Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-11-04, 18:37
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Photofiltre - nån som känner till det?

Jag har hittat ett gratisprogram för bildredigering - Photofiltre. Är det någon som känner till det och i så fall, vad tycker du om programmet? Kan det jämföras med Photoshop? Photofiltre är på svenska och jag har skrivit ut en manual som är lätt att förstå.
Jag är utan bildredigeringsprogram sedan "stordatorn" kraschade och köpte en en bärbar dator i panik som jag nu använder.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-11-04, 20:12
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Photofiltre - nån som känner till det?

Jag kan bara svara följande.

Det finns många bra gratis bildredigerare, men det finns en anledning till att Photoshop med flera kostar pengar.
De kan så oändligt mycket mera plus alla tillbehör som finns att tillgå. Sedan kommer ju kruxet att lära sig. I och för sig är många väldigt lika i funktioner, men har man lärt sig ett program bra är det lätt att halka in i den gamla vanliga rutinen igen och då kan det bli katastofalt fel.

Mitt råd är att om du redan kan Photoshop så försök hitta ett lite äldre begagnat till lägre pris Jag har inte kommit längre än till version 6 engelsk och tror jag slutar där. Det finns finesser så det både räcker och blir över. Det viktigaste är att lära sig programmet för att veta hur man löser alla trix och fix. Plus att ALLTID arbeta med en kopia av originalbilden inte med originalet.

Detta var bara ett ord på vägen, ingen lösning.

Uffe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-11-04, 20:44
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Photofiltre - nån som känner till det?

Jag kan eller vet inget om programet, men kan rekommendera Paint.NET ett gratisprogram som man laddar ner. Fungerar utmärkt och är ganska lätt att lära sig.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-11-04, 21:49
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Photofiltre - nån som känner till det?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Jag kan eller vet inget om programet, men kan rekommendera Paint.NET ett gratisprogram som man laddar ner. Fungerar utmärkt och är ganska lätt att lära sig.
Tack, både Ulf och Siri, för tipsen.
Från att ha varit helt utan sitter jag nu med tre stycken gratistips: GIMP, Photofiltre och Paint.net. Men det är ju bra att ha nåt att välja på...!

Nu ska jag ta mig en funderare och kolla igenom lite webb-sidor om programmen. Och prata med lite folk. Jag kan eventuellt komma över Photoshop 5 igen - jag fick det installerat på "stordatorn" i engelsk version och det funkade bra för mina behov. Lite besvärligt ibland med språket men det gick. På jobbet har vi den senaste versionen, tror jag, och den kan väl kännas lite väl avancerad för hemmabruk.

/Eva

Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-11-05, 08:27
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Photofiltre - nån som känner till det?

Är man ute efter ett bra program att redigera sin bilder i samt som fungerar logiskt är Photoshop Elements något att rekommendera. Senaste versionen nr 7 finns nu till inköp på svenska. Fick det själv hemskickat förra veckan. Hade tidigare version 5. För dem som är intresserade av foto är detta det bästa programmet. Sedan finns proffsversionen Photoshop CS4 (senaste versionen). Prisskillnaden är att det går ca 12 st Elements på ett CS4. Har man jobbat i Elements upplever man att gratisprogrammen är mera kompliserade att göra bilder i. Tor att många är ägare till Elements utan att veta om det. Förr levererades detta program tillsammans med skanners och skrivare. Kolla i Era gömmer. Ni kanske har en tidigare version av Elements. Varför inte prova detta. Det kan fungera lika bra som nyare och andra program.
PROVA
Häls/Chras
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT