Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-12, 22:12
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Udda följdproblem

Har ni mer tålamod, ni som kan mer än vad jag kan om datorer ?

Upptäckte ett märkligt "problem" när jag ska titta på vilka som är inloggade i forumet. Jag inte se någons profil, jag får istället upp meddelandet att jag "inte är inloggad trots att jag är det". Jag kan skriva svar i forumet, gjorde ett nyss.

Och det fåniga är att vid varje klick på en person som är inloggad, så öppnas ett nytt IE-fönster. Först ett tomt, sen ett nytt där jag uppmanas att logga in. Loggar jag då in ytterligare en gång ( i onödan ) så ser jag personens profil (provade exempelvis min egen så det är ingen skillnad på mig och andra givetvis).

Jag har ju sedan jag började få mina större datorproblem (under 2 veckor), laddat ner Mozilla Firefox och det verkar som om IE 7 Beta 2 och Firefox inte riktigt är helt kompatibla. Jag kan leva med detta men det var egentligen inte meningen med Firefox men visst, det programmet har en del finesser som jag är ovan med.

Datorn driver gäck med mig den rackar´n



Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-12, 22:18
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Udda följdproblem

? !

Ännu märkligare är att det nyss beskrivna "problemet" är att det endast uppträder då jag väljer att gå vägen "Snabblänkar" - "Vilka är inloggade" men INTE på forumets startsida (där jag ser alla huvudrubriker) och längst ned väljer "Aktiva användare för närvarande". Där ser jag valfri profil/person utan problem.

Finner just nu ingen lämplig dråplig kommentar om eländet............



Hasse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-13, 00:53
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Udda följdproblem

Då man går vägen via snabblänkar så öppnas även för mej en ny flik i Firefox så den delen är inte fel, däremot så behöver jag inte logga in på nytt då jag går den vägen så det var ju lite udda för dej.
Jag har inget vettigt förslag för dej, själv har jag inte automatisk inloggning så det kan inte vara det som skiljer heller.
Kan det vara något med cookies? Jag vet att det i vissa webbläsare går att göra så att cookies enbart sparas under pågående session. Då kanske IE buggar och tycker det är en ny session då det öppnas ett nytt fönster. Borde väl finnas en inställning på hur det ska hantera cookies även i nya IE.

Lycka till, det verkar du behöva!

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-13, 02:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Udda följdproblem

Grattis Hasse. Du har världens första riktiga AI-dator! Och den driver med dig... Jag skojar bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Då man går vägen via snabblänkar så öppnas även för mej en ny flik i Firefox så den delen är inte fel,
Det är ju just det som är en av tankarna med Firefox. Flikarna ska vara smidigare att hantera än flera sidor/sessioner. När man väl vant sig... Vilket inte jag har...

Citat:
Kan det vara något med cookies?
Precis min tanke också. När IE slår upp en ny sida så känner inte servern att du redan är inloggad. Dvs att du kan ha skruvat åt säkerheten i IE ett snäpp för hårt! Jag har samma problem när jag ska in på min Internetbank. Då säger den att jag inte tar emot cookies. Fast jag har hittat ett annat sätt att ta mig runt det med ett extra musklick...

Jag hade tagit bort IE 7. Speciellt som det är en Beta. OK 2, men ändå... Backa tillbaka till IE 6.

På tal om att backa. Har du fått igång återställningspunkterna?

Dessutom är jag inte helt övertygad om att scriptet för Kalimera är 100 % friskt! Eller om det möjligtvis är servern som småstrular. Men det händer flera gånger i veckan att det dyker upp inlägg eller trådar som är några timmar, till någon dag gammal, som jag inte sett tidigare! När jag kommer ihåg det så gör jag nu direkt efter varje inloggning en "refresh", och då ser jag ibland att flera rubriker får "gulplupp". Men det är lite irriterande att man inte kan vara säker på att alla nya inlägg visas när man loggar in... Först trodde jag att berodde på att jag "markerade forum som läst" och att det kommit in inlägg under tiden som jag inte läst. Men sedan såg jag att det ibland kom trådar från dagen innan... Jag har i o f s skruvat till säkerheten riktigt hårt, men jag kan inte förstå varför jag får markering på 90 % av de nya inläggen... Och missar några! Jag kan inte se att det ska bero på mina inställningar. Men jag kan leva med det...

Vi fortsätter Hasse...

Peter
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-13, 16:52
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Udda följdproblem

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
"klipp"

Dessutom är jag inte helt övertygad om att scriptet för Kalimera är 100 % friskt! Eller om det möjligtvis är servern som småstrular. Men det händer flera gånger i veckan att det dyker upp inlägg eller trådar som är några timmar, till någon dag gammal, som jag inte sett tidigare! När jag kommer ihåg det så gör jag nu direkt efter varje inloggning en "refresh", och då ser jag ibland att flera rubriker får "gulplupp". Men det är lite irriterande att man inte kan vara säker på att alla nya inlägg visas när man loggar in... Först trodde jag att berodde på att jag "markerade forum som läst" och att det kommit in inlägg under tiden som jag inte läst. Men sedan såg jag att det ibland kom trådar från dagen innan... Jag har i o f s skruvat till säkerheten riktigt hårt, men jag kan inte förstå varför jag får markering på 90 % av de nya inläggen... Och missar några! Jag kan inte se att det ska bero på mina inställningar. Men jag kan leva med det...

Vi fortsätter Hasse...

Peter
Jag har då aldrig märkt något sådant
En sak som jag är benhård med då det gäller Kalimeraforumet är att aldrig "gena" tillbaka till förstasidan om jag är inne i forumet. Det gäller alltså att klicka sej ner ett steg åt gången mot roten i forumet. Detta diskuterades också då forumet var nytt och några (även jag) hade problem med att vissa forum visades som olästa men det fanns inget oläst i det.
Lite irriterande fenomen detta, vi vet ju att Janne betalar för allt som skickas ut från servern, detta gör ju naturligtvis sitt till att belasta servern lite ytterligare då man måste ladda varje sida en extra gång men som jag förstått så är det enda sättet att få det att funka så som det är tänkt.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-14, 16:19
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Udda följdproblem

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
En sak som jag är benhård med då det gäller Kalimeraforumet är att aldrig "gena" tillbaka till förstasidan om jag är inne i forumet. Det gäller alltså att klicka sej ner ett steg åt gången mot roten i forumet.
Så gör jag också, i alla sammanhang. Dvs backa ur, eller ner, i logisk ordning. Det är ofta viktigt för att siten man besöker ska kunna hålla reda på var man är, och vad man håller på med.

Det är ju inte hela världen men man blir lite förvånad när jag gör en refresh innan jag loggar ur och det helt plötsligt dyker upp en tråd med 4 - 5 inlägg som startade dagen innan men inte visats. Och då har jag ändå varit inne på den rubriken och läst andra trådar!

Peter
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-14, 16:47
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Udda följdproblem

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Det är ju inte hela världen men man blir lite förvånad när jag gör en refresh innan jag loggar ur och det helt plötsligt dyker upp en tråd med 4 - 5 inlägg som startade dagen innan men inte visats. Och då har jag ändå varit inne på den rubriken och läst andra trådar!

Peter
Är det det som kallas "demens light"?

Mvh Janérik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-14, 18:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Udda följdproblem

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Är det det som kallas "demens light"?

Mvh Janérik
Jag undrade hur länge du skulle kunna hålla dig! Nu vet jag...

Men nej. Detta händer alltså någon/några ggr i veckan! Nya inlägg eller t o m ny tråd som är en dag gammal dyker upp vid refreshen under en rubrik jag redan läst! Och jag missar inte "gulpluppar". Den (nya) olästa tråden kan komma mellan två andra som jag nyss läst! Så jag har inte kunnat missa den innan!

Hämnden är ljuv, och jag är långsint...

Peter
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-15, 10:29
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Udda följdproblem

Jag kom på nu, jag satt och gjorde lite uppdateringar på mitt Windows. Det fanns en programuppdatering som behövdes om man hade installerat IE7. Det är alltså inte en säkerhetsfix så den går inte in automatiskt, du måste köra in den manuellt via Windows Update om du inte redan gjort det.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT