Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-08-31, 23:30
Megas_Andreas Megas_Andreas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 4
Standard Andra veckan?

Hejsan!

I helgen är det dags att åka ner till Grekland igen, och det lutar åt Rhodos vilken är en av få "större" öar jag inte besökt. Jag åker med flickvännen och vi tar nog en ospecad resa en vecka, men tänkte förlänga med en vecka till och boka flygstol hem. Jag är sådan som har svårt att vara på ett ställe under två veckor utan tröttnar när jag sett allt Så istället för att köra en tvåveckorsresa på überturistiga Rhodos tänkte vi ta den andra veckan på en eller två andra öar i närheten (2-3 dagar på vardera ö). Har kollat lite på Karpathos, Tilos och Symi, men även andra öar finns ju att välja på. Ni som är lite mer resvana runt Rhodos, har ni några förslag? Hur ser färjetrafiken ut samt ungefärliga priser på dessa?

Skall antagligen boka resan imorgon så uppskattar snabba svar om ni har möjlighet och lust.

Tack på förhand

Andreas
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-09-01, 18:01
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Andra veckan?

Jag rekommenderar Symi, båtrafiken fungerar bra o. boende är lätt att hitta där.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-09-01, 18:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Andra veckan?

...och jag som varit både på Tilos och Symi rekommenderar TILOS även om Symi är helt OK också

Kastelloritzo är ett annat val, men jag har ej koll på om båtar går varje dag....

Vilken ö som helst av dessa blir bra!
Rhodos är värd en bil några dagar tror jag så man kan åka runt på ön. När jag var där för för 25 år sen en vecka så hyrde vi bil och åkte runt och det är en så fin ö. För många är Rhodos lika med Rhodos stad, men det är nog inte rättvist.


Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-09-01, 20:09
Megas_Andreas Megas_Andreas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 4
Standard Sv: Andra veckan?

Hehe som sagt så blir det nog två öar så det är bara att rekommendera hej vilt Jag är som sagt inte den som sitter still så vespa eller bil är självklart.

Ang. boendet på öarna, bör det bokas i förhand eller är det enkelt att hitta på de ändå relativt små öarna Tilos och Symi?

F.Ö, någon som har några ord att säga om Karpathos?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-09-01, 22:51
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 191
Standard Sv: Andra veckan?

Citat:
Ursprungligen postat av Megas_Andreas Visa inlägg
F.Ö, någon som har några ord att säga om Karpathos?
Det är bara att gå in och läsa på Karpathosforumet. Själv var jag där sju veckor i somras och lyckades inte tröttna på ön...

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-09-02, 06:33
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Andra veckan?

Citat:
Ursprungligen postat av Megas_Andreas Visa inlägg
Hehe som sagt så blir det nog två öar så det är bara att rekommendera hej vilt Jag är som sagt inte den som sitter still så vespa eller bil är självklart.

Ang. boendet på öarna, bör det bokas i förhand eller är det enkelt att hitta på de ändå relativt små öarna Tilos och Symi?

F.Ö, någon som har några ord att säga om Karpathos?
På Symi finns det ett stort urval om rum, hotell osv. och det är inte nödvändigt att boka i förväg. Men den man göra förstås, jag har nog hittat ganska dyra alternativ på nätet.... har bott i Opera house tidigare.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-09-02, 08:12
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Andra veckan?

Det går en snabbfärja från Rhodos till Tilos (Seastar) i stort sett dagligen. Förhoppningsvis även i september. Plus att Tilos är en underbar ö som jag starkt rekommenderar.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT