Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-20, 13:56
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Slår ett slag för Lindos

När man pratar med folk om Rhodos och Lindos har jag märkt att det är många som rynkar på näsan och muttrar om "överfullt" och "stora turisthjorder". Har själv förstått att det under högsäsong kan vara olidligt packat med turister i gränderna och att Lindos är något som "alla" som varit på Rhodos har sett.

Men jag vill verkligen tipsa om att åka dit i lågsäsong istället. Vi bodde i Pefkos i början av oktober förra året och spenderade flera eftermiddagar/kvällar i Lindos. Alldeles lagom med folk och det var inga problem att hitta restauranger som inte var överfulla. Vi var till och med så gott som ensamma när vi skulle ta det obligatoriska fotot från utkiksplatsen intill stora vägen

Visst är Lindos turistpåverkat, det finns många små butiker med mycket "tingel-tangel" och alla dessa åsneturer som vissa envisas med att roa sig med. Men framför allt är det ju en vacker, fotogenisk liten by som är riktigt trevlig att strosa omkring i. Bara man väljer rätt period att åka
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-23, 17:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Slår ett slag för Lindos

Hej,

Jag ska åka till Pefkos på Rhodos i September, läste att ni varit där och skulle vilja ha lite tips! Är det möjligt att promenera till Lindos eller cykla, hur är vägen dit? Är det möjligt att promenera dit längs stranden?

Hur upplevde ni Pefkos? Prisnivån i restauranger och butiker är det som här i Sverige eller?

Köpte ni vatten på flaska? Har läst någonstans tidigare att Rhodos har rent och fint kranvatten men ni kanske aldrig provade det?

Resebolagen rekommenderar ju alltid vatten på flaska för säkerhets skull men jag tror att det faktiskt går att dricka fast det kanske inte alltid smakar så gott förstås! Hoppas på svar, tack på förhand!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-24, 08:05
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Slår ett slag för Lindos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Hej,

Jag ska åka till Pefkos på Rhodos i September, läste att ni varit där och skulle vilja ha lite tips! Är det möjligt att promenera till Lindos eller cykla, hur är vägen dit? Är det möjligt att promenera dit längs stranden?

Hur upplevde ni Pefkos? Prisnivån i restauranger och butiker är det som här i Sverige eller?

Köpte ni vatten på flaska? Har läst någonstans tidigare att Rhodos har rent och fint kranvatten men ni kanske aldrig provade det?

Resebolagen rekommenderar ju alltid vatten på flaska för säkerhets skull men jag tror att det faktiskt går att dricka fast det kanske inte alltid smakar så gott förstås! Hoppas på svar, tack på förhand!
Sunny12, har svarat i din privata mail
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-08-06, 00:18
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Re: Sv: Slår ett slag för Lindos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Hej,

Jag ska åka till Pefkos på Rhodos i September, läste att ni varit där och skulle vilja ha lite tips! Är det möjligt att promenera till Lindos eller cykla, hur är vägen dit? Är det möjligt att promenera dit längs stranden?

Köpte ni vatten på flaska? Har läst någonstans tidigare att Rhodos har rent och fint kranvatten men ni kanske aldrig provade det?

Resebolagen rekommenderar ju alltid vatten på flaska för säkerhets skull men jag tror att det faktiskt går att dricka fast det kanske inte alltid smakar så gott förstås! Hoppas på svar, tack på förhand!
Kranvattnet på Rhodos är inte att rekommendera till annat än tandborstning, en flaska 1,5 liter vatten i turistshop kostar runt 80 cent.

Ska ni bo i Pefkos är det näst intill omöjligt att gå till Lindos, då du måste ta dig upp på ett berg och sedan ner för det igen på en slingrig och skapligt tungt trafikerad väg. Distansen skulle jag uppskatta till cirka 5 km. Buss eller taxi är att rekommendera, buss är det billigaste alternativet men den går bara 1 gång i timmen cirka, ibland ännu glesare. Taxi kostar 10 euro till Lindos från Lothiarika där vi bor just nu. Det ligger efter Pefkos när ni åker från Rhodos stad.

Väl framme i Lindos, vid busshållplatsen, som ligger uppe på ett berg som man måste ta sig nedför till fots. Backen har uppskattningsvis som mest 20% lutning. På den något tyngre trafikerade bilvägen finns en smal markerad gångbana längs vägkanten, men se upp för bilar som kör långt in till kanten. Jag fick dra till mamma i handväskan när hon var ouppmärksam på en Citroen som körde 15-20 cm in på gångbanan. Sedan ska ni vika av i en skarpare kurva där ni också måste vara uppmärksamma (har sett trafikpoliser där 1 gång så dom är där ibland), till en mindre och glesare trafikerad väg. Sedan ska ni gå ned på en betongväg som är väldigt, där betonar jag väldigt, brant! Inklusive en 90 graders kurva, mitt i den branta backen. Och på den här vägen kör det (om en väldigt få) bilar och något fler moppar och 4-hjulingar så där får ni vara väldigt uppmärksamma. Höll själv på att bli påkörd av en moppe i söndags där. Sedan är ni äntligen framme vid stranden. Promenaden tar cirka 20 minuter men ni går den inte förgäves kan jag lova er. Väl där möts ni av en UNDERBAR sandstrand. Perfekt sandbotten, lagom långgrunt (passar hela familjen), inga blåsmagneter, sjöborrar eller annan ohyra. Det brukar vara skapligt mycket folk på stranden men den är stor så ni får garanterat plats utan att behöva trängas med folk.

En sak värd att notera är att du måste köpa något att äta för att få dricka på strandbaren. Behöver du enbart något svalkande att dricka köp detta på ''take-away'' på strandbaren eller i turistshoppen 4 minuters promenad upp från stranden.

Hoppas jag var till någon hjälp nu!
/Hasse - som är i Lothiarika just nu!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-08-06, 11:20
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Slår ett slag för Lindos

Kranvattnet på Rhodos går alldeles utmärkt att dricka. Vi brukar köpa ett par flaskor så vi har att fylla upp vatten i och ställa in i kylskåpet. Vi har besökt ön minst 35 gånger och köper inte vatten och vi har aldrig haft några problem.

Margaretha
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-08-08, 21:55
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Re: Sv: Slår ett slag för Lindos

Citat:
Ursprungligen postat av Margaretha Visa inlägg
Kranvattnet på Rhodos går alldeles utmärkt att dricka. Vi brukar köpa ett par flaskor så vi har att fylla upp vatten i och ställa in i kylskåpet. Vi har besökt ön minst 35 gånger och köper inte vatten och vi har aldrig haft några problem.

Margaretha
Gäller det för hela Rhodos? Isåfall tänker jag göra likadant de återstående 4 dagarna av semestern.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-08-08, 22:33
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Slår ett slag för Lindos

Vi har druckit kranvatten ute i Lindos också och i flera andra byar på ön. Rhodos är ju känt för att ha väldigt bra vatten.

Margaretha
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT