Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-05-02, 14:12
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Er man i Ierapetra april 2024

Om du undrar, varför du inte fick aprilbrevet i rätt tid, beror det på att Grekland har flyttat
1:a maj till den 7:e. Där gick en hel dag förlorad, men vi får väl ta dubbla dagar nästa vecka! Den förflyttade dagen förlänger det ortodoxa påskfirandet med ytterligare en helgdag. Det kan behövas för att smälta intagen föda (ofta grillad) och att förbränna alkoholen.

Den 1:a april kunde vi inte stå emot värmen och klimatförändringen längre. Vi bytte till shorts. Det blev också byte till sommarsängkläder den 9:e. Det har fortsatt vara varmt, men vid blåsigt väder har de långa byxorna använts. Alla dagar med morgon-och middagskaffe på altanen och läsning + sudoku. Ylva har virkat och pysslat om alla sina blommor. Man kan väl säga, att vi sitter ute och ser hur aprikoskarten ökar i omfång. Det är vår motsvarighet till älg-vandringen, fast då tittar man inomhus.

Den 4-5:e var det flera skogsbränder kring Ierápetra i samband med hårda vindar. En 83-åring blev svårt bränd och intuberades. En kvinnlig sängrökare dog samtidigt utan vind. (Grotesco)

Den 6:e hade vi den första tropiska natten för året (20,2 grader som lägst). Havsvattnet har värmts till 20, dock utan att vi har bidragit. Medeldygnsmedeltemperaturen har varit 19,7.

Ni åt väl många saltade, syrade, oljiga små frukter den 15:e? Oliver har ju namnsdag då!

Den 22-23:e genomfördes en civilförsvarsövning på Kreta. Man sände ut ett nödmeddelande via alla telefoner, att en tsunami hade utlösts av en jordbävning på 7,2 R utanför Réthymnon. Folk beordrades att lämna hus och hotell och söka sig längre bort från stränderna. Vi som bor högt upp och några hundra meter från stranden kunde ta det lugnt. Jag har inte sett någon utvärdering av övningen.

Ylva träffade i början av månaden ett 20-tal åretruntboende utlänningar, som är medlemmar av INCO, ”En kulturell förening för främlingar i Lasithi”. Kan kanske liknas vid en kaffe-drickande pensionärsförening, eftersom de yngsta var c:a 65. Årskostnad 10 €, med en medlemsträff i månaden med diskussioner kring aktuella frågor. Ny träff var den 28:e och då var alla 18 kvinnor (och för gamla för mig).

I motsats till förhållandena i Sverige är det stor byggaktivitet på Kreta. Under 2023 gavs bygglov för 1 700 nya byggnader, 3 000 nya bostäder och 2 300 på högre våningsplan. De flesta i de större städerna.

120 000 högskoleutbildade lärare i Grekland väntar på att bli anställda på grund- och gymnasieskolor och få fasta tjänster. De får nu vänta som vikarier. Medelåldern för en nyanställd fysiklärare är 49 år och medelåldern för de som undervisar på gymnasiet är 54 år. I Sverige skriker vi efter kompetens inom skolområdet! Jag blev eo adjunkt som 24-åring och ordinarie vid 29.

Grekland har öppnat för ”Visa express”, som beviljas för turkiska medborgare och ger ett tillstånd att under 7 dagar besöka grekiska öar (i östra Egeiska havet) visumfritt. Antalet tillåtna öar är 10 och antalet som kom blev under förra året 20 000. Ylva Johansson (EU-kommisionären) har varit förhandlare. Det ska stärka den lokala ekonomin och förbättra banden mellan länderna. Tillståndet gäller i 7 dagar och kostar 60 €.

Under 3 dagar (9-11:e) skedde 356 rapporteringar om våld i hemmet i Grekland och som ledde till 180 arresteringar. Under de tre första veckorna under månaden skedde
831 arresteringar. Offren var förstås vanligtvis kvinnor. Men polisens definition av detta inkluderar inte smällar och blåmärken. Skrämmande siffror, lika illa som i Sverige.

Fortfarande gäller starka religiösa känslor för grekerna. 80% tror på gud, men 27% säger att de är likgiltiga för religion! 80% är ovanligt mycket för en EU-stat. Allt enl. en undersökning från tankesmedjan Dianeosis. Påsken som nu väntar är ett otium för de ortodoxa, som de säger sig behöva för att uthärda det svåra i livet. Klimatet, ekonomin och demografin (AI, våld, arbetslöshet, bostadskris och oförmåga att bilda familj) tillhör de största problemen.

I snitt besöker 2 000 turister ön Spinalonga varje dag under turistsäsongen. Nu ökar priset från 8 till 20 €, vilket har lett till reaktioner.

6 år efter branden i Mati då 104 människor dödades, har domarna nu fallit. 6 åtalade brandchefer fälls för underlåtenhet att agera och för bristen av samordning. Deras långa fängelsestraff (111 år) kan omvandlas till böter på 38 000 €, vilket naturligtvis väcker vrede. Den som orsakade branden dömdes till 3 års fängelse.

”Lagen om alltings djävlighet” drabbade mig en dag på gymmet. När jag öppnade förvarings-skåpet efter passet och tog ut de inlagda kläderna, visade det sig att byxorna hade stora fläckar av det hårschampo, som runnit ut från flaskan. Fläckarna då, var fanns dom? Naturligtvis vid gylfen och mitt på baken. Mot bilen 500 m bort fick ryggsäcken vara mitt skydd framtill och att folk glodde på min bak, fick jag ge fanken i. På kvällen innan hade jag dessutom tvättat bilen, men efter 0,6 mm regn innehållande stoff från Sahara, såg den än värre ut än innan.

Det har varit en mycket riklig olivblomning, men de uteblivna regnen och den stoff-fyllda atmosfären under många dagar kan försvåra skörden. Nu torkar vårens blommor bort, men i vårt aprikosträd sitter mängder med kart och granatäppelträdet har enormt många orangeröda blommor, vilket förutspår god skörd. Filpinkarna (förlåt pilfinkarna) kvittrar inte lika mycket nu. Det är matning av ungar som gäller och då pinkar/skiter dom på bilen under sitt letande efter föda och då måste jag tvätta bilen igen och så blir det regn med Saharasand och ……

På taverna ”Psaropoula” heter husets katt Ouzo. Han blev genast vår vän, när vi var dit på öppningskvällen den 27:e. Deras fisk-pikilía är toppen och inget fel var det på ouzon heller.

”Open doors” på de kretensiska vingårdarna den 18-19 maj. Besökaren kan få njuta av vinet som köpts från vingården på partnertavernan utan kostnad. Gå in på: info@winesofcrete.gr

I söder på Kreta ligger Ierapétra
Där tempen om sommaren hör till de heta
Då körs kylaggregat
Så man blir rabiat
Dock slipper man snö, nå´t som är bra att veta!

/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-05-02, 16:29
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 757
Standard Sv: Er man i Ierapetra april 2024

Bra rim och tack för rapport!

Jag frågade Nikos på taverna The Corner i Katapola, Amorgos vad som händer/vad folk gör nu under påskhelgen. Jo, det är nånting vid kyrkan och så äter och äter och äter man!

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-05-02, 18:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 329
Standard Sv: Er man i Ierapetra april 2024

Tack Jannis!

Dina månadsbrev är i sanning otroligt underhållande!
Jag läser dem varje månad med stor behållning.
En omfattande information om allt som händer i Grekland som är mycket intressant att ta del av. Kunde i annat sammanhang bli torr och tråkig statistik. Men du har en förunderlig förmåga att blanda det med mera lättsamma saker som gör att det är stor underhållning att läsa!

Ha det gott!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-05-02, 19:44
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 394
Standard Sv: Er man i Ierapetra april 2024

Tusen tack för brev från Kreta, det var verkligen högkvalitativ info för den utsvultne. Håller med Masse, härlig blandning var det. Skrattade åt vad en schampoflaska kan ställa till med. Katten Ouzo verkar vara en katt med sting.

Av de där procenten religiosa var tydligen några både religiösa och likgiltiga på en gång!

Helt otroligt om lärartjänsterna.... Hade inte en aning.

Och slopandet av visum för grannen i öster, hoppas det får avsedd effekt.

Än en gång, stort tack.

/Getpinglan
🐐🛎️
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-05-02, 21:05
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 218
Standard Sv: Er man i Ierapetra april 2024

Tack, Jannis, för ditt härliga månadsbrev! Och för ett par rejäla skratt .....
Du har en förunderlig förmåga att blanda ljuvt och lett, som livet är.....!

Catlady, som längtar dit där du är......
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-05-03, 05:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 935
Standard Sv: Er man i Ierapetra april 2024

Tack för intressant och underhållande läsning. Alltid lika bra.

Kalo Mina till er!

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-05-08, 09:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Er man i Ierapetra april 2024

Tack snälla för intressant läsning. Igen!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT