Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-20, 13:51
cecilia.s avatar
cecilia. cecilia. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 16
Standard Velar om San Torini (m 7-åring)

Argh,
känner mig allmänt velig om SanTorini.
Jag åker med min 7-åriga son, och vi har hemreseflyget bokat från SanTorini. (Besöker Naxos och ngn mer ö dessförinnan) Nu velar jag kring om vi bara ska sova där en natt och sen flyga, dvs minimera vistelsen eller om vi ska ta en extra dag i SanTorini.

Någon som har en åsikt?

(Vet hur man kan vara driftig såhär hemma vid internet med ö-karta i högsta huj, medan man väl därnere i solen blir loj, lat och avslappnad och bara tycker det är skönt att vara kvar där man är ..)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-20, 14:02
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Velar om San Torini (m 7-åring)

Jag tycker nog att ni ska passa på att se lite av Santorini.
Vi besökte ön för ett par år sen, och konstaterade (något förvånat...) att det var en helt OK ö.
Vi trodde att det mest var en transferö, men det finns en hel del fina stränder och spännande landskap. Dramatiskt på västra sidan, sandstränder på södra och östra sidan. Dock var Vlyhadastranden ganska blåsig, med sand som flög runt.
Underbar solnedgång vid fyren, men där var ju 100-tals andra också..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-20, 20:51
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Velar om San Torini (m 7-åring)

En ekstra dag på Santorini kan absolut rekommanderes.

På Santorini findes masser at se. Også for 7-årige...

Byen Oia længst mod nord er helt fantastisk, de genåbnede udgravninger i Akrotiri mod syd er et besøg værd (for voksne i hvert fald) og en bådtur i Calderaen er en oplevelse for livet.

Er man ikke til Caldera, byer og oltidsudgravninger, findes jo strandene med sort og rødt sand.

Det svarer sig at bo i Fira, som er en livlig og spændende by. Nær busstation. Nær alting.

Busserne kører ofte på Santorini, de er billige og kører til alle steder.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-20, 21:34
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Velar om San Torini (m 7-åring)

Håller definitivt med föregående skribenter! Har själv Santorini som min absoluta favoritö! Många begår misstaget att betrakta Santorini endast som en transferö, men den rankas ju som en av världens vackraste o mest spektakulära platser. Ta en rundtur på ön o upplev de dramatiska o spektakulära vyer som fr a västsidan erbjuder Finns, som sagt, jättebra bussförbindelser, men hyr man ett fordon blir det än större frihet att ta sig fram o se de enastående utsikterna. En fin tur från Fira via Firostefani, Imerovigli o till Oia rekommenderas. Badstränder finns det gott om runt om ön o många är betydligt bättre än ryktet låter gälla! Vlychada är som sagt extra spektakulär med sina fantastiska vinderoderade klipporsom ett månlandskap i bakgrunden, o det beror helt på vindriktningen för dagen om det blåser sand - har själv tillbringat runt 150 soliga dagar där o sällan besvärats av blåsten. 7-åringen kanske mer uppskattar Monolithos-stranden norr om Kamari där det ofta är mer barnfamiljer. Perissa-Perivolousområdet har också helt OK stränder. Visst är Santorini turistinriktat, med det är ju ändock så OTROLIGT vackert!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-21, 11:25
cecilia.s avatar
cecilia. cecilia. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 16
Standard Re: Velar om San Torini (m 7-åring)

Tack för fina svar! Det är värdefullt att få input i förväg!!

Ok .. hade först ett hotel på g i Fira, men efter lite läsning var jag inne på Perissa istället. Det ligger ju närmre flyget också, vi åker tidigt. Men .. tänker man sig att hyra bil och åka runt, kanske Fira ändå är att föredra?

Men jag antar man kan hyra bil också vid Perissa?

Låter bergigt att köra på SanTorini, är det meckigt? Är iofs en van bilist, undvika att råka ut för ngt när jag åker ensam för barn.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-21, 11:35
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Velar om San Torini (m 7-åring)

Det finns gott om biluthyrare i Perissa i varierande prisklasser o med olika rutiner för deposition mm. Har själv en favoritfirma jag alltid försöker använda eftersom dom ger bra service o har bra priser. Jag kan maila namnet till Dig om Du är intresserad. Det är inte särskilt bergigt, men visst finns en del hårnålskurvor om man vill köra upp till toppen av profitis Elias (där man får den bästa totalutsikten över hela ön) o även lite kurvig väg om man tar den fina "Kärleksvägen" till Oia, men inga problem att köra! Förvisso kan det vara mycket trafik o vimla av turister, t ex när man kör genom Fira centrum, men har aldrig upplevt något problem!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-21, 12:56
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Velar om San Torini (m 7-åring)

Hej Cecilia!

Eftersom du nu har ändrat dig till Perissa,tycker jag att du ska boka in dig på Honeymoon Beach Hotel i Perivolos.Ligger nära Perissa.Paret Julia och Paris hämtar och lämnar vid flyg och färjor.Poolen på HM brukar vara omåttligt populär hos barnen och det är nära till den helt OK stranden.Lätt också att ta sig med buss till olika ställen på Santo. Lycka till!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-21, 13:06
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Re: Velar om San Torini (m 7-åring)

Citat:
Ursprungligen postat av cecilia. Visa inlägg
Tack för fina svar! Det är värdefullt att få input i förväg!!

Ok .. hade först ett hotel på g i Fira, men efter lite läsning var jag inne på Perissa istället. Det ligger ju närmre flyget också, vi åker tidigt. Men .. tänker man sig att hyra bil och åka runt, kanske Fira ändå är att föredra?

Men jag antar man kan hyra bil också vid Perissa?

Låter bergigt att köra på SanTorini, är det meckigt? Är iofs en van bilist, undvika att råka ut för ngt när jag åker ensam för barn.
Det är inga problem att köra på Santorini, tycker snarare att vägarna är bättre där än på många andra öar.
Santorini är inte så bergigt som t.ex. Kalymnos, det är mer resterna av den vulkaniska verksamheten som gjort ön så annorlunda.

Vi bodde i Perissa, hotellet hette Honeymoon Beach, tyckte det var bra! (Edit: ser att Malina också gillade det ) Ligger inte precis vid stranden, kanske 100 meter från så man slipper störningar därifrån. Något som förvånade mig var att det spelades musik på hög volym på många strandnära barer, var inte så förtjust av tanken att höra det där halva nätterna...
Men, så plötsligt var det tyst, tror klockan inte var mer än 18, eller så! På kvällen var det låg musik (som inte hördes till hotellet) och låg puls.

Jag föredrar Perissa för att där finns fina stränder, i Kamara ligger det många större hotell, och närheten till flygplatsen kan vara störande (i Kamara alltså).
Fira ligger mer på en bergskant, där finns inga fina stränder.
Se här:
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-06-21, 13:11
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Velar om San Torini (m 7-åring)

Vilken BILD!!!!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-06-21, 13:47
cecilia.s avatar
cecilia. cecilia. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 16
Standard Re: Velar om San Torini (m 7-åring)

Håller med, härlig bild!

HM verkar vara fullt, de dagarna vi ska dit enligt bokningssajter. Mailade dem, men har inte fått svar än.

Har just nu en bokning i Fira, så jag får se var det hela landar. Förvisso är stränder härligt, men vi ska bara vara på ST 1 hel dag, och stränder hoppas jag vi har fått mycket av dessförinnan!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-06-21, 16:01
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Velar om San Torini (m 7-åring)

Jag kan rekommendera Koronios Villa som ligger lugnt och fint i utkanten ( 400 meter från centrum) av Fira. Trevligt värdfolk och billigt. De har dessutom en pool om ni vill ta ett dopp. De har hemsida.
Ulla
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-06-23, 16:11
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Velar om San Torini (m 7-åring)

Det bästa är att RINGA Julia på Honeymoon!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-06-27, 14:25
cecilia.s avatar
cecilia. cecilia. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 16
Standard Re: Velar om San Torini (m 7-åring)

Tack för svar och bo-förslag!
Jag fick svar ifrån Julia och nu är det där vi tillslut hamnar!
5 dagar till avresa, yess!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-06-27, 15:27
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Velar om San Torini (m 7-åring)

Fra Honeymoon tager det fem minutter at gå hen til busstoppestedet, hvorfra bussen til Fira afgår.

(Fra busstationen i Fira kører der busser til det meste af Santorini.)

Ved busstoppestedet findes en butik med mad, vand, brød osv. og jeg tror faktisk også at man kan hyre bil og moppe samme sted.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-06-27, 16:07
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Re: Velar om San Torini (m 7-åring)

Citat:
Ursprungligen postat av cecilia. Visa inlägg
Tack för svar och bo-förslag!
Jag fick svar ifrån Julia och nu är det där vi tillslut hamnar!
5 dagar till avresa, yess!
Härligt att det ordnade sig för er!
Hoppas ni trivs lika bra hos dem som vi gjorde.
Ha en god tur! :-)

12 dagar till avresa för oss!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT