Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-30, 08:43
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Grekisk gallup undersökning

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...03/2011_385109
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-30, 11:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

Håhåjaja.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-30, 11:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 413
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

However, 53 percent said that it would not be morally wrong to pay a bribe to a public official so they could secure preferential treatment if there was no other option.


De har lång väg att gå, väldigt lång.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-30, 14:53
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

Jamen, var det någon som trodde att en förändring skulle ske å det snaraste?

Det är väl nästan bara i Sverige där vi fogar oss - möjligen under lama protester- såfort det kommer ett påbud från högre ort.

Grekerna har väl levt med mutor och med korruption väldigt länge,precis som i många andra länder och det är naivt att tro att detta plötsligt ska upphöra.

Man kan bara hoppas att det inte dröjer FÖR länge.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-30, 16:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

...och har man inte pengar i ett kuvert kan ju doktorn eller advokaten eller tjänstemannen få en par kilo färsk fisk, eller en kasse med citroner eller något sådant..(Skulle du i så fall vägra att ta emot detta? Är moral en mängdfråga?)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-30, 21:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

Jag förstår faktiskt inte din fråga. Det är ganska väl reglerat här i Sverige vad en tjänsteman, läkare eller annan personal får ta emot och det har de flesta av oss som arbetar i offentlig sektor i ryggmärgen. Tack och lov tror jag att muta och bestickning är ganska ovanliga i den svenska sjukvården. Hoppas det snart blir det i den grekiska också. En enkel blomma, en sockerkaka, en ask schoklad som personalen kan dela förekommer nog ibland men inte så mycket mer.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-03-31, 14:12
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det är ganska väl reglerat här i Sverige vad en tjänsteman, läkare eller annan personal får ta emot och det har de flesta av oss som arbetar i offentlig sektor i ryggmärgen.
Hmmm, läser precis om den pågående rättsprocessen i Göteborg, med grova mutbrott och ekonomiska oegentligheter. Inblandade är tjänstemän i offentligt ägda bolag, pampar med bakgrund i "rörelsen" och byggbolagsdirektörer.
Att tro att vi är helt "rena" i Sverige eller att det här bara skulle förekomma i Göteborg är nog tyvärr aningen naivt.

(OBS! jag ifrågasätter inte på något sätt EvaL:s ärlighet)

Lars
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-03-31, 14:33
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

Grekland är en bananrepublik!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-03-31, 14:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Hmmm, läser precis om den pågående rättsprocessen i Göteborg, med grova mutbrott och ekonomiska oegentligheter. Inblandade är tjänstemän i offentligt ägda bolag, pampar med bakgrund i "rörelsen" och byggbolagsdirektörer.
Att tro att vi är helt "rena" i Sverige eller att det här bara skulle förekomma i Göteborg är nog tyvärr aningen naivt.

(OBS! jag ifrågasätter inte på något sätt EvaL:s ärlighet)

Lars
Ja helt perfekta är vi nog inte men i offentlig sjukvård tror jag att det förekommer mycket lite muta och bestickning. Speciellt inte från privatpersoner som det är i Grekland. Det är väldigt reglerat idag ex vid konferenser som läkemedelsföretagen bjuder in till.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-03-31, 15:02
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

Här i Grekland så förekommer olika typer av betalning för att få en sak att hända ex sjukvård,vattenläcka strömfel,byggnadslov mm.mm.
Det är en del av kulturen tyvärr.
Jag har vid flera tillfällen ej fattat hut man betalar en "muta" folk har sagt att du måste betala men jag har ej kunskapen hur man gör?
Kanske jag som Svensk ej förväntas att veta hur man mutar för jag har ej kommit i en sådan situation ännu.
Sen är det mot min personlighet att köpa mig förtur på detta sätt men klart om jag ser skattegranskaren på Tavernan så sänder jag säkert öven en karaff vin för att se vad som händer.

Olle
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-03-31, 16:02
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...och har man inte pengar i ett kuvert kan ju doktorn eller advokaten eller tjänstemannen få en par kilo färsk fisk, eller en kasse med citroner eller något sådant..(Skulle du i så fall vägra att ta emot detta? Är moral en mängdfråga?)
Jag stångas ofta med min sambo om hans vilja att "betala" för service, och skam den som ger sig - Nu är vi nere i en flaska whiskey vid läkarvård
Att han skulle få muta tjänstemän i min närvaro kan han fett glömma!

Själv spelar jag på min invandrarstatus och låtsas fullkomligt omedveten om "traditionen" och de flesta greker skulle hellre bindas vid skampåle än be om bestickning.

//Kikh
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-03-31, 16:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

Som Kikh säger är det ju ingen som tydligt uttarar att de förväntar sig ett kuvert ...det förutsätts liksom att man vet detta. Vi utlänningar kan självklart låta bli att delta i det systemet.

Sen, Eva, jag vet mycket väl skillnaden mellan en present för att man uppskattat mitt jobb, och en muta FÖR ATT man ska utföra ett jobb.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-03-31, 20:03
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja helt perfekta är vi nog inte men i offentlig sjukvård tror jag att det förekommer mycket lite muta och bestickning. Speciellt inte från privatpersoner som det är i Grekland. Det är väldigt reglerat idag ex vid konferenser som läkemedelsföretagen bjuder in till.
Fast det var väl inte så hemskt många år sedan det var diskussion kring att läkare och beslutsfattare inom landstingen tog emot rejäla "gåvor" i form av resor och andra förmåner från läkemedelsföretag? Att ett striktare regelverk och uppmärksamhet i massmedia kanske har stoppat detta är ju bra men man kan ju också konstatera att nämnda läkare gärna tog emot dessa förmåner så länge det gick.

Senast redigerad av laero den 2011-03-31 klockan 20:42.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-03-31, 23:25
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Fast det var väl inte så hemskt många år sedan det var diskussion kring att läkare och beslutsfattare inom landstingen tog emot rejäla "gåvor" i form av resor och andra förmåner från läkemedelsföretag?
Även om sådant är illa nog, behövde ju inte patienterna betala en muta till läkaren för att bli behandlade...

/kimmen
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-04-01, 08:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekisk gallup undersökning

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Fast det var väl inte så hemskt många år sedan det var diskussion kring att läkare och beslutsfattare inom landstingen tog emot rejäla "gåvor" i form av resor och andra förmåner från läkemedelsföretag? Att ett striktare regelverk och uppmärksamhet i massmedia kanske har stoppat detta är ju bra men man kan ju också konstatera att nämnda läkare gärna tog emot dessa förmåner så länge det gick.
Det har hänt mycket de sista åren exempelvis är receptförskrivning kontrollerat på ett helt annat sätt där läkaren inte har frihet att välja som tidgare.

Men det finns säkert ett mörkertal fortfarande kopplat till läkemedelsföretagens verksamhet men ingen behöver betala mutor för att få vård.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT