Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-27, 18:01
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

OK, mrwalker, när jag ska till Tilos kommer jag naturligtvis att undersöka saken grundligare, men omedelbart tänker vi på Rhodos som utgångspunkt, både UT och HEM, och när jag läser loneleros inlägg här ovan, så framgår det att det är Rhodos-Tilos eller Kos-Nisyros som gäller. Det har säkert en viss betydelse om man ska tillbaka till Rhodos eller om man luffar runt.
Jag vet att Tilos och Nisyros är grannöar och det är klart att det bör finnas förbindelser däremellan...
Men det är icke aktuellt för mig just nu... - oavsett hur man gör, ju fler öar ju mer transporttid och allt beror ju på hur lång semester man har och hur stor procent man vill använda på transporten.

Senast redigerad av Marianne den 2011-02-27 klockan 18:18.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-27, 18:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
så framgår det att det är Rhodos-Tilos eller Kos-Nisyros som gäller. Jag vet att Tilos och Nisyros är grannöar och det är klart att det bör finnas förbindelser...
När vi var på Tilos 2004 så kom en båt till Tilos från Rhodos "Rodanthi" och den gick rutten Rhodos-Tilos-Nissyros -Kos och vidare...till vilken ö vet jag inte, men vi åkte den både till Kos och från Kos och Nissyros var stopp på båda vägarna.
Är det någon som vet om den rutten finns fortfarande?? Kunde vara kul att veta för framtida planering.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-27, 18:23
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Loneleros kanske vet?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-27, 18:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Är det någon som vet om den rutten finns fortfarande?? Kunde vara kul att veta för framtida planering.
Blue Star Diagoras kör sträckan, liksom Proteus och Express Dodekanisos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-27, 19:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

BRA!!!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-27, 20:19
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Blue Star Diagoras kör sträckan, liksom Proteus och Express Dodekanisos.
Det var ju många möjligheter! Om de går in om båda öarna i varje riktning.

I så fall fattar jag inte att loneleros skrev att det kan vara svårt att komma från Nisyros till Tilos och att det lättaste skulle vara att ta rutten Nisyros-Kos-Rhodos-Tilos. Det lät ju besvärligt!
SÅ intressant är det ju inte att sitta på en färja.

Citat:
Ursprungligen postat av loneleros Visa inlägg
Det er nemmere at komme til Nisyros fra Kos och Tilos fran Rhodos.
Det kan vaere svart at komme fran Nisyros til Tilos. Det nemmeste er nok fran Kos til Nisiros och saa tilbaks til Kos och vidare til Rhodos samme dag, og derfra til Tilos.

Senast redigerad av Marianne den 2011-02-27 klockan 20:36.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-28, 10:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Det var ju många möjligheter! Om de går in om båda öarna i varje riktning.
Jag åkte från Nisyros till Tilos med Proteus i somras. Från Tilos skulle vi till Astypalea, vi åkte då med Blue Star Diagoras, den gick via Nisyros. Resebyrån Stefanakis på Tilos anordnar dagsturer till Nisyros, någon eller några dagar i veckan, det kan också vara ett alternativ
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-28, 13:07
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Jag tror även att ni kan be Stellios, han som har dagsutflykter, att ta med er till Nissyros och tillbaka. Men ni bör kanske vara några som kan dela på kostnaden.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-28, 13:51
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Jag tror även att ni kan be Stellios, han som har dagsutflykter, att ta med er till Nissyros och tillbaka. Men ni bör kanske vara några som kan dela på kostnaden.
Stelios kör dagsturer till Nissyros, men brukar vilja ha min. 10 personer för att gå ut. Finns ingen tur ni kan haka på, blir det säkert billigare med Proteus eller Diagoras om det bara gäller ren transport.
Annars kan jag varmt rekommendera en dagstur till Nissyros med Stelios. Han kör till den lilla fiskebyn Pali och ordnar även buss till vulkanen för dem som vill. Det är en fin tur!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-28, 18:25
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Upplevde också att det inte var helt lätt att ta sig från just Nisyros till Tilos sommaren 2009. Det gick bara ett par båtar i veckan i månadsskiftet juni/juli. När man kollar på Blue Star Ferries hemsida verkar de bara trafikera sträckan på torsdagar och söndagar.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-21, 13:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 723
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Har jag ställt till det ännu värre nu...?
Nu har vi ändrat vår resplan. Klart vi ska till Nissyros! Inga mer "ö-tips" nu, tack

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-21, 17:42
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nu har vi ändrat vår resplan. Klart vi ska till Nissyros! Inga mer "ö-tips" nu, tack

/Netwolf
Klart ni ska till Nissyros! Om det inte räcker med det faktum att det finns en levande vulkan där man faktiskt kan gå ner i själva kratern så finns det ett antal andra bra anledningar att åka dit: Den fina naturen, mysiga byar (4 st som alla är olika och alla värda ett besök), bra vandringar, lugnet! och sist men inte minst en mycket trevlig befolkning!

Nissyros ligger högt upp på min lista över favoritöar.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-21, 20:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 723
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Nissyros ligger högt upp på min lista över favoritöar.
Jahapp, då kan jag glömma att lägga ut bildgåtor från Nissyros, med tanke på hur snabbt du brukar knäcka mina

/Wolfen
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-02-22, 14:13
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Ja, Nissyros är mysigt, och man ska som sagt inte missa att gå ner i kratern. Men ön har många dagsturister från bl.a. Kos, så bara man övernattar blir folk ännu vänligare. När vi köpte vykort första dagen vi var där kostade de tre gångar så mycket som när vi köpte fler vykort på samma ställe andra dagen. Vi var ju inga dagsturister, längre. Så spara inköpen till dag 2, kan vara ett gott råd.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-02-22, 16:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 723
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Ja, Nissyros är mysigt, och man ska som sagt inte missa att gå ner i kratern. Men ön har många dagsturister från bl.a. Kos, så bara man övernattar blir folk ännu vänligare. När vi köpte vykort första dagen vi var där kostade de tre gångar så mycket som när vi köpte fler vykort på samma ställe andra dagen. Vi var ju inga dagsturister, längre. Så spara inköpen till dag 2, kan vara ett gott råd.
Va kosta de de dag 2 då?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-02-23, 08:06
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Va kosta de de dag 2 då?
En tredjedel
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-02-22, 17:39
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Ni kan ta en av utflyktsbåtarna från Kos till Nisyros men med enkel biljett då.
Går det att åka med dessa båtar tillbaks enkel tur, dvs Nisyros till Kos. Går dessa båtar varje dag i juli? Vi vill gärna inte lägga en extra dag på Kos, och vårt flyg går 02.30 - det hade varit kanon att kunna ta sig över på em
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-02-22, 17:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Suz Visa inlägg
Går det att åka med dessa båtar tillbaks enkel tur, dvs Nisyros till Kos. Går dessa båtar varje dag i juli? Vi vill gärna inte lägga en extra dag på Kos, och vårt flyg går 02.30 - det hade varit kanon att kunna ta sig över på em
Jag tror båtarna går varje dag under högsäsong. Och det är ju rimligt att anta att man kan åka enkel väg det hållet också. Men helt säker kan man inte vara. Så kolla detta vid första bästa tillfälle ni får när ni kommit fram till Nisyros. Det är ju bara att gå ner till hamnen och prata med folket på båtarna som ligger där... Ni ser direkt vilka som är utflyktsbåtar från Kos.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-02-23, 10:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Suz Visa inlägg
Går det att åka med dessa båtar tillbaks enkel tur, dvs Nisyros till Kos. Går dessa båtar varje dag i juli?
Det går båtar varje dag till och från Nisyros, dels vanlig färja, dels utflyktsbåtar, dels Nisyros egna lilla båt "Panagia Spiliani Nisyros". Jag har åkt med utflyktsbåtarna på enkel biljett många gånger.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-02-23, 17:39
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Nissyros eller Tilos?

[quote=Kalimera;232766]Det går båtar varje dag till och från Nisyros quote]

Tack det känns tryggt!! Denna länka har gjort oss så grymt taggade för att besöka Nisyros. Vilket hotell är bäst för en familj (3)? Finns det bara dubbelrum på Porfyris? Det finns ett annat hotel med pool Haritos, men det verkar ligga lite off? Någon som vet hur det hotellet är? Det står väldigt lite om man söker på nätet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT