Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-22, 13:33
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Hur gör ni?

Varje gång man står inför en ny charterresa och ska boka så inställer sig alltid diskussionen om man ska ta avbeställningsskydd och extra försäkring. Eftersom vi alltid beställer långt i förväg, för att få just det hotellet som man vill ha, så känns det lite kymigt att hoppa över detta.
Fritidsresor har ju extra försäkring där bolaget heter Europeiska. Är man dum som tar dessa 2 extra utgifter????
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-22, 14:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Hur gör ni?

Jag tar aldrig avbest.skydd eller extra försäkring. Avbeställningsskydd har man ju med visakortet (om man betalar största delen av resan med det) och hemförsäkringen täcker det mesta. En enda gång skulle vi tjänat på att tagit extra försäkring och det var när vi råkade ut för en ficktjuv. Det täckte inte hemförsäkringen men det tror jag Europeiska hade gjort.

Malin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-22, 14:23
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Hur gör ni?

Vi tar aldrig extra..vi har en på hemförsäkring..och genom visa när vi bokar..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-22, 14:55
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Hur gör ni?

De flesta banker har ett avbeställningskydd i sina Visa eller Mastercard, kolla med din bank.

Och de flesta hemförsäkringar har ju en reseförsäkring inkluderad (som gäller de 45 första dagarna av en resa). Den största skillnaden om du har köpt charterarrangörens tilläggsförsäkring är nog att du kan få hjälp direkt av deras personal på plats samt att det kanske heller inte är någon självrisk.

Kanske är det också något bättre villkor i arrangörens reseförsäkring, jag vet inte...

/kimmen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-22, 16:39
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hur gör ni?

Tar aldrig reseförsäkring.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-22, 17:07
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard Sv: Hur gör ni?

Jag brukar inte köpa reseförsäkring eller avbeställningsskydd, men jag såg just att hos t ex Airtours ingår i avbeställningsförsäkringen öppet köp och möjlighet att omboka två gånger ända till 30 dagar före avresa. Det kan ju vara bra om man bokar resan sin resa långt innan.eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-23, 10:07
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Hur gör ni?

Vi beställer i princip aldrig långt i förväg. Men om jag skulle göra det skulle avbeställningsskydd vara givet. Mycket kan hända och, pardon my kanske okänsliga french, många kan dö. Mina föräldrar skulle ett år resa till Grekland och hade såklart mycket sett fram emot resan. Dagarna innan avfärd dog min farfar och ja de var glada för avbeställningsskyddet då det garanterade dem en ny resa längre fram
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-23, 11:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur gör ni?

Jag har resmer via min hemförsäkring då igår även avbeställningssgydd och gäller alla resor och hotellbokningar jag gör under ett år. Fast numera när allt betalas med kort känns den lite överflödig. Jag har min hemförsäkring via Länsförsäkringar och då ingår en bra reseförsäkring som gäller i 45 dagar.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-23, 11:55
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Hur gör ni?

Jag har ett visst skydd i min hemförskring och via VISA-kortet. Vill jag ha ett utökat skydd och slippa betala självrisk kan jag teckna en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen för 320 kr. Då täcker den hela familjen och gäller 1 år.
Något bättre villkor än reseföretagens försäkringar d v s.
Så, kort svar. Nej, jag köper inte särskilda reseförsäkringar.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-23, 12:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur gör ni?

Jag litar på försäkringen jag har via Visa/SEB - och dessutom har jag köpt till den extra reseförsäkringen i hemförsäkringen.

Fast jag har egentligen alltid resonerat så här: om en katastrof inträffar så att jag inte kan åka - så är ändå katastrofen större än några förlorade tusenlappar på en resa...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-23, 14:07
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Hur gör ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Fly Visa inlägg
Vi beställer i princip aldrig långt i förväg. Men om jag skulle göra det skulle avbeställningsskydd vara givet. Mycket kan hända och, pardon my kanske okänsliga french, många kan dö.
Men du har samma skydd via bankkortet du betalar med och många har det också via ett tillägg i hemförsäkringen. Reseföretagens avbeställningsskydd är dyra, är det en hel familj så blir det en rejäl slant för en onödig dubbelförsäkring.

Lars
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-23, 16:33
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Hur gör ni?

Vi har utökat reseskydd i hemförsäkringen, som någon skrev tidigare, och tar alltså aldrig extra reseförsäkring när jag bokar. Vi har sparat många pengar på det de senaste åren

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-24, 07:24
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Hur gör ni?

Den där med avbeställningsskyd var helt fremmande för oss så länge vi reste via Finland (Helsingfors) med finsk researrangör. Enligt finsk lag får man hela resans pris tillbaka om man själv eller närstående blir sjuk, dör osv... utan att man behöver ngn extra avbeställningsskyd, räcker med läkarintyg. Man får också pengarna tillbaka om utresan eller hemresan ändrar mera än 30 timmar och man inte vill resa på grund av detta. Annars har de flesta i Finland en reseförsäkring via fackförbund och den täcker de mesta man kan tänka sig. Den betalar extra hotelnätter, läkarbesök och andra kostnader. Vi har aldrig behövt ngn. extra försäkring.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-24, 11:39
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Hur gör ni?

Hej!
Vi är 4 i familjen och har precis som någon av er andra ett utökat reseskydd via hemförsäkringen. Det kostar ca 350 kr per år och gäller alla i familjen. De sista åren ar vi rest minst en gång per år, och detta blir billigare än att teckna sep försäkring för varje resa plus att där är fler "anledningar" till återbetalning.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-24, 12:00
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Hur gör ni?

Reser alltid utan "skydd"

Förlitar mig på "karma".
Var det mening med att jag skulle missa flyget hem/till?
Jag är "reckless" i dessa frågor.
Är det mening att du ska åka så åker du/ni!
Om inte, så vad?
Livet är den största berg och dalbana du/ni någonsin åkt med.

//Uffe
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT