Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-24, 14:19
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Dodekaneserna

Hej alla!
Har bokat flyg till Rhodos på söndag Vart tar vi oss sedan? Vi är 2 vuxna med en 16 årig son...så ex Tilos är nog för lugnt
Kan tänka oss att stanna på Rhodos också om man kan finna en lugn plats, kanske med vindsurfing möjligheter till sonen!? Det är väl som på Kreta att man kan säkert hitta fina ställen på Rhodos också...måste bara känna till dem Kan tänka oss att bo på västkusten där det blåser och fläktar lite, om jag har förstått det rätt, men det ska gärna finnas ett par familjeägda restauranger i närheten.
Vilken ö rekommenderas annars i Dodekaneserna?
Väldigt tacksam om någon kan hjälpa oss...
Marie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-24, 15:20
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 778
Standard Sv: Dodekaneserna

Kaztelorizo, Chalki o Tilos är tre underbara öar.
Alla är dock små men i en kombination med Rhodos stad kanske det funkar med er son.
//
KR
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-24, 17:06
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Dodekaneserna

Hej,
Jo alltså det där med att resa med tonårsson vet jag precis hur det är. Har själv ändrat min ö-rutt i sommar eftersom 16-åringen i sista stund ändrat sig och vill följa med. Men det är det så klart värt. Man vet aldrig om han har lika stor lust att resa med sin gamla och totalt mossiga mamma nästa år.

Angående din fråga nu (ursäkta mitt inledande småprat) =)

En ö jag kan tänka mig att tonårssonen också uppskattar precis som ni, är exempelvis Karpathos. Har inte varit där själv ännu men tagit reda på en del om ön eftersom sonen nu ska med. Karpathos har många fans här i forumet så säkerligen finns det många som kan råda dig mer angående den ön. Kos är fint med mkt att se och göra. Och, efter vad jag sett, så är båtförbindelserna med Rhodos bra.
Och just ja, på både Karpathos och Kos har jag för mig det ska finnas bra surfingmöjligheter. Det står en hel del bra info om båda öarna här på Kalimeras ö-sidor, så ta en titt vettja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-24, 17:34
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Dodekaneserna

Hihihihi!!! Ja gammal och hur mossig som helst är man ju Så, det är ju kul att de vill med iallafall.

Karpathos har vi varit på, dock utan barn...men är det inte väldigt dyrt att åka mellan Rhodos och K? Annars är det ju en riktig köra-runt och upptäcka ö. Vi hade fyrhjuling och körde överallt så vill du veta något om den ön - fråga! Tänkte inte på vindsurfing på K eftersom vi vuxna åkte själva och tog det mest lugnt

Har du varit på Kos? Tror du det blir bättre än Rhodos, eller är de lite snarlika? Ska genast läsa på!!

Tack för svar
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-24, 17:42
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Dodekaneserna

KR! Tack för svar Tilos har vi varit på... Kastelorizo och Chalki står på min upptäckar lista...men vet inte om 16 åringen får tråkigt...Vet att Tilos inte hade blivit bra Finns det kanske berg att bestiga och stränder att vandra mellan på Kastelorizo och Chalki? Symi verkar ju också mysig...men att bara vandra och bada och sedan sitta och uggla med föräldrarna går nog bara 1 vecka...är borta 2 Moppeturer hade han ju älskat!! Vindsurfing finns det nog inte?!?
Marie
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-24, 19:34
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 892
Standard Sv: Dodekaneserna

Tycker ni skall stanna på Rodos. Där finns både windsurfing och moppe för sonen och mer därtill. Eftersom ni skall vara ute 2 veckor så varför inte bo på 2 olika ställen på ön? Jag är ju helt såld på Gamla stan så där tycker jag ni ska stanna till åtminstone 4-5 dagar. Där finns mysiga familjeägda tavernor med god grekisk mat och ett uteliv som även borde tilltala sonen. Gångavstånd till Elliebeach där kan ni windsurfa om ni vill eller hyra moppe och åk till de små orterna på västkusten, lagom dagsturer.
Har aldrig själv bott varken på väst- eller ostkusten men väl besökt de flesta orterna där under mina ca 30 besök på ön. Skulle nog om jag var som ni valt att bo på östkusten, gärna långt söder ut. Det finns flera personer här på forumet som varit i olika byar där och som skrivit om det här. Läs under Rhodosfliken det finns massa tips.
Och....vill killen hänga med er i 2 veckor så är ni nog inte så mossiga

//maji
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-24, 21:01
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 686
Standard Sv: Dodekaneserna

Citat:
Ursprungligen postat av Marie_W Visa inlägg
Karpathos har vi varit på, dock utan barn...men är det inte väldigt dyrt att åka mellan Rhodos och K?
Vi åkte färja mellan Karpathos och Kreta i höstas och det kostade 65 euro ToR för två. Det är ju samma färja som går mellan Karpathos och Rhodos och tar ungefär lika lång tid, ca 5 tim, så jag tror att priset borde vara ungefär samma.

/Maria
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-24, 21:35
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Dodekaneserna

Maji!Hihihi...Tack för att du inte tror vi är mossiga

Kan tänka mig att stanna på, och genomsöka Rhodos Att bo ett par dagar i Gamla stan och äta på familjeägda tavernor låter toppen!! Kan du tipsa om både boende och mysiga tavernor Kristinas hade fullt på söndag... Då kan ju sonen windsurfa och hyr vi moppe och kör söderut på dagarna så hittar vi kanske ett kanon boende längs kusten Såg nu att man kan surfa längst ner på södra spetsen också!

Finns det någon vingård man kan besöka på Rhodos?

MariaJ! Det var ju faktiskt ett bra pris på båtturen- Vet du var jag hittar hur och när båtarna går?

Marie
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-06-24, 21:58
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 686
Standard Sv: Dodekaneserna

Citat:
Ursprungligen postat av Marie_W Visa inlägg
MariaJ! Det var ju faktiskt ett bra pris på båtturen- Vet du var jag hittar hur och när båtarna går?

Marie
Kolla på gtp.gr Jag gjorde en snabbkoll där nu och det går båt till Karpathos tis, tors och sön och tillbaka tis, ons och lör. När vi var iväg i höstas (vi var också borta i två veckor) så flög vi till Karpathos och gjorde en avstickare till Kreta i 6 dagar, så vi hade alltså först några inledande dagar på Karpathos och sen ytterligare några dagar där innan vi flög hem. Funkade kanonbra!

/Maria
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-06-24, 22:26
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Dodekaneserna

Oj oj kostar färjan mellan Karpathos och Rhodos så mycket.
Men i så fall måste det väl vara en av snabbåtarna?
Det går ju vanliga färjor också.Har dock inte kollat priserna.
Tycker Majis förslag låter bra. Rhodos är en stoooor ö och där finns massor att göra för både föräldrar och tonåringar.
Bra förslag också att bo på två olika platser på ön.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-06-24, 22:29
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Dodekaneserna

Säger som Maji stanna kvar på Rhodos och utforska ön. Med en 16-årig son måste Rhodos vara perfekt för där finns ju allt. På Elli Beach finns ju många olika vattensporter och västsidan är ju ett paradis för windsurfare. Trianda-Ialyssos är ju ett riktigt eldorado för windsurfare.
Vi har bott på massor av olika ställen under våra drygt 40 resor till ön och vi trivs alldeles utmärkt på västsidan. Däremot har vi aldrig bott på något av de stora hotellkomplexen i Ixia där de flesta hotel har All Inclusive och därav finns det kanske inte så många små tavernor men i Trianda-Ialyssos kan man hitta små fina tavernor och så även i Kremasti. I Rhodos stad finns också fina matställen om man inte söker sig till borden med de fina vita dukarna och kyparna med fluga. Östsidan har vi inte så stor erfarenhet vad boendet beträffar men det finns ju underbara stränder där om man vill ha sandstränder. Stegna är ju en fin liten fiskeby med små fina tavernor och små familjehotel men vet inte hur det är med vattensporter där och om det kanske är för lugnt för en 16-åring.
Bor man inne i stan så är det ju mycket lätt att ta sig ut till både väst och östsidan.
Ni kommer säkert att hitta något som passar Er alla.

Margaretha

Margaretha
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-06-24, 22:36
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 686
Standard Sv: Dodekaneserna

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Oj oj kostar färjan mellan Karpathos och Rhodos så mycket.
Men i så fall måste det väl vara en av snabbåtarna?
Det går ju vanliga färjor också.Har dock inte kollat priserna.
Jag tycker inte det är dyrt Dryga 30 euro per person tur och retur för fem timmars båtresa! Det är en vanlig gammelfärja, Prevelis Anek Line, ingen snabbåt alltså. Jag tror det är den enda färjelinjen som går mellan dessa två öar.

/Maria
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-06-24, 22:38
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Dodekaneserna

Såg nu att jag läste fel angående priserna på färjan. 65 T&R är ju inte så dyrt.
Det som kostar är nog, som sagt, snabbfärjorna.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-06-25, 11:27
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Dodekaneserna

Tack alla för bra och hjälpande svar!!
Margaretha och Maji har ni något boende att rekommendera oss? Jag verkligen älskar att sitta på en balkong och se solen gå ner i havet...såå västsidan låter bra i det avseendet!! Trianda och Kremasti, kan man bo där oxå? Ska kolla upp Stegna

Har hittat ett par boenden i ett lugnare område...tror jag?!? Det är söderut, I Gennadi, men hur är stranden där? Ser inte så pudrig och mjuk ut
Marie
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-06-25, 12:59
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Dodekaneserna

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Jag tycker inte det är dyrt Dryga 30 euro per person tur och retur för fem timmars båtresa! Det är en vanlig gammelfärja, Prevelis Anek Line, ingen snabbåt alltså. Jag tror det är den enda färjelinjen som går mellan dessa två öar.

/Maria
Hej!
Sist jag åkte, april i år, kostade färjan Prevelis mellan Rhodos och Karpathos 20 Euro.
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-06-25, 15:52
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 892
Standard Sv: Dodekaneserna

Citat:
Ursprungligen postat av Marie_W Visa inlägg
Tack alla för bra och hjälpande svar!!
Margaretha och Maji har ni något boende att rekommendera oss? Jag verkligen älskar att sitta på en balkong och se solen gå ner i havet...såå västsidan låter bra i det avseendet!! Trianda och Kremasti, kan man bo där oxå? Ska kolla upp Stegna

Har hittat ett par boenden i ett lugnare område...tror jag?!? Det är söderut, I Gennadi, men hur är stranden där? Ser inte så pudrig och mjuk ut
Marie
Jag har bara bott i Gamla stan när jag har varit på Rodos och sedan många år tillbaka på Kristina rooms. Såg i ett av dina tidigare inlägg att det är fullt där när ni kommer på söndag. Det var synd! Tyvärr har jag inget annat boende jag kan rekommendera men det finns andra här på forumet som skrivit och tipsat om det. Läs t.ex gamla resebrev
När det gäller bra tavernor så vill jag speciellt framhålla Ton Megaston i gamla stan men där finns flera, Eros t.ex. Läs gamla inlägg och resebrev man får många tips där.
Trevlig resa!

//maji
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-06-25, 21:20
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Dodekaneserna

Har skickat ett mail till dig Marie med lite tips. Hoppas du fått det

Margaretha
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-06-25, 22:02
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Dodekaneserna

Tusen Tack igen!! Sååååå värdefullt att få all denna info
Margaretha! Såg ditt mail precis, ska lusläsa det
Marie
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT