Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-09-27, 20:50
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Resebolagen ser nog till att förse sig så mycket det går, oftast på både hotell-/restaurangägares och resenärers bekostnad.

//Zanét

Du har alldeles rätt Zanét, resebolagen gör upp avtal med restaurangägarna före varje säsong, i detta avtal ingår att rekommendera just deras ställe mot billigare mat och nästan gratis drinkar. Vet detta då vi själva var på väg att köpa en restaurang på Santorini, och hoppade av detta mest pga detta löjliga avtal som slutits mellan ett resebolag och restaurangägaren. (Vi hade ingen lust att ha fulla och stökiga reseledare att ta hand om varje kväll)
det värsta var att restaurangägaren inte vågade att bryta detta avtal, med risk för att bli bojkottad och få skit av reseledarna.

Yvonne

Senast redigerad av yvonne den 2005-09-27 klockan 20:52.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-10-05, 08:53
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

En sak är konstig ni går o äter på matställen som lämnas på rekommendationer här inne...

Men dom ställen som resebyråerna ger beröm om åren dom kommer faktiskt ifrån resenären som har varit på matstället o ätit för dom får ju in förslagen på deras papper som resenären fyller i när man åker till flygplatsen..

Jag har aldrig sett en onykter reseguide på något matställe för när dom är i tjänst så måste dom vara nyktra om det händer någon resenär något.

Jag har träffat på guider som kommer fram o hälsar när dom kommer till matstället man är på o frågar så allt är bra....

Jag har hittat mina favoritställen själv nere på Rhodos....

Längtar ner igen nästa år till Rhodos...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-30, 13:53
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Smartas är väl att fråga grekerna själva vart dom gå när dom går på restaurang.
Fråga alla dom som arbetar på hotell affärer osv...eller dom som inte är greker men bor där av en eller annan anledning.
Resebyråernas rekommendationer är för det mesta uppgjort.
Nu sist jag var nere på Rhodos var det med sorg i hjärtat som jag såg att George Bar snart bara var ruiner kvar...*snyft*
men George har nu fått en välbehövlig pension...
Förresten, nu förtiden, i allafall på dom restaurangerna vi var på nu, så får man ingen ouzo när man kommer som välkomstdrink, medan man läser menyn....
inte ett glas likör med notan heller??
Det fick man i allafall förr, men nu behöver det väl inte fjäskas med oss turister för nu verkar grekerna ha fått det bra med tanke på dessa tjusiga butiker och sprillans nya bilar, som inte var några Skodor precis, utan BMW Mercedes och liknande
Men vad gör väl det, roligt för dom....men tyckte alltid det var en trevlig gest det där med ouzo och/eller likör...
Snart bär det iväg till Rhodos igen, min favvoö, åker själv denna gång tror jag, ska testa hur det är att vara själv därnere...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-31, 14:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Mina favoriter är:
To Steno på Agion Anargiron 29 strax söder om gamla stan.

Och:

Marias taverna (Ta Cynasaria) på Aristophanes 47 i gamla stan.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-07, 14:56
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Vi har vart pa restaurant Zum-Zum (merkelig navn!) i Papanikolaou-gaten. Veldig god mat og trivelig service. Anbefales!

Thalassa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-15, 11:48
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Jeg lover å hilse det trivelige personalet på Zum-Zum når vi kommer tilbake i september. Maten der er utrolig god, bl.a. kan kjøttsuppen anbefales på det varmeste. Skal forsøke kleftiko'en neste gang!

Skrått over gaten for Zum-Zum har det åpnet en ny restaurant, Kokkino - eller Red, som den heter på internasjonalt språk. Nydelig interiør og ypperlig service - i tillegg til meget god mat. Her fikk vi biff med hjemmelaget bearnaise-saus, og deres kyllingfilet i sitronsaus er bare kjempegod. Og dessertene! Hjemmelagete og helt på topp. Tror det er de beste desserter jeg har smakt på Rhodos hittil!

Thalassa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-15, 14:11
lenlin lenlin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 3
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

I Rhodos stad vill jag rekommendera ZumZum. Grekisk restaurant med svensktalande betjäning. Hög klass på såväl mat som dryck. Moderata priser.

Om ni åker ut från Rhodos stad, förbi Sunwing, till Kalitea kan ni med fördel äta på tavernan som ligger som nummer 1 på vänster sida. Har glömt namnet men intill ligger guldaffär, biluthyrning och supermarket. Bra standard och halva priset mot i stan.

En enkel men bra variant är att ta bussen ut till Sunwing och gå ned till stranden. Hyr blå stolar av Sunwing, de är billigast. Ät sedan lunch vid kantinabilen på stranden. Deras souvlaki i Pita med alla ingredienser garanterar jag er er både godast och billigast på Rhodos. Ägaren bjuder dessutom oftast på ouzo efter maten. Här är det dock en stor risk (chans) att bli sittande hela eftermiddagen och bara njuta av livet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-08-14, 19:44
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Har funderat lite - jag läste den här tråden mkt noga innan jag åkte eftersom det var 4 år sedan jag var nere sist....
Inte ett omnämnande om t ex Napoleon, Nobel 13, Maxim eller Jason..(Yellow Spot inte att förglömma...) och dessa restaranger har ändå funnits sedan 1980-talet - minst, med såvitt jag kan se samma upplägg...
Är det ingen som gillar dom? Är det någon som går dit??[/QUOTE]
Var på Yellow spot 1978 Mina barn då 8 o 11 kallade den för Domusbaren o de var mycket förtjusta i deras spaghetti ,men nån kulinarisk höjdare var det väl inte precis.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-08-16, 11:58
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Mycket, mycket gott... - och ändå fick jag inte i mig allt, jag är inte van att lämna mat på tallriken kan jag säga!

Tummen ner är mitt generella intryck också, och anledningen till jag inte går dit.. Det är det som är så skumt ju!

Jason hörde till favoriterna när vi var små - det var roligt med dom olika nivåerna då..
Jag har ingen direkt erfarenhet av dålig mat el. service där men den borde ju kunna komma och gå under en 30-årsperiod...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-08-18, 11:53
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Jason no1,känd av de flesta boende på Rhodos.... för UR-USEL mat !!
Min egen historia börjar där -78; Första gången utomlands blev jag som så många andra "förförd"av den (hmmm)tjusiga restauranten.Beställde pizza(jamen.. på den tiden VAR pizza nåt nytt å spännande,OXÅ!!!) Tjock,degig botten med köttfärssås från burk var vad jag fick ! 20år gick....bestämde mej att ge Jason en NY chans,dumma mej SEEGA lamm-kotletter med sönderkokta grönsaker och kalla friterade potatis fick jag !!! Blev då botad för tid å evigheter från Jason!! Numera går jag till Chalki å Niohori när jag vill äta nåt riktigt GÖTT
Genom div.förfrågningar av lokal-befolkningen har jag hittat dit. Går oxå till Thomas o Charlotts Taverna för att få go'mat å värmlands-prat,"Lotta" kommer från Filipstad.
Jason har tyvärr"överlevt" p.g.a. det kommer alltid NYA,DUMMA turister(som jag VAR!!)
M.v.h.Torhildur
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-08-18, 13:45
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Det kanske är första intrycket som förför då..
Jag kan bara minnas att jag har ätit giovetsi där en gång, och i minnesbilden ingår inte några hemskheter alls..men å andra sidan har jag inte gått tillbaka heller...

Men erkänn att 30 år utan återvändande gäster är en bedrift i sig?
(Med tanke på hur många av oss som åker till Rhodos gång på gång..)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-08-22, 22:55
Miranda Miranda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 1
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Hej på er! Ny här på Kalimera och var bara tvungen att skriva ett inlägg här.... Jag och en kompis var för första(!) gången på Rhodos nu i Juli, och vi gick ju rakt in i Jasons klor redan första kvällen! En av servitörerna höll på att knocka oss med hans gigantiska bricka så fort han gick förbi, så vi fick hålla koll på honom under hela middagen för att hinna ducka! Maten måste vi dock ha haft tur med, med tanke på vad ni har skrivit tidigare.. Vi åt båda bläckfiskringar, och det var faktiskt helt ok!
Dock blev vi så trötta på att de vägrade sluta prata svenska med oss, så vi gick aldrig tillbaka utan svarade istället på grekiska varje gång de stod o skrek på oss när vi gick förbi....

Men nu måste jag fråga medan jag "har er på tråden"... Vi föll pladask för en urmysig lounge-liknande bar nästan längst bort på bargatan. Det var vitt och fräscht med tyg i taket, och de hade vattenpipor på varje bord. Jag tror baren var nyöppnad, och ägaren är en svensk kille vid namn Nino...?
Vet någon vad jag menar? Vet ni isåfall vad baren heter? Finns det någon hemsida t.o.m?? Om jag ska välja en sak jag saknar från vår vecka på Rhodos så blir det helt klart den baren!!
Tacksam för alla möjliga tips!!
// Miranda
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-08-23, 09:48
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Jag som aldrig var inne, utan bara gick förbi tidigt på kvällen innan allt hade öppnat fick intrycket att loungen hängde ihop med Peppes Bodega? Vilket även borde stämma med svenskt ägande...??
Jag kan ha tokfel, det har hänt förr.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-08-23, 10:59
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Themis
Jag som aldrig var inne, utan bara gick förbi tidigt på kvällen innan allt hade öppnat fick intrycket att loungen hängde ihop med Peppes Bodega? Vilket även borde stämma med svenskt ägande...??
Jag kan ha tokfel, det har hänt förr.
PEPPES BODEGA??? Hur i all världen har DEN hamnat på RHODOS???
// Torhildur.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-08-23, 11:28
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av torhildur
PEPPES BODEGA??? Hur i all världen har DEN hamnat på RHODOS???
// Torhildur.

Säg det.. du vet - svenskarna vet vad svenskarna vill ha???
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-08-23, 16:29
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 99
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Det är samma ägare på Peppes bodega och den med vita taket. Det är svenskan på 7,5 Wonder och hennes man som har de 3 barerna som hänger ihop - vet dock inte namnen. När vi gick förbi i augusti så såg vi att det var olika åldrar på publiken.
Rhodos i mitt hjärta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-08-31, 10:36
magdalenas avatar
magdalena magdalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 72
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

På Hotel Cactus har 2 svenska tjejer kareoke var onsdag kl. 21.30... Cactus ligger längst ut vid akvariet... Det var mycket folk som kom dit och hotell gäster dom 2 onsdagar vi hann med... Och vilka sångröster vissa gäster hade förra veckan...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-09-06, 19:30
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Yamas har kanonmat o stora portioner får man o bra service hela tiden o personalen glad o trevlig aldrig en sur min när man än kommer..

Michallis o Yannis är två jätte duktiga killar som driver yamas tillsammans..

Det första jag saknade igår efter hemkomsten ifrån Rhodos var deras goda mat på yamas....

Men vi ses igen nästa år där...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT