Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-07, 19:02
Micchelins avatar
Micchelin Micchelin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Helsingfors
Inlägg: 33
Standard Gyali

Gyali är en liten vulkanisk ö där man bryter pimpsten, halvvägs mellan Nisyros och Kos.

10 människor är tydligen bosatta där. Ön är säkert inte helt okänd, men jag hittar inget om den på nätet.

Har någon här sett ön från en båt eller till och med varit på Gyali?

Här kan du se en bild från ön. Fler hittar du om du söker på Gyali, eller Yiali som många kallar ön.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-07, 19:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Gyali

Jodå!!! Ön har figurerat här på forumet för ett antal år sedan.
Då i form av ett Aprilskämt.
Rubriken var "Dit vill jag inte återvända"

Jag kallade då ön Antinissyros om minnet ej mig sviker. Ön är belägen just
intill Nissyros.

I Aprilskämtet tog vi arbetarbåten till ön och tog in på det före detta
sanatoriet som nu blivit ett semesterhem för fastlandets grekiska statstjänstemän....

Så fanns Hummer att få i mängd enär hummern var förbjuden att exportera pg av att tyskar och italienare under andra världskriget dumpat senapsgas i farvattnen runt ön.
Läckra bilder, tagna i Turkiet, inramade det hela....

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-27, 02:03
artofpimpstones avatar
artofpimpstone artofpimpstone är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: grekland/Sverige
Inlägg: 4
Standard Sv: Gyali

Citat:
Ursprungligen postat av Micchelin Visa inlägg
Gyali är en liten vulkanisk ö där man bryter pimpsten, halvvägs mellan Nisyros och Kos.

10 människor är tydligen bosatta där. Ön är säkert inte helt okänd, men jag hittar inget om den på nätet.

Har någon här sett ön från en båt eller till och med varit på Gyali?

Här kan du se en bild från ön. Fler hittar du om du söker på Gyali, eller Yiali som många kallar ön.

Den Ön är rikast i Grekland då allt exporteras och anses räcka till i 100 år till,varje dag utgår båtar från Nisyros öns hamn mandraki som transporterar mandskap som är bofasta på Nysiros,sedan bor det ett antal
människor på "arbetsplatsen",den östra delen arrenderas i 100år den övriga är i kommunalt ägo av Nisyros.Yali betyder glas och det i och med att stora utspridda block,klippor av obsidian stenar ses över hela ön.Båten avgår 6.30 på morgonen och återkommer vid två tiden och den rutt betalas vid återkomsten,men båten fortsätter oftast till Kardamena på KOS sidan,strongili ön den som ser rätt ogästvänlig ut har ingen hamn ,men en stig efter viss klättring och med båtsmans erfaring att förtöja efter väder och våg ,så finns där en krater,lagerblads träd,örter,ett gammalt sten hus och lämningar efter en brunn.Till nyssiros hör också tre öar till;pergousa,pachia,kandeleoussa.Väl framme på jalli ön finns ett par hundrameter till vänster om piren ett skjul,skugga,och en badvik med långgrund sand strand.God ide att ha hela matsäcken med och dricka som en kombinerad badtur med obsidian plockning.Retsena av den pinjeskogen
ger allt mer plats åt den globala ruljans av export råvaran vermiculite,pimpsten,som ofta används innom bygg industri,och i Större blommkrukor ofta i banklokaler osv,matrialet ersätter helt jord och mull då de rötter vid sådan odling döljs i skugga och endast flytande näring tillkommer direkt i en bassäng,detta för alla grönsaker t.ex.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT