Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-29, 15:13
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Tax Free - har reglerna ändrats?

I somras när vi åkte till Kefalonia med Airtours, så fick vi inte beställa något på nerresan, endast på hemresan. Så har det inte varit tidigare år, man har kunnat beställa åt båda hållen. Vi frågade om detta var något specifikt för SAS (som Airtours anlitade) men personalen kunde inte svara på detta.

Jag brukar alltid köpa solskydd etc på resan ner, nu var detta inte möjligt. Hur har det varit för er andra som har rest charter denna sommar, är detta en ändring på reglerna eller bara något för Airtours/SAS?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-29, 15:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 191
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Vi reste med Airtours, men med Novair. Kunde beställa båda vägarna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-29, 15:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Reglerna är inte ändrade tror jag. Det kostar mycket utrymme, vikt och hantering för bolagen så många avstår från att sälja Tax-free eller har ett mycket begränsat utbud.

Vi flög till Lesbos med Norwegian för två år sedan. Ingen försäljning på det planet. Hem flög vi med SAS så jag vet inte om Norwegian hade försäljning till hemresan.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-29, 15:41
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Hej Gita

Vi har råkat ut för samma sak, men bara med SAS Charter. Problemet är ( enl det svar jag fick ) platsbrist - de har inte utrymme nog för att få plats med alla påsar för båda ut o hemresa, eftersom de förbeställda varorna till hemresan lastas på vid start i Sverige el Danmark


//Maggan
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-29, 15:42
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Jag har i år flugit med Novair, Sas, Tui och ska imorgon flyga med Primera och på alla dessa bolag har jag kunnat handla på utresan. Ingen resa har dock varit med Airtour.

Malin

Senast redigerad av nilam den 2010-07-29 klockan 15:43. Anledning: kom på att jag endast flög med sas hem
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-29, 15:53
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Vi har flugit med Novair i många år nu, och fått beställa åt båda hållen. Det kanske är SAS som är "boven i dramat", de kanske har mindre plan, så de inte har plats.

Planet kändes trängre och mer slitet, men ner kom vi. Och hem också. Och resan var 1000 SEK billigare/person med Airtours än med Apollo. (Samma hotell, samma flyg!)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-29, 16:01
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Det kanske är SAS som är "boven i dramat", de kanske har mindre plan, så de inte har plats.

kändes trängre och mer slitet

Helt riktigt - det är en äldre flotta o kan vara ganska omoderna o slitna plan.
( När vi åkte till Samos skickade kaptenen runt en dåligt kopierad karta över flygrutten från Köpenhamn till Samos det blev många fniss i planet över den "något omoderna" ruttbilden , men det funkade det oxå )

Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-29, 16:15
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
( När vi åkte till Samos skickade kaptenen runt en dåligt kopierad karta över flygrutten från Köpenhamn till Samos det blev många fniss i planet över den "något omoderna" ruttbilden , men det funkade det oxå )

Hahah, känns ju som när man var liten palt o man flög på charter med mamma o pappa på 70-talet
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-29, 17:37
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 710
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Hej!
Vi har flugit med SAS/Airtours 3 år i rad utan att kunna beställa något på utresan.
(Åren innan gick det bra, med andra bolag). Första gången det hände så ringde jag tom upp företaget som packar prylarna. Jag sa att jag behövde en flaska solkräm samt en badring till dottern, då vi skulle resa iväg 2v till Grekland..... Men de svarade bara att det var SAS som bestämt detta. När jag frågade varför det var på det viset, - så visste de ej .

Alltså.... Jag behöver ingen solkräm hemma i Svedala efter 2 veckor i Grekland... Badringen behövs väl knappt heller (normalt sett), om man inte uppsöker något tempererat bad förståss ....

//C@nny
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-29, 19:04
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Det verkar lite luddigt det, här - eller hur? Jag frågade personalen på Arlanda (LFV) och de "trodde" att dessa regler var nya, för alla bolag. Men det är nog upp till varje flygbolag att bestämma, tror jag.

Men man skulle kunna informera om detta i tid, inte precis innan man skall resa och tror sig kunna beställa diverse varor till nedresan.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-29, 22:27
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
Helt riktigt - det är en äldre flotta o kan vara ganska omoderna o slitna plan.
Det har absolut inte ngt med SAS omoderna flygplansflotta att göra. Tvärtom flyger SAS de flesta av sin charter med de modernaste och senast inköpta Boeing 737-800/700/600.

Däremot har SAS ingen förbeställning av taxfree på utresan pga av utrymmesbrist. Flygplanen är inköpta och inredda för reguljär trafik och har därför dessa begränsningar.
I vissa fall kan det också ha att göra med viktbegränsningar. Charterflygningar, med dessa relativt små flygplan, innebär alltid mycket last och full kabin och till destinationer som ligger på gränsen till flygplanens kapacitet måste de då naturligvis prioritera bränslevolym, passagerarvolym och deras väskor. Dessutom ta hänsyn till regn, vind och snö (eller strejkande grekiska flygledare) som kan förlänga flygtiden.

Allt görs naturligtvis med stor marginal men aldrig att denna marginal får trampas över.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-29, 23:23
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 277
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Vi flög med SAS till Naxos nu i våras och kunde då inte beställa varor till utresan. Då jag frågade varför, fick jag till svar att det hade med vikten att göra.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-30, 10:00
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Jag har som Conny rest med Airtors/SAS under flera år och ingen taxfri försäljning på utresan. Jag också efterlyser att få köpa solkrämer på utresan men ingen förståelse från ledningen, det borde gå att sälja ett mer begränsat sortement även för utresan.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-30, 10:10
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Jag måste få undra... hela Grekland är ju fullt av solkräm? på Arlanda kan man handla allt utom alkohol. Tycker nog inte att det är konstigt att det försvinner mer och mer som sagt platsbrist etc men borde nog även vara mindre försäljning? Nu flyger jag oftast reguljärt själv och inte charter så jag har kanske fel?

Camilla
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-07-30, 10:54
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 710
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Jag måste få undra... hela Grekland är ju fullt av solkräm? på Arlanda kan man handla allt utom alkohol. Tycker nog inte att det är konstigt att det försvinner mer och mer som sagt platsbrist etc men borde nog även vara mindre försäljning? Nu flyger jag oftast reguljärt själv och inte charter så jag har kanske fel?

Camilla
Jag flyger oxå mest reguljärt, men i dessa fall tyärr ej till Grekland ...
Sen är ju hela Grekland även fullt av alkohol oxå ...

Den dyraste solkrämen köper man i Grekland. Bättre i så fall att köpa den hemma.....

Förklaringen är enkel. Jag spelade lite "dum"... alltså ... skojade lite.. när jag ringde och frågade om solkräm och badring. Tom jag kunde ju begripa att det säkerligen i första hand var pga vikt. Men sen är det ju så att det inte finns någon konsekvens när det gäller olika flygbolag. (SAS-planen är ju iofs inte anpassade för att frakta dubbla ransoner på sina flygningar heller).
Men rent principiellt så håller jag med Panakakis till 100%. Man skickar ut taxfree-kataloger till Greklandsresenärer med div saker som man sen inte får beställa... OM man ex.vis flyger med SAS. Det borde åtminstone finnas ett begränsat utbud, med ex.vis solkrämer o badringar .... De har ju ibland även "kampanjpriser" o dyl på just solkrämer, så då blir det ju än mer fördelaktigt..

//C@nny
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-30, 11:35
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Jag flyger oxå mest reguljärt, men i dessa fall tyärr ej till Grekland ...
Sen är ju hela Grekland även fullt av alkohol oxå ...

Den dyraste solkrämen köper man i Grekland. Bättre i så fall att köpa den hemma.....

Förklaringen är enkel. Jag spelade lite "dum"... alltså ... skojade lite.. när jag ringde och frågade om solkräm och badring. Tom jag kunde ju begripa att det säkerligen i första hand var pga vikt. Men sen är det ju så att det inte finns någon konsekvens när det gäller olika flygbolag. (SAS-planen är ju iofs inte anpassade för att frakta dubbla ransoner på sina flygningar heller).
Men rent principiellt så håller jag med Panakakis till 100%. Man skickar ut taxfree-kataloger till Greklandsresenärer med div saker som man sen inte får beställa... OM man ex.vis flyger med SAS. Det borde åtminstone finnas ett begränsat utbud, med ex.vis solkrämer o badringar .... De har ju ibland även "kampanjpriser" o dyl på just solkrämer, så då blir det ju än mer fördelaktigt..

//C@nny
Det är bara att instäma
PANAKAKIS
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-30, 11:47
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Ja, det är faktiskt väldigt billigt med solkräm i Tax Free, lockpriser (49kr/flaska)! Så det var ju de jag var ute efter, det går åt en del för 4 pers under 14 dagar om man smörjer sig ordentligt.

Men info om att man inte får beställa ges först när man loggar in och skall göra sin beställning, det är lite sent...

Jag skulle vilja att man fick denna info ordentligt och i tid!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-07-30, 11:53
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Frågan har stötts o blötts tidigare...

Själv har jag aldrig lyckats klura ut vad det beror på att man bara får köpa taxfree på utresan ibland.

Har inte själv hittat något logiskt samband mellan flygbolag och destinationer?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-07-30, 12:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Har inte själv hittat något logiskt samband mellan flygbolag och destinationer?
Är det inte just på SAS charterflygningar, alltså de bolag som köper flygplatser av SAS, deras plan har tydligen inte samma lastkapacitet.

// Helén
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-07-30, 12:13
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Jag tror att du har rätt, Hellen!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT