Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-09-28, 18:03
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Grekland vs Italien

Jag har tillbringat många semestrar i Grekland, men bara tre i Italien. Senast i förra veckan då vi tog en minisemester i Pisa-trakten.

De gånger jag har varit i Italien (Ligurien, Toscana och Friulien) har jag reagerat på ett par saker jag saknat jämfört med Grekland:

* Det spelas nästan ingen musik. Och gör det det, tex på en liten pizzeria, så är det internationell. Aldrig inhemsk.

* Det finns så många mysiga och vackra små byar och samhällen. De har alla en stor pampig kyrka, men sällan något café, någon bar eller restaurang. I byn där vi bodde förra veckan fanns hotellrestaurangen och en liten pizzeria, som drevs av en kinesisk familj(!). Det var goda pizzor men nästan inga lokala gäster. Byn (som ändå inte var helt liten) kändes tom. Det var inte ofta man såg någon som var ute och rörde sig på gatorna.

* Undantaget Nordöstra Italien (Friulien), så är maten så enformig. Den är fantastisk god, men det finns ju nästan bara pizza och pasta att välja på restauranger.

Ni som också rest i båda länderna, håller ni med?

Min fundering är... Jag vet ju att italiernarna är ett mat-älskande folk. Och precis som grekerna så älskar de att samlas i sällskap kring matbordet och äta länge. Men är det så att i Italien så gör man storkok hemma, och bjuder hem familj, vänner och grannar. Medans man i Grekland träffas på byns taverna?

Jag tycker så mycket om Italien, det är vackert, det är god mat, fantastiska viner, vänliga och varma människor, men mina punkter ovan gör att jag hela tiden jämför och saknar Grekland när jag är där...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-09-28, 18:21
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Grekland vs Italien

Min uppfattning när jag varit i Italien är samma som din angående matlagandet och hemmaätandet. Samtidigt håller ju en del på att förändras i Grekland. Nu för tiden ser man inte lika ofta hela släkten med mormor ute på tavernorna längre. Tror att det har med krisen att göra. Folk har helt enkelt inte råd på samma sätt längre.
Jag gillar också Italien mycket men slås gång på gång över hur olika de båda länderna är i den "sociala kulturen" (socialt överförda mönster i liv och leverne) trots att de ligger så nära varandra.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-09-28, 19:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 747
Standard Sv: Grekland vs Italien

Håller med fullständigt. Jag har varit ett antal resor i Italien, både i norr, Rom och Syd. Även Sicilien och Sardinien har besökts.
Visst är det så. Inga mysiga tavernor/restauranger. Finns det nåt vid stränderna är det oftast snabbmat på plasttallrik. Eller möjligen en svindyr halvprivat restaurang (läs=Rivieran).
Det är som att det inte finns nån själ och precis som du säger är byar folktomma och inga restauranger alls.
Maten är mer lik grekisk i södra delen, vilket jag föredrar.
Sen känner jag mig nästan alltid lurad av p-vakten, biluthyraren, polisen younameit. Inget personligt, Italianos, men så känner jag ibland.
Nåt som är bra då? Ja, Pizzorna som finns i Rom är oslagbara. Italienska viner förmodligen bäst i världen och att gå och handla i en matvaruaffär, är ju rena orgasmen för en gourmand!

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-09-28, 20:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 433
Standard Sv: Grekland vs Italien

Citat:
Ursprungligen postat av wilda Visa inlägg
Jag tycker så mycket om Italien, det är vackert, det är god mat, fantastiska viner, vänliga och varma människor, men mina punkter ovan gör att jag hela tiden jämför och saknar Grekland när jag är där...
Det är så länge sedan jag var i Italien så jag kan inte jämföra länderna, men när jag öluffade i Thailand jämförde jag med Grekland, och jag saknade Grekland mycket.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-09-28, 21:14
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Grekland vs Italien

Jag har de senaste tio åren haft min huvudsemester i Grekland och då på olika ställen (ibland återkommande), men jag har även gjort andra resor.
Det är svårt tycker jag, att sätta fingret på vad det är som gör, att när jag jämför blir det oftast till Greklands fördel.

Nästa sommar kommer jag att tillbringa min huvudsemester i Andalusien. Det ska bli spännande att fundera kring vad som skiljer och vad som är liknade.

Språket och maten är på plus för mig i Spanien, men jag anar att det är något annat, som jag kommer att sakna! Som sagt svårt att sätta ord på, men ändå... Gr...d!

Troligen måste jag göra en höstresa till...G...

//Lena
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-09-28, 22:39
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Grekland vs Italien

Grekland är så speciellt. Det finns inget annat land i Europa som påminner om Greklsnd. Det har en charm och en typ av personlighet som jag kan sakna i Italien och överallt annars med för den delen. Det är lustigt men det går inte att sätta fingret på vad det är som gör att man ständigt vill och längtar tillbaks till just Grekland. Man bara måste tillbaks helt enkelt. Låter säkert oerhört romantiskt men jag tror och vet att många känner igen sig i att Grekland kallar en tillbaks om och om igen.
Jag kan faktiskt inte ens föreställa mig ett helt år utan Grekland.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-09-28, 22:40
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Grekland vs Italien

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Grekland är så speciellt. Det finns inget annat land i Europa som påminner om Greklsnd. Det har en charm och en typ av personlighet som jag kan sakna i Italien och överallt annars med för den delen. Det är lustigt men det går inte att sätta fingret på vad det är som gör att man ständigt vill och längtar tillbaks till just Grekland. Man bara måste tillbaks helt enkelt. Låter säkert oerhört romantiskt men jag tror och vet att många känner igen sig i att Grekland kallar en tillbaks om och om igen.
Jag kan faktiskt inte ens föreställa mig ett helt år utan Grekland. Det är som en drog, som någon slrev på fb i en Greklandsgrupp härom dagen.

Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-09-29, 09:08
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Grekland vs Italien

Jag tycker också att de två länderna skiljer sig väldigt åt. Har försökt förstå vad det är, men vet inte om jag lyckats sätta fingret på det.

Jag har bott i Italien och talar språket flytande - och ofta besöker jag delar av Italien där det inte är så många andra turister (finns det ens såna ställen? ), och där är maten på restaurangerna billigare och godare. Men den godaste maten äter jag hemma hos mina vänner och deras vänner. Inte på restaurangerna.

Jag tror att det som är skillnaden (för mig) är att i Grekland är nästan alla trevliga, hjälpsamma, glada, gästvänliga, medan i Italien är det de personer du lär känna/redan känner som är fantastiska. De italienare som du möter som turist i butiker, på restauranger etc är inte särskilt trevliga - ofta känner du dig som att du bör vara på din vakt, blir jag lurad, är detta en turistfälla? Lite tröttsamt.

I Grekland känner jag mig mer avslappnad (trots att jag bara förstår en ynka procent av vad som sägs) jämfört med Italien. Tryggare, lugnare och mer välkommen.

Med det sagt - jag älskar också Italien. Jag kan förstå om italienarna är trötta på turister och som sagt, har en fått in en fot i "det riktiga" Italien är det oerhört välkomnande och trevligt. Italien är fantastiskt vackert. Ostarna, vinet, landskapen, ljuset, byarna, historiens vingslag. Finns mycket att älska!

Men jag älskar Grekland mer.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-29, 10:02
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Grekland vs Italien

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Grekland är så speciellt. Det finns inget annat land i Europa som påminner om Greklsnd. Det har en charm och en typ av personlighet som jag kan sakna i Italien och överallt annars med för den delen. Det är lustigt men det går inte att sätta fingret på vad det är som gör att man ständigt vill och längtar tillbaks till just Grekland. Man bara måste tillbaks helt enkelt. Låter säkert oerhört romantiskt men jag tror och vet att många känner igen sig i att Grekland kallar en tillbaks om och om igen.
Jag kan faktiskt inte ens föreställa mig ett helt år utan Grekland.
AKKURAT slik føler jeg det og, Thira

( selv om jeg på langt nær har besøk alle land i Europa,
- så har jeg vært i ganske mange etterhvert)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT