Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-09-19, 22:02
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Avstånd från Gamla stan

Det här kanske är en dum fråga, men hur långt är det till havet/ närmsta badbara strand från den gamla delen av Rhodos stad? Ta som exempel från hotellet Kristinas Rooms som rekommenderas här på Kalimera? Har aldrig varit på Rhodos så har inte någon stenkoll på avstånden
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-09-20, 09:13
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Avstånd från Gamla stan

Tja du, vilt gissat, eftersom jag aldrig riktigt behövt gå just den sträckningen, så kan det väl ta ca 15-20 min max. Men här finns säkert någon som kan ge dig mer exakt tid. Nu avser jag att man badar på Ellie beach förståss.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-09-20, 10:42
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Avstånd från Gamla stan

Jag vet inte var i Gamla Sta'n Kristinas Rooms ligger men gör också bedömningen att det tar max 20 min att gå till Elli Beach. Fast då ska man inte göra som vi gjorde igår kväll... Åt middag på Romeos (helt ok) och gick sedan ut genom en port som vi inte gått ut genom vid tidigare besök. Hamnade på baksidan, helt åt skogen så efter lite sightseeing i grekiska bostadskvarter var vi tillbaka på hotellet vid västra stranden efter 1,5 tim. Tur det finns location på mobilen.

Celbe (på Rhodos just nu)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-09-20, 10:54
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Avstånd från Gamla stan

Tusen tack för svaren! Ca 20 minuter va min gissning efter att ha kollat på olika kartor Ni som är mer Rhodos-vana än jag, hur är Lindos i oktober? Det känns väl ändå som en stad/by man ska ha sett. Är det helt igenbommat så sent på säsongen?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-09-20, 11:36
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Avstånd från Gamla stan

...och med risk för att verka tjatig Pefkos?? Har ingen koll alls på den lilla byn. Är det stor skillnad mellan Pefkos och Lindos i oktober?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-09-20, 19:56
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Avstånd från Gamla stan

Åker till Pefkos 2/10, bodde där för 6 år sedan under samma period. Kanonväder hela veckan, upplevde inte att det var på gång att stängas. Så det är nog ingen fara i år heller. Lindos har vi bara varit i för att besöka Akropolen och strosa lite i gränderna! Väderprognosen ser lovande ut för vecka 40 mellan 25-30 gr och sol!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-09-20, 21:17
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Avstånd från Gamla stan

Kristinas Rooms er helt sør i Gamlebyen. Et flott sted å bo. Fine leiligheter med en herlig patio, og ligger i et veldig stille område av byen. Du kan glede deg
Antar at du bruker 20-25 minutter å gå til Elli-stranda.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-09-20, 22:49
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Avstånd från Gamla stan

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men ligger det inte en strand som heter Zephyros utanför gamla stan på på ostkusten? Har aldrig varit där men har för mig att jag sett det på någon karta ialla fall. Hur långt ligger den stranden från Kristinas room? Den kanske ligger närmare än Elli?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-09-21, 11:16
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Avstånd från Gamla stan

IRSA: Jag har aldrig hört om den stranden, vore kul att besöka nån annan än Elli beach varje dag

Ingrid: Tack för infon! Jag har förstått att Kristinas rooms är mycket omtyckt

LN: Gud vad härligt! Bra väder är ju självklart en bonus Ju mer jag läser om Pefkos ju mer nyfiken blir jag! Det verkar vara en himla mysig liten by, precis som Lindos men antar att man kommer längre bort från turistströmmarna i Pefkos
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-09-21, 13:11
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Avstånd från Gamla stan

Hej Lajsa

Här kommer info om Zypheros beach

The beach of Zefyros is a small sandy beach of the eastern coast of the island, situated a bit southern to the Marine and southern to the main port of the town of Rhodes.

Kör man ut mot Thermes Kallithea, Sun Wing etc från stan, när du passerar området i utkanten av stan där det brukar vara marknad, någon dag i veckan (det var så förr i alla fall), före kyrkogårdar och idrottsanläggningen. Ta till vänster och strax kommer du till Zephyrosstranden. Eller om du följer havet längs gamla stan, handelshamnen och vidare söderut tills du kommer till Zypherosstranden.

Googla på, rhodes_city_map.gif den första kartan till vänster är den bästa.
//PA
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-09-21, 15:00
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Avstånd från Gamla stan

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Hej Lajsa

Här kommer info om Zypheros beach

The beach of Zefyros is a small sandy beach of the eastern coast of the island, situated a bit southern to the Marine and southern to the main port of the town of Rhodes.

Kör man ut mot Thermes Kallithea, Sun Wing etc från stan, när du passerar området i utkanten av stan där det brukar vara marknad, någon dag i veckan (det var så förr i alla fall), före kyrkogårdar och idrottsanläggningen. Ta till vänster och strax kommer du till Zephyrosstranden. Eller om du följer havet längs gamla stan, handelshamnen och vidare söderut tills du kommer till Zypherosstranden.

Googla på, rhodes_city_map.gif den första kartan till vänster är den bästa.
//PA
Tack så hemskt mycket PA! Nu har jag lite bättre koll än innan Tycker det är så himla kul att variera lite och inte alltid vara på samma strand under en vecka
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-09-26, 13:29
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Avstånd från Gamla stan

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Åt middag på Romeos (helt ok) och gick sedan ut genom en port som vi inte gått ut genom vid tidigare besök.
Nu ska jag bara, helt kort, korrigera mina egna uppgifter här. Vi åt på Romios, inte Romeos. När vi ser tillbaka på vår "matställelista" kommer denna restaurang ganska högt upp. Men topplaceringarna lyckades vi, typiskt nog, pricka in igår, sista dagen.

Och för att inte hamna helt off topic får jag väl säga en gång till att 15 - 20 min från Gamla Stan till Elli Beach är max vad det tar att gå. Det har varit mycket folk där sista veckan.

Celbe (tillbaka i den hårda verkligheten...)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT