Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-11-11, 19:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Lat dag

Man behöver inte vara duktig varenda dag när man är pensionär, tänk så bra. Såna dagar har jag då och då. Tack vare den underbara grannen Stasa behövde jag inte laga mat idag: vi fick en bunke fasolia av hennes utmärkta storkok, bara att lägga upp lite oliver i en skål , skära några skivor lök och rosta några skivor bröd. Klart!

Efterrätt har vi sällan men det fanns äppelkaka kvar sen Michalisdagens firande, den dan kom tre bekanta med varsin bakelsekartong för att önska oss lycka till för sonens räkning. (Sonen glömde vi att ringa och gratulera). En massa människor firar denna dag , den 8.11 , Michalis , Gabriel, Angelos, Taxiarchis, Serafim och alla varianter man kan tänka sig av dessa namn och flera ändå.

Vi firade i stillhet 45-årig bröllopsdag och skålade i ett litet glas vin när gästerna åkt.

Kallblåsten har orsakat allmänt framtagande av tröjor och jackor, filtar och täcken. Katterna har börjat sova i gömslet under yttertrappan. Vi ordnade vindskydd åt två nyplanterade fikonträd, ja, träd var att ta i, två fikongrenar rätterligen, sticklingar, ungdomar, vad heter det om träd? Grannens höns burrar upp sig så de är stora som amerikanska kalkoner.

Det enda arbete jag utfört idag är att stå och beundrande se på när maken gjorde klart ett bord till en förtjusande gammal dam i Elies. Sen körde vi dit med bordet och för att spara tid och inte kladda ner bilen lackade han det på plats på damens veranda. Det står nu i hennes vardagsrum och väntar på nästa sommar, för hon liksom massor av äldre lämnar Kalymnos på vintern och bor hos barnen i Aten , därav ser man så många igenstängda hus här .

Efter detta stordåd åkte vi till stan och tog en ouzo med tilltugg på taxitorget. Det är just inga turister där nu, de som finns häckar i Masouri. Kris eller inte, mycket folk drar på stan en sväng i alla fall, och enda skillnaden mot i somras är just- vinterjackorna...

Där på taxitorget, i värsta smeten, satt vi redan 1967 och det som har ändrats är mest bilsortimentet och mängden av moppar. Folket är ungerfär desamma, ouzon och bläckfisken också.

Det var föralldel 18 grader mitt på dan, så än är det lite sommar kvar, säger mor.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-11-12, 05:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lat dag

Tidig måndag morgon, straxt på väg till jobbet, och Du har gjort min dag! TACK!

Lissi - som åker iväg med Kalymnoskänsla.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-11-12, 09:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Lat dag

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vi firade i stillhet 45-årig bröllopsdag och skålade i ett litet glas vin när gästerna åkt.
Grattis!

Citat:
Där på taxitorget, i värsta smeten, satt vi redan 1967 och det som har ändrats är mest bilsortimentet och mängden av moppar. Folket är ungerfär desamma, ouzon och bläckfisken också.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-11-12, 15:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 781
Standard Sv: Lat dag

Jag är lika mycket pensionär som du. Vissa dagar gör jag ingenting, utom att klaga över vädret, läsa morgontidningen, lösa korsord och sudoku. Bestämmer dessutom att Arne får åka ner till kinesan och köpa god kinamat.

Andra dagar städar jag skåp, sorterar ut och slänger massor med saker eller gör en påse till Myrorna eller Öppen Gemenskap. Sorterar i frysen, städar förrådet. I höst har det varit ett par vändor till återvinningsstället i kommunen.

Eftersom jag har magrat en hel del under min sjukdomstid under våren och sommaren vill jag alltid laga god mat, så jag känner mig inspirerad av att äta. Och muffins är nu min stora passion. Bakar åtminstone ett par gånger under veckan.

Idag har jag gjort crepes i stora lass. Räcker för oss två för fem middagar. Och det har tagit nästan hela dagen!

Så, Monica, hur hann man allting när man hade ett heltidsarbete?

Birgitta, som väntar snö i natt i Umeå.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-11-12, 18:29
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Lat dag

Kjære Monica! Så flott å lese det du skriver. Har vært borte fra Kalymnos kun 1 1/2 uke, men savner det.....! Fortsett å skrive, så blir ikke min lengsel like stor.......
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-11-12, 19:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lat dag

Jaa, ni, hur hann man , men man hann...Lissi, Janne, Birgitta, Kirsti, just blandningen av intensiv aktivitet och lite slappare dagar tror jag är nyttig för kropp och själ.

Idag har vi röjt grenar och ris från en trädgård alldeles nedom ditt hus, Kirsti. Dom som äger tomten hinner inte under sina korta vistelser. Nu är det lagom varmt att jobba, inget gräs har ännu lyckats trassla in sig i allt riset som ska bort, och folk som äger får ska komma och hämta högen vi åstadkom. Tre fjärdedelar av ytan är kvar, men det tar vi i omgångar, här har man den stora fördelen med att äga sin tid!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT