande EU-migranter!

http://www.dn.se/ledare/kolumner/diskursen-om-elandet/
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-05-03, 13:54
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Vet inte hur många av Er som ser rumänerna som tigger på gator torg och tunnelbana i Stockholm...jag gör det....ser dessutom att en man hämtar pengar av de som sitter och tigger...de haltar inne i city,men går helt obehindrat på hemvägen.....(husvagnslägret nära mig Högdalen revs)...Rumänien har ju rätt till eu-pengar för att hjälpa...men det vill dom inte....
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-05-03, 15:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Finns i de flesta städer människor som tigger och lever under svåra förhållanden. Våra lokaltidningar har skrivit många artiklar om de som finns i vår stad efter vårt kommunalråds numera rikskända klavertramp. Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-05-03, 15:17
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

I Gävle har det blivit ett stående inslag i gatubilden. I city, Hemlingby köpcentrum, t o m utanför södra Lidl har dom stått. Har inget emot att det tiggs. Men, som det verkar vara, utstuderat och organiserat, då kan man misstänka människohandel av något slag?
Iaf, Rumänien är medlemar i EU, dom skall, och måste ta sig an det här. Är det så att man diskriminerar romer? Då måste sanktioner inom ramen för Europeiska Unionen införas!!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-05-03, 15:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Vi bor mitt i City i Kalmar och här sitter rumänska tiggare i varje gathörn. Maken och jag brukar sitta på en soffa och studera "rutinerna" när pengar hämtas av unga välklädda män ca var 30:e minut. Ibland reser sig nån av kvinnorna upp och går en sväng rökande med en mobil i örat. Sen sätter hon sig igen på sin plats.

Det är ett organiserat slag av "slaveri" och jag tror inte en sekund att det hjälper den enskila tiggerskan nämvärt att stoppa pengar i dessa muggar. Fel personer får /tar pengarna.
I lokaltidningen skrevs en artikel om en av kvinnorna som hade en sjuk son i Rumänien som hon behövde pengar till för operation. En insamling startades direkt av Stadsmissionen och 3 ggr den summan hon nämnt samlades in på ett par dagar, men kvinnan sitter fortfarande kvar i hörnan straxt nedanför vår bostad.

Det måste något annat till för att hjälpa dessa utsatta människor hemma i Rumänien.....men Rumänska regeringen vill inte ha dem hemma . Det är bekvämare att ha dem ute i Europa. GRÄSLIG är hela situationen....

Det går ju inte att stoppa pengar i muggarna varje gång man går förbi en tiggare....och mat tackar de nej till. De VILL ha pengar.

Man känner sig jättekluven till detta....

Lissi - som absolut inte har något förslag på lösning av problemet. Det borde våra politiker och EU-representanter ha.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-05-03, 20:40
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Vi bo på Södermalm - Stockholm.Här finns många Romer-Rumäner som tigger.Jag har ALDRIG sett några män i kostym som plockar pengar av tiggarna.På Sveavägen,där jag jobbar,finns också många som tigger.Där har jag heller aldrig sett någon "hallick".
När detta var ett nytt fenomen,florerade rykten/skrönor om att tiggarna skulle vara kontrollerade och man ondgjorde sig över att DE HADE MOBILER!!!
Det är ju naturligtvis möjligt att det finns en organisation bakom tiggeriet och i så fall är det ju extra sorgligt.
Håller med om att problemet måste tas upp i EU och framförallt i Rumänien.Det kan ju inte fortsätta såhär!
Vi brukar ge en slant då och då och även mat(som tacksamt tas emot).Kläder fick en kvinna v oss,när jag hade rensat garderoben häromveckan.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-05-03, 22:08
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

[quote=Lissi;331522]Vi bor mitt i City i Kalmar och här sitter rumänska tiggare i varje gathörn. Maken och jag brukar sitta på en soffa och studera "rutinerna" när pengar hämtas av unga välklädda män ca var 30:e minut. Ibland reser sig nån av kvinnorna upp och går en sväng rökande med en mobil i örat. Sen sätter hon sig igen på sin plats.

Det är ett organiserat slag av "slaveri" och jag tror inte en sekund att det hjälper den enskila tiggerskan nämvärt att stoppa pengar i dessa muggar. Fel personer får /tar pengarna.
quote]

Vad är det som gör att du med säkerhet vet att de män som hämtat upp pengarna är ligaledare?
Jag har aldrig sett att någon kommer för att hämta upp pengar av tiggarna här i Uppsala.

Däremot vet jag att det hänt att tiggare blivit rånade.

Kan det inte bara vara som så att när de fått ihop en summa pengar så kommer en familjemedlem eller vän och hämtar upp pengarna för att inte riskera att kvinnan blir rånad?




.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-05-03, 22:23
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

[quote=Malina;331562]Vi bo på Södermalm - Stockholm.Här finns många Romer-Rumäner som tigger.Jag har ALDRIG sett några män i kostym som plockar pengar av tiggarna.På Sveavägen,där jag jobbar,finns också många som tigger.Där har jag heller aldrig sett någon "hallick".
När detta var ett nytt fenomen,florerade rykten/skrönor om att tiggarna skulle vara kontrollerade och man ondgjorde sig över att DE HADE MOBILER!!!
Det är ju naturligtvis möjligt att det finns en organisation bakom tiggeriet och i så fall är det ju extra sorgligt.
Håller med om att problemet måste tas upp i EU och framförallt i Rumänien.Det kan ju inte fortsätta såhär!
quote]



Precis, problemet är inte att människor tigger. Problemet är att människor ska behöva göra det.
Det är en mänsklig rättighet att vädja till andra människor om hjälp när man behöver det.
Det är också en mänsklig rättighet att få leva under så pass drägliga förhållanden så man slipper göra det.

Även här i Uppsala har media (och faktiskt polis? tror jag) utrett ifall det skulle vara en organiserad brottslighet (ligor) bakom tiggeriet och man kom då fram till att det inte var så.
Jag tror att visste man att det var så, så skulle man förbjuda tiggeriet på gatan direkt. Och med alla rykten som cirkulerat så kan polis och övrigt rättsväsende knappast vara omedvetna om att dessa "teorier" finns och om de tagits på allvar så har nog omständigheterna redan utretts.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-05-03, 22:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

[QUOTE=Thira;331567]
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Kan det inte bara vara som så att när de fått ihop en summa pengar så kommer en familjemedlem eller vän och hämtar upp pengarna för att inte riskera att kvinnan blir rånad?

.
Då tycker jag att de kunde vara lite bussiga mot sina kvinnor och själv sitta och tigga emellanåt. Det kan ju inte vara så kul att behöva sitta och tigga. Då kunde ju kvinnorna få gå och samla in pengarna också så ingen stjäl dem
Jag har f ö inte använt ordet ligaledare, det är Ditt ordval inte mitt. Ordet "slaveri" kanske inte heller är rätt och därför satte jag citat-tecken runt..

Jag skriver bara det jag sett och tycker att oavsett vem som behöver tigga så är det hemskt. Jag bidrar hellre till hjälpverksamhet genom andra kanaler där det är säkrare att pengarna kommer till hjälp än via gatutiggeriet.

Alla behöver ju inte tycka lika och det viktigaste är ju att vi hjälper till på det sätt där vi tror att pengarna gör mest nytta.

Lissi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-05-03, 22:36
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

[quote=Lissi;331571]
Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

Då tycker jag att de kunde vara lite bussiga mot sina kvinnor och själv sitta och tigga emellanåt. Det kan ju inte vara så kul att behöva sitta och tigga. Då kunde ju kvinnorna få gå och samla in pengarna också så ingen stjäl dem
Jag har f ö inte använt ordet ligaledare, det är Ditt ordval inte mitt. Ordet "slaveri" kanske inte heller är rätt och därför satte jag citat-tecken runt..

Lissi
Sant. Jag förstod det som det var det du menade med ditt inlägg sammantaget då du skrev att pengarna hamnade i fel händer, hämtades av välklädda unga män och att det var "slaveri". Men ber om ursäkt ifall jag misstolkade dig.
Alltså, jag har inte en aning om varför de där männen kommer och hämtar upp pengar, är det så att kvinnorna "jobbar" för dem mot sin vilja så är det så klart förfärligt.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-05-03, 22:52
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Jag känner mig bekymrad över situationen.

Jag är inte politiskt aktiv som jag kanske borde vara för att påverka bättre men jag tycker inte att det är okej det jag ser.

Alla människor i nöd skall kunna få stöd och hjälp anser jag vem det än gäller.

Om någon utnyttjar ett system så är det rimligt att se över och granska detta.

Svårt för mig att greppa detta i sin helhet men min magkänsla säger att det känns inte rätt.

Marja
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-05-03, 22:53
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Vi bo på Södermalm - Stockholm.Här finns många Romer-Rumäner som tigger.Jag har ALDRIG sett några män i kostym som plockar pengar av tiggarna.På Sveavägen,där jag jobbar,finns också många som tigger.Där har jag heller aldrig sett någon "hallick".
När detta var ett nytt fenomen,florerade rykten/skrönor om att tiggarna skulle vara kontrollerade och man ondgjorde sig över att DE HADE MOBILER!!!
Det är ju naturligtvis möjligt att det finns en organisation bakom tiggeriet och i så fall är det ju extra sorgligt.
Håller med om att problemet måste tas upp i EU och framförallt i Rumänien.Det kan ju inte fortsätta såhär!
Vi brukar ge en slant då och då och även mat(som tacksamt tas emot).Kläder fick en kvinna v oss,när jag hade rensat garderoben häromveckan.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-05-04, 00:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 725
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
När detta var ett nytt fenomen,florerade rykten/skrönor om att tiggarna skulle vara kontrollerade och man ondgjorde sig över att DE HADE MOBILER!!!

Ja, typ vad kostar en mobil? 50 spänn. Klart de har mobiler. Hur ska de annars kunna sköta kommunikationen?
Påminner mig om människan från Idol-juryn L*aila B*age-W*hlgren, som "spände blicken i tiggare med mobil". Sorgligt korkad!

/Netwolf
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-05-04, 06:05
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Ja, typ vad kostar en mobil? 50 spänn. Klart de har mobiler. Hur ska de annars kunna sköta kommunikationen?
Påminner mig om människan från Idol-juryn L*aila B*age-W*hlgren, som "spände blicken i tiggare med mobil". Sorgligt korkad!

/Netwolf

Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-05-04, 08:18
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Då jag gissar att de flesta inte läste artikeln "Diskursen om eländet" av Lena Andersson DN 3/5, känner jag mig glad att få börja aterge valda stycken ur den.
Tiggaren till mig/oss:

• Ha tålamod. Var diskret. Genera dem inte när insiktens rodnad får deras kinder att skifta färg. Ge dem mjuka kuddar den dag de blir varse hur de blandar sig i ditt liv och vårt levnadssätt, ty deras skuld är ditt hot. Skulden gör dem aggressiva. Det är skulden som gör att de säger att du i hemlighet kör runt i Mercedes med guldklocka och blank kostym. Ifall du händelsevis gör det är det din sak. Endast skulden får dem att tro att det är deras sak.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-05-04, 08:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Den kartläggning som gjorts här i Umeå av massmedia med hjälp från kyrkan, Öppen gemenskap etc visar att det inte är organiserat tiggeri. Det är i huvudsak två familjer som de skrivit. Det är både män och kvinnor i varierad ålder som tigger och några spelar dragspel. Några vi ser på gatorna har funktionshinder och de tar emot mat.

Något händer inom oss när vi ser det här och personligen blir jag väldigt bedrövad och ledsen. Jag har min strategi och ger pengar till en av de unga kvinnorna som är 19 år och snart ska föda sitt andra barn.

Vi har ju alla sett på Tv hur de har det i sina hembyar med bristande sanitära förhållanden, inga fungerande avlopp, brist på vatten, fungerande hälso- och sjukvård och det mesta som människor behöver.

Några av de män som är här i Umeå har fått arbete i Norge under sommaren och det hoppas jag fler kan få. Skolgång och arbete är ju en grund som gör att människor kan förändra sina liv och sen måste förföljelsen av romer upphöra.

Eva http://www.vk.se/1185613/de-forvanta...l-och-ryggdunk

Senast redigerad av Eva L den 2014-05-04 klockan 08:36. Anledning: Tillägg länk till artikel
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-05-04, 11:32
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Kan också tycka synd om...men ett ex. olika unga män går runt med samma barn på en bild ....
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-05-04, 12:19
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 191
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Kan också tycka synd om...men ett ex. olika unga män går runt med samma barn på en bild ....
Jag kan inte se att detta skulle vara konstigt på något sätt. Inom familjen hjälps man åt att ta hand om barnen, och romer är mycket måna om sina barn. På min skola har vi många romer, och det kan vara antingen pappa, farbror, storebror, kusin, farfar eller morbror som kommer och hämtar upp barnen efter skolan. Barnen är allas angelägenhet.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-05-04, 13:02
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Precis, problemet är inte att människor tigger. Problemet är att människor ska behöva göra det.
Det är en mänsklig rättighet att vädja till andra människor om hjälp när man behöver det.
Det är också en mänsklig rättighet att få leva under så pass drägliga förhållanden så man slipper göra det.



Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Även här i Uppsala har media (och faktiskt polis? tror jag) utrett ifall det skulle vara en organiserad brottslighet (ligor) bakom tiggeriet och man kom då fram till att det inte var så.
Jag tror att visste man att det var så, så skulle man förbjuda tiggeriet på gatan direkt. Och med alla rykten som cirkulerat så kan polis och övrigt rättsväsende knappast vara omedvetna om att dessa "teorier" finns och om de tagits på allvar så har nog omständigheterna redan utretts.
Inte heller i Göteborg har polisen funnit några belägg för att det skulle vara "kriminella ligor" bakom tiggeriet. Tiggandet genererar knappast sådana summor så att någon "liga" skulle vara intresserad.



Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, typ vad kostar en mobil? 50 spänn. Klart de har mobiler. Hur ska de annars kunna sköta kommunikationen?



/kimmen
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-05-04, 13:55
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Jag ser behövande människor varje dag,jobbar ju inom vården,köper situation Stockholm varje gång det kommer ett nytt nr...så jag har empati om nån tvekar..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT