Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-29, 21:52
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Tax-free-regler??

Jag blir helt snurrig i huvudet av dessa tax-free-regler Jag tänkte att jag skulle vara en god väninna och köpa limpa med cigg åt min väninna och hennes sambo på planet men det gick inte eftersom jag åker inom eu... Jag tycker att reglerna är tokiga men accepterar de trots allt för det är ju bara att gilla läget Min fråga är dock: Kan jag köpa limpa med cigg på flygplatsen nere i Grekland och frakta hem till Sverige?

15 dagar kvar... Det närmar sig

K
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-29, 23:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 762
Standard Sv: Tax-free-regler??

Japp, det kan du. Men bättre vore om du avstod och istället talade om för henne att det är JÄTTEFARLIGT ATT RÖKA!!!

/Netwolf - har förkortat sitt liv med några pinnar
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-29, 23:32
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Tax-free-regler??

flygbolagens regler (charter) är en sak, svenska tullverkets en annan .


För tobak gäller samma grundregler som för alkohol. Allt måste vara för personligt bruk. Fast här är åldersgränsen lägre; 18 år. Från land inom EU: 800 cigaretter eller 400 cigariller eller 200 cigarrer eller 1 kg röktobak.
Från land utanför EU: 200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 g röktobak.
För snus finns ingen gräns, men maxbeloppet är 4.300 kronor (se nedan) gäller om du kommer från ett land utanför EU.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-30, 08:39
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Tax-free-regler??

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Japp, det kan du. Men bättre vore om du avstod och istället talade om för henne att det är JÄTTEFARLIGT ATT RÖKA!!!
Detta har jag försökt med X flera och det är som att hälla vatten på en gås... Rinner av med detsamma

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
flygbolagens regler (charter) är en sak, svenska tullverkets en annan .


För tobak gäller samma grundregler som för alkohol. Allt måste vara för personligt bruk. Fast här är åldersgränsen lägre; 18 år. Från land inom EU: 800 cigaretter eller 400 cigariller eller 200 cigarrer eller 1 kg röktobak.
Från land utanför EU: 200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 g röktobak.
För snus finns ingen gräns, men maxbeloppet är 4.300 kronor (se nedan) gäller om du kommer från ett land utanför EU.
Så om jag förstått detta rätt ska jag egentligen kunna handla cigg på flyget men får inte för att charterbolaget har en annan regel
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-30, 09:51
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Tax-free-regler??

Det kanske ska poänteras att inom EU är det inte taxfree. Så sprit och tobak som du köper på flygplaten i Grekland(eller annat EU-land som inte har undantag) och slutlig destination är Sverige så är det grekisk skatt som betalas. Grekland har inte så hög alkoholskatt som Sverige, men tobaksskatten tror jag är ungefär i samma nivå så det brukar inte löna sig nämnvärt att köpa tobak.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-30, 12:32
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Tax-free-regler??

Så är det ju gunnar. Man är slarvig när man pratar om "taxfree".
Grekland är ju inte så billigt när det gäller alkohol heller. (Jfr Tyskland och Spanien).
Charterbolagen bör ju kunna köpa in alkoholen i t ex Spanien? Är det därför dom inte säljer ut fr Sverige, för då gäller monopolets regler?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-30, 12:52
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Tax-free-regler??

Det är väl helt enkelt så att det finns ingen som helst anledning att köpa på utresan om det inte är så att man känner att man måste ha något på transferbussen på väg till hotellet. Men jag tror att charterbolagen har insett att man kan tjäna lite xtra på de som tror att det är billigare att köpa av dom.

Hemresan är ju lite annorlunda. Då slipper man ju släpa på flaskorna med risk att man passerar handbagagegränsen.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-30, 19:45
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Re: Tax-free-regler??

"EU-ländernas alkohollagstiftningar ser olika ut. I Sverige gäller detaljhandelsmonopol för starka alkoholdrycker. Det innebär att endast Systembolaget får bedriva detaljhandel med dessa varor.
Sverige ger undantag från detaljhandelsmonopolet för så kallade exportbutiker (taxfreebutiker). Undantaget innebär att dessa butiker har rätt att sälja obeskattad alkohol till flygpassagerare som reser till länder utanför EU. Om du reser inom EU är det däremot inte möjligt att köpa alkohol i svenska taxfreebutiker. Taxfreeförsäljning är nämligen avskaffad inom EU. Däremot kan det vara möjligt att köpa alkohol på andra EU-länders flygplatser om den är beskattad och om landets alkohollagstiftning tillåter det". Källa: "EU-upplysningen Sveriges Riksdag"

Detta ger mig förklaringen till varför inte alkohol, och tobak, vanligtvis kan levereras i flygstolarna, i svenskt luftrum, från start. Vissa flygbolag, med möjlighet via personal, frångår reglerna delvis genom att ta upp beställning hemifrån (alkohol, ej tobak) förvara det i lastrummet och dela ut varorna på plattan i det inresande EU-landet. Detta har hänt mig ett par gånger.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT