Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-27, 23:04
Rebecka Rebecka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 5
Standard Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Hej!
Vi åker som sagt till Samos stad om en vecka och har en liten två årig kille med oss. Är ute efter lite tips
-Tänkte hyra bil i några dagar -bästa biluthyrningen?
-Är det någon som har bra tips på utflykter och små pärlor att besöka? -Gärna tips på bra restauranger i Samos stad.
-Är det nåt vi verkligen inte får missa??
Längtar!!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-29, 20:54
anpe anpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 204
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Vi åker till Samos stad i augusti. Du kanske kan tipsa oss när ni kommer hem om vad ska se/göra/äta osv.
Hoppas ni får det riktigt skönt .
Trevlig resa.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-29, 21:25
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Biluthyrarna har alla nästan samma priser och vilkor. Om ni bor i Kalami så finns där Simos Rent bredvid Maria Simos matbutik. Jag brukar hyra bilen där, bor på semester bara 200 m från den. De brukar 1. juli till 31. augusti 30:- eur per dag eller 75:- per 3 dagar. Om tavernor i Vathi (Samos stad) så finns det längs gågatan Rakolamediko och Apovrado bredvid varandra, längre fram finns Avlaki inne på gården till vänster. På en tvärgränd från strandgatan finn El Greco, ochså bra mat. Längs strandgatan finns Napoli. Där de, enligt mig, bästa tavernorna. För en 2-åring är säkert ganska spännande plats vattenfall i Potami, rättare sagt stigen som leder, den är som från en saga med stora träd och annan växtlighet. 2 veckor sedan ran det ännu vatten i hela vägen längs bäcken som stigen följer upp till vattenfall. I augusti brukar det vara ganska tort närmast vägen men längre upp finns vatten kvar. Stigen är ca. 800 m lång. Till själva fallet skall man vada, då måste nog 2-åringen bäras på axlar. Sedan kommer bergsbyarna, tex Manolates, vägen dit går genom Näktergalsdalen, också en sagolik plats. En härlig strand är, inte bara för en 2-åring, sk. Psili Ammos 2 väster om Votsalakia. En långgrund sandstrand. Bilen parkerar man på vägen och går ner till stranden genom en hotelområde. Här lite tips till dig. På internet hittar du säkert mera (tex. på denna sidan). Trevlig semester på Samos, vår "andra hem".
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-29, 22:09
Rebecka Rebecka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Tack för tipsen Ålands tapsa!! Vi ska bo i Kalami, vad jag förstår (och hoppas) ett ganska lugnt område som ligger nära stan. Ser fram emot spännande utflykter (vattenfallet lät underbart), härliga stränder och en massa god mat och vin...
Självklart skriver jag när jag kommer hem Anpe

Nu ska jag lusläsa denna sida
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-30, 07:31
CBR CBR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 26
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

På vägen in mot Samos stad mitt emot lasasrettet har du ett par restauranger på höger sida, en där man sitter nära havet. Längre fram på vänster sida innan du kommer till färjeläget, finns Artemis, en taverna dit många greker går. Har blivit ett favoritställe. Liten lekplats mitt emot.
Ha en skön vistelse på Samos.
Christer
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-30, 15:40
Rebecka Rebecka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Strålande!
Tack!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-14, 23:16
Rebecka Rebecka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Hej!
Hemkommen från en underbar vecka på Samos! Tack för alla tips jag fick. Besökte restaurang Thalases vid vattnet i Kalami. Fantastisk utsikt, bra service, god mat och en ägare(?) som tagen ur gudfadern. Kan oxå rekommendera Tasos. Ligger oxå liksom Thalases i närheten av lasarettet vid vattnet i Kalami. El Greco (i en gränd utmed "strandpromenaden") var oxå mkt bra!
Vi hyrde jeep i 4 dagar från Simos rent. Kostade 120 euro för tre dagar och 40 för en extra. Finns oxå billiga småbilar för ca 75 euro för tre dagar (35 för en dag). Jeep kan dock rekommenderas vid turer uppe i bergen på slingriga grusvägar! Dessutom roligt o åka o köra! Helt underbart att höra alla ljuden i näktergalsdalen med taket nere!
Tips o köpa med sig en riktigt god picknick från delikatessbutikerna och bagerierna utmed gågatan eller från grönsak/ frukt marknaden utanför stadens "supermarket" (vår hotellägare rekommendera Lidel....my god!) åka upp på en bergstopp o avnjuta med en vidunderlig utsikt !

Måste säga att Vathy var oväntat oturistigt! Inga svenska matsedlar och som någon skrev så var majoriteten av badgästerna på Gagou beach greker. Mkt trevligt.

Hoppas du fick lite tips anpe!

Ps gillar du lamm är "Kleftiko" på El greco grym!
Tack åter för tipsen på utflyktsmål, mat o annat!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-11, 20:22
agnesilund agnesilund är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Vi åker till Samos i sommar. Tack för alla tips här ovan. Vet någon hur det är med internet? Skulle behöva kolla mejl ett par gånger under veckan.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-11, 23:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Citat:
Ursprungligen postat av agnesilund Visa inlägg
Vi åker till Samos i sommar. Tack för alla tips här ovan. Vet någon hur det är med internet? Skulle behöva kolla mejl ett par gånger under veckan.
Internet finns "överallt" numera. Det enda stället jag varit på där det inte fanns internet eller mobiltäckning var inne i Amazonas djungel. På Samos finns det gott om ställen där du kan kolla din email.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-12, 20:08
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Angående LIDL så är det faktiskt så att det är billigaste stället att handla för greker i kris.....tänk på det! Jag brukar faktiskt också handla där, fast det aldrig skulle falla mig in att gå till nån sån affär här i Sverige (finns inte här på Gotland!).
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-16, 16:16
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Den stora Super Market nära torget och kyrkan har slutförsäljning av de som finns kvar, nu finns det bara Dia market kvar i Vathi, måste väl bunkra upp vid Lidl på lördag.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-08-15, 12:57
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Internet finns "överallt" numera. Det enda stället jag varit på där det inte fanns internet eller mobiltäckning var inne i Amazonas djungel. På Samos finns det gott om ställen där du kan kolla din email.

Eva
Hur är det med trådlöst (WiFi)?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-08-17, 11:42
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Vet bara att Anthemis fick i juni trådlöst vid reseption. Själv sköper jag prepaidkort (30 dagar kostar 40:- euro, 5 GB, 10 dagar kostar, om jag mins rätt, 20;. euro, 3 GB) och använder min egen "sticka".
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-08-17, 11:48
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Vet bara att Anthemis fick i juni trådlöst vid reseption. Själv sköper jag prepaidkort (30 dagar kostar 40:- euro, 5 GB, 10 dagar kostar, om jag mins rätt, 20;. euro, 3 GB) och använder min egen "sticka".
OK, tänkte mest på om man har en iPhone (eller annan smartphone)...
Men jag antar att det finns WiFi på många barer, tavernor och hotell även på Samos.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-08-25, 13:02
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

På plats i Pythagorion kan jag nu konstatera att nästan varenda bar/taverna utmed hamnpromenaden har wifi, gratis om man handlar nått. Sitter just nu på Gregorys bar med en urdrucken stor Mythos som kostade 4€, inkl. Wifi :-)

Tror dock att det inte är så vanligt på hotellen...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-08-25, 15:23
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Härligt, med en kall Mythos på Gregorys bar! Undrar hur varmt ni har det i Pythagorion, är det tryckande hett eller svalkar det skönt från havet? Har
tyckt mig se att det har varit närmare +40 grader där. Skulle vara roligt med en direktrapport om väderleken!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-08-26, 10:26
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Vet inte hur varmt, men fullt tillräckligt... Dock blåser det tidvis ganska friskt och det är behövligt...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-09-02, 12:41
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Ålands Tapsa, har du missat Coop vid Vinfabriken och Bazaar i kurvan precis före Lidl????? Vi åker om 14 dagar, skall bli så jätteskönt!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-09-02, 14:30
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Har inte missat, men det är lite för långt borta från Kalami när man promenerar, specielt om man skall bära i ryggsäck 6x1,5 ltr vatten, 2 sixpack Mythos och annat. Vi hyr bil bara en dag för att besöka en bekant i Potami, annars litar vi på våra egna ben. Vi åker om 13 dagar till Petrer (Alicante), 3 orienteringstävlingar + 5 dagar på beachen efter tävlingarna.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-09-14, 12:54
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Vi åker til Samos Stad om en vecka!

Lycka till med orienteringen!
Aha, då förstår jag varför ni handlar nära! Den vi känner i Potami är Kristina med fiskrestaurangen, världens godaste friterade räkor och bläckfisk och världens sötaste små vovvar!
Maggan
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT