Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-06, 14:45
Shakiros avatar
Shakiro Shakiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 26
Standard No no vs yes yes

Hej
Åker till Santorini för första gången, med min svägerska, och vill ha tips på vad man INTE får missa och vad man faktiskt KAN missa

Vi är lite lagom intresserade av sevärdheter, vill ha sol och bad och avkoppling (Ska bo på Hotel Atlantis i Perivolos), lite lagom uteliv för kvinnor som är 50+, lite lagom med shopping och framförallt GOD MAT.

Dvs vi är inte ute efter att åka runt och kolla på alla utgrävningar och liknande utan kan tänka oss att se det man bara inte får missa samt vill ha tips på vad man ska undvika.

Alla tips mottages tacksamt.

Min svägerska har aldrig varit utomlands och jag trodde inte hon var en sol och badmänniska heller tills hon nyligen bekräftade motsatsen. Dock oroar jag mig lite för att hon kommer bli rejält skrämd av värmen för vi åker i slutet på juli början av augusti och när jag varit i Grekland förut (Cypern, Rhodos, Korfu, Zakynthos, Skiathos och Kreta) så har det ju varit såååå varmt när vi åkt i aug/sept. På Kreta blåste det en hel del och då känns inte värmen lika tryckande. Blåser det så på Santorini med eller?

Efter allt jag läst hittills så verkar det vara en kanonö som många återvänder till så vi ser verkligen fram emot att åka ner om några veckor.

Jodå jag HAR läst alla tips här på forumet och laddat hem E-guiden men vill ändå ha lite mer "personliga" smultronställen och avskräckande exempel
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-10, 13:59
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: No no vs yes yes

Ja. VAD skall man rekommendera som "måsten" på Santorini? Vi har ju alla lite olika preferenser.
Jag ÄLSKAR Santorini o tillbringar 3 veckor där varje höst. Håller med Ingela A om vad hon skriver i sina mycket informativa trådar här på Kalimera! Man kan väl säga att ett MÅSTE är att göra lite turer ut från turistboendet i t ex Perissa/Perivolous eller Kamari o se den magnifika spektakulära utsikten över Calderan. Har man möjlighet att hyra fordon själv ger det naturligtvis den största friheten att disponera dagen o att ta mat- o badraster när andan faller på! Tycker både Fira och Oia är väl sevärda, även om man får räkna med enorm trängsel. Imerovigli är en favorit jag aldrig försummar - färre turister, samma härliga utsikt o en hel del bra matställen. Vill man strosa lite i gammal bebyggelse är gamla byn i Emborio mysig o även en promenad upp till Castro i Pirgos hör till mina favoriter. En tur upp till öns högsta del, Profitis Elias, ovanför Pirgos brukar också stå på programmet. Där fläktar alltid o man har utsikt över i princip hela ön! Vill man se LITE arkeologi/utgrävningar så är Akrotiri som bekant världsunikt! Museum of Prehistoric Thera inne i Fira visar många av de helt unika fynden i ett litet lättillgängligt museum av världsklass (bjuder dessutom skön svalka när värmeslaget är nära...!) Den lilla kyrkan Panagia Episkopi, byggd åt bysantinske kejsaren under slutet av 1000-talet, vid Mesa Gonia, är en liten pärla för den som orkar o vill se lite kyrklig kultur. Där finns välbevarade väggmålningar från 1100-talet o en av världens dyrbaraste bärbara ikoner. Bra matsällen finns lite varstans på ön, o det finns riktigt bra viner! En vinprovning vid solnedgången, på SantoWines, är något som också kan rekommenderas. Stränderna är inte lika fina som t ex Naxos´ , men Perivolos har en riktigt bra strand o Vlyckada bjuder på ett otroligt dramatiskt "månlandskap" (i form av vinderoderade klippor) som är väl sevärt Viktigast för att njuta av Santorini är som sagt ändå att inte bara sitta stilla vid hotellpoolen utan verkligen försöka få uppleva lite mer av allt ön kan erbjuda!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-10, 15:37
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: No no vs yes yes

Hej

Läs "Mitt Santorini" och se om du hittar något av intresse: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=29613

Jag har även skrivit en "Santorini Trip Ideas" på Tripadvisor och den är lite mer uppdaterad än min Svenska:
http://www.tripadvisor.com/GoListDet...rip_Ideas.html

Ingela
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-11, 21:18
Oregano Oregano är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 4
Standard Sv: No no vs yes yes

Shakiro: Berätta gärna vad du tyckte om hotel Atlantis och omgivningarna när du kommit hem från resan. Jag ska dit för första gången i slutet av augusti och tar gärna emot lite tips =) Hoppas du får en trevlig resa!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-05, 10:14
Shakiros avatar
Shakiro Shakiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 26
Standard Sv: No no vs yes yes

Tusen tack för era tips.
Jadå Oregano jag kommer skriva sen vad jag tyckte. Men jag har ännu aldrig blivit besviken på något resmål i Grekland som jag varit på. Jag är rätt "Open minded" och inte så "gnällig" så det mesta faller mig i smaken
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT