Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-08-14, 11:39
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Hajnät?

När jag var på Rhodos för några år sedan så såg vi något lustigt som kom flytande ute på havet. Först trodde vi att det var en plastpåse eller en vit T-shirt, men när den senare flöt iland ca 100 meter ifrån oss så såg vi att det var ett avslitet hajhuvud.

Det var en rätt så märklig syn och folk började självklart diskutera händelsen. Då var det nån som sa att det var väldigt hajrikt utanför Rhodos men att de hade satt upp hajnät runt hela ön.

Jag har funderat mycket på det och undrar om det verkligen stämmer. Har dem verkligen nät runt ön? Kanske en konstig fråga men jag vill gärna veta om det stämmer.

//Ingela
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-08-14, 20:20
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Hajnät?

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
ett avslitet hajhuvud.
Ni var inte händelsevis på Rhodos på våren, sådär början på april kanske alldeles den första dagen i april??

birgtta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-08-15, 02:38
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hajnät?

Några hajnät har jag aldrig hört talas om i Grekland. Men däremot så FINNS det haj i Medelhavet / Grekland! T o m Vithaj! Men de flesta finns runt Italien och Sicilien.

Det finns några andra arter också, några som kan bli upp till 4 meter långa, men det är få som är farliga för människor.

Tittar man på statistiken så har det hänt ytterst få insidenter med haj i Grekland, så du kan med största sannolikhet bada säkert även runt Rhodos.

Peter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-08-15, 07:57
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Hajnät?

Jag har aldrig sett en haj på Rhodos under mina åtta ggr där i vattnet o jag tror inte det är farligare o bada där än någon annanstans.

Men det kan flytta andra saker runt i vattnet istället för sist jag var på Rhodos så trodde vi att det var en människa som kom flyttande men istället var det ett dött får som hade kommit för lungt ut i vattnet.

Men inga Hajar....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-08-15, 09:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hajnät?

Klart det finns haj i Medelhavet! Det finns det i alla hav.
I Medelhavet finns det drygt 50 olika arter av haj.

Men att de skulle ha satt upp hajnät runt hela ön.. nja, det låter som en typisk grekisk skröna. Möjligen kan det finnas hajbärriär vid någon strand om man sett till någon av de stora farliga hajarna där utanför någon gång, fast jag tvivlar på det också.

Förtydligande: Alltså det jag tvivlar på är att man har satt upp hajbarriär, inte på att de kan ha sett stora hajar där, tvärtom är det inte alls otroligt att yrkesfiskare ser någon ibland. Var det inte förresten någon här (Arne?) som för något år sedan skrev om att fiskare på Rhodos hade berättat om det?

Senast redigerad av Elisabet den 2007-08-15 klockan 10:08. Anledning: Förtydligande
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-08-15, 11:18
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Hajnät?

Citat:
Ursprungligen postat av bon Visa inlägg
Ni var inte händelsevis på Rhodos på våren, sådär början på april kanske alldeles den första dagen i april??

birgtta
Nej Birgitta detta var runt midsommar för fyra år sedan som detta hände. Och jag är inte orolig för att bada på Rhodos, jag var mest nyfiken på om det verkligen var sant det där med näten. Men precis som ni tror, så trodde jag också bara att det var något påhittat.

//Ingela
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-08-18, 22:50
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hajnät?

Den enda hajolycka jag hört talas om var när ett nygift par firade smekmånad i Faliraki på Rhodos 1972. Mannen omkom, oerhört tragiskt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT