Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-15, 11:19
magge magge är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 6
Standard Rhodos=Raki?

Hej på er alla.
Ska framöver åka till Rhodos, resa beställd så det blir fint. Jag är lite insnöad på Raki efter att ha semestrat på kreta. Rakin är ju något som jag tycker passade in perfekt till den grekiska maten, så jag hoppas det finns liknande på Rhodos, såg något om souma men den var väl rätt svår att få tag i. Om det nu finns rakins motsvarighet, är den då ett vanligt förekommande inslag på tavernorna? En annan fråga är om det finns kretansk raki på Rhodos i butiker, typ att den är "importerad" från Kreta, ja ni fattar...

Mvh Magnus
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-15, 13:52
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Det er vel ikke så sikkert at det er lett å finne raki fra Kreta, også kalt tsikoudia, på Rhodos. Men den raki som selges i hele landet under navnet tsipouro eller raki, finner man i alle fall i flere varianter i butikkene. Hvor vanlig innslag raki er på tavernaene, husker jeg faktisk ikke, men det er nok ikke like vanlig å bli servert raki "på huset" som det er på Kreta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-15, 14:20
magge magge är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 6
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Det er vel ikke så sikkert at det er lett å finne raki fra Kreta, også kalt tsikoudia, på Rhodos. Men den raki som selges i hele landet under navnet tsipouro eller raki, finner man i alle fall i flere varianter i butikkene. Hvor vanlig innslag raki er på tavernaene, husker jeg faktisk ikke, men det er nok ikke like vanlig å bli servert raki "på huset" som det er på Kreta.
Ok, det spelar ingen roll om det är "på huset" som du skrev, jag brukade ändå beställa in det till maten. Men finns det likvärdig dryck att beställa på tavernorna så är jag nöjd.

Mvh Magnus
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-15, 14:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 364
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Jag håller med dig angående raki, den är god till mat. Många tycker det smakar fotogen, men det gör alltså inte jag.

Souma är nästan som raki och är inte svår att hitta på Rhodos. Den tillverkas på flera ställen, bland annat i byarna Embonas och Siana. Finns att köpa i affärer. I gamla stan finns ett flertal "spritbutiker" där du kan botanisera i ett stort sortiment.

Förvänta dig inte att som på Kreta bli serverad raki efter maten. De gånger jag har fått något efter maten har det varit laktritslikör (jag tror att basen är ouzo). Den smakar himmelskt! Jag brukar köpa hemmagjord sådan i den här affären, som ligger i gamla stan.



I samma affär kan du köpa raki, precis som du kan göra på flygplatsen. Om den är från Kreta vet jag dock inte. Raki tillverkas på många platser.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-15, 15:24
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Trodde att raki var turkiskt?
Ouzo grekiskt, ja där ser man
man lär så länge man lever
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-15, 15:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 364
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Citat:
Ursprungligen postat av RhodosStad Visa inlägg
Trodde att raki var turkiskt? Ouzo grekiskt, ja där ser man
Raki och ouzo är två helt olika drycker.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-15, 17:16
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
men det er nok ikke like vanlig å bli servert raki "på huset" som det er på Kreta.
Har aldri opplevd å bli servert Raki etter maten på noen taverna på Rhodos.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Raki och ouzo är två helt olika drycker.
Fikk servert noe de kalte Raki i Famagusta på Kypros da vi var der, det smakte som ouzo.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-03-15, 17:42
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Raki och ouzo är två helt olika drycker.
Og raki og raki er to forskjellige drycker, avhengig av hvor man er? Og det man kaller raki i Tyrkia er det man Ouzo i Hellas, og er anniskrydret? Eller noe sånn?

Vi holder oss til raki på Kreta og gjerne med honning!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-03-15, 17:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 264
Standard Sv: Rhodos=Raki?

RhodosStad! Det finns även raki i Turkiet. Vi fick en flaska av en vän som kommit hem från Turkiet, men döm av förvåning då vi smakade ... det var ouzo! Var tvungen att läsa på etiketten flera gånger - men det var bara att slå i några droppar vatten ...

Janne! Jag blir lite nyfiken på var du äter? I höstas gjorde jag min 20:e resa till Rhodos, och mycket har jag blivit bjuden på efter maten men någon lakritslikör kan jag inte minnas ... eller kan man glömma?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-15, 18:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Det Turkarna benämner Raki, det är Ouzo så som den smakar i Grekland.
Dock vidhåller jag min ståndpunkt att Grekisk Raki är sällsamt närbesläktad med flygfotogen!!

Arne

Med sjuk Hustru, alltfort inlagd på Universitetssjukhuset här i Umeå.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-15, 22:37
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 264
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Skickar en krya-på-dig-hälsning till Birgitta!

Sjöborren
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-03-16, 08:26
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 872
Standard Sv: Rhodos=Raki?

På denna musikbar i gamla stan på Rhodos blev jag och maken bjudna på raki en novemberkväll 2010. Vi var de enda turisterna och musikerna tyckte det var kul att vi gillade deras musik och bjöd därför på raki.





Nu är vi inga älskare av raki men det var ju ändå en kul grej och roligt hade vi och dansa fick vi

//maji
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-03-16, 11:19
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Jag hör till den delen av mäskligheten som ej vet hur flygfotogen smakar men vet hur den doftar och det är ej Raki det doftar för mig. Snarare så kan scandinaviskt hembränt lukta mycket illa.


Det finns många olika smaker på Raki och då menar jag ren Raki ej denna med ex. Honung som jag ej gillar, för söt.


a. Den riktigt hemgjorda rakin där man trampar eller med maskin mosar druvorna lämnar mycket druvjuice kvar, man plockar bort skälkar/gränar och blad; Det blir oftast god "rund" smak.


b. Om man ej plockar bort skälkar/grenar och blad kan rakin bli "lite" fränare.


c. En hel del folk odlar druvor bara för att göra raki och destilerar det snabbjästa vinet och detta blir en mycket mild raki.


d. De större vinerierna pressar med hydralisk kraft ut nästan all juice ur druvorna, de har oftast ej lisens att göra raki så resterna "delas ut" till de med lisens, då tillsätter man ofta vatten och jag misstänker att man kanske ger lite annan kraft också vet ej. Denna raki är för mig ej raki utan hembränd sprit eftersom det är brist på druvjuice. Kanske kan smaka flygbränsle. Säkert billig att köpa för vissa restauranger för ortsbefolkningen dricker den oftast ej.


e. När man gör Ozo på vissa ställen så startar man med raki tillsätter anis samt mycket andra hemliga kryddor med olika egna recept, sen destilerar man det en gång till. Den gråa färgen som blir när man tillsätter vatten är anisoljan som krisaliseras har jag hört sägas.


f. Citron raki som kan köpas ex. Hos slaktaren i Pigi utanför Rethymnon görs av Raki som man lägger massor med citronbitar i som får vila ett antal dagar sen destileras allt igen, detta ger en stark raki med en svag smak av citron, ingen honung eller socker, god.


g. Det finns sen ett stort antal olika resept med olika smaktillsatser och där man även använder mullbärsjuice men det är ju ej raki för oss som tycker om raki.


Jag har köpt Kreta raki på både Kos o Nisyros


Olle
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-03-16, 11:21
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Citat:
Ursprungligen postat av magge Visa inlägg
Hej på er alla.
Ska framöver åka till Rhodos, resa beställd så det blir fint. Jag är lite insnöad på Raki efter att ha semestrat på kreta. Rakin är ju något som jag tycker passade in perfekt till den grekiska maten, så jag hoppas det finns liknande på Rhodos, såg något om souma men den var väl rätt svår att få tag i. Om det nu finns rakins motsvarighet, är den då ett vanligt förekommande inslag på tavernorna? En annan fråga är om det finns kretansk raki på Rhodos i butiker, typ att den är "importerad" från Kreta, ja ni fattar...

Mvh Magnus

Om jag inte är helt ute och cyklar, vilket sällan händer, så betyder Raki alkohol och drycken kommer från turkarna. På Kreta heter "raki" Tsikoudia, på åtminstone delar av fastlandet kallas motsvarigheten Tsipouro.
Huruvida du hittar Tsikoudia på Rhodos kan jag inte svara på, så du kanske borde ta en omväg över Kreta och köpa med dig en rejäl flaska

//Kikh
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-03-16, 22:51
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Har fått berättat för mig av en bartender på Rhodos att Souma och Raki ska vara samma sak, fast det heter olika på olika öar. Köpte en liten flaska Souma när jag var med på en bussresa som gjorde ett stopp i Siana förra sommaren. Guiden sa lite på skämt: Det enda man kunde ha Souma till var att stilla klåda efter "mosquito-bits"
Var ju tvungen att prova, o det funkade super-bra till detta

Irene
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-03-16, 23:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Med sjuk Hustru, alltfort inlagd på Universitetssjukhuset här i Umeå.
Nä men ÅH så tråkigt! Hälsa så jättemycket!

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-03-16, 23:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 328
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Instämmer med dem som säger att raki i Turkiet smakar som ouzo i Grekland.
Det som jag tänker på när jag hör ordet raki är dock i första hand den man får i Grekland och den tycker jag har stora likheter med Italiens grappa, vilket också innebär att smaken varierar en del från den ena till den andra varianten, men som sagt, grundsmaken tycker jag är som grappa (om vilket många av mina vänner (orättvist) gör som Arne om rakin, kallar det flygfotogen).

Masse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-03-16, 23:57
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Instämmer med dem som säger att raki i Turkiet smakar som ouzo i Grekland.
Det som jag tänker på när jag hör ordet raki är dock i första hand den man får i Grekland och den tycker jag har stora likheter med Italiens grappa, vilket också innebär att smaken varierar en del från den ena till den andra varianten, men som sagt, grundsmaken tycker jag är som grappa (om vilket många av mina vänner (orättvist) gör som Arne om rakin, kallar det flygfotogen).

Masse
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rak%C4%B1

Den Grekiska rakin, Tsikoudia i mitt fall, om rätt lagad från första bränningen av druvresterna, är rena nektarn
En bra raki ska vara mild nog att dricka mycket av, passa till både kaffe och tilltugg och inte ha någon annan eftersmak än druva. Om den har en bismak eller smakar flygplansbränsle är det "turistraki" av andra och tredje kvalitét - ofta smaksatt för att dölja den dåliga kvalitén. Sån skit skickar jag ut efter att ha luktat på den! Jag är inte okunnig bara för att jag är blåögd och född utanför Greklands gränser. Smakar det skit och luktar unket ska ni be om att få den raki som de ger till Grekiska gäster! Gissa om ni får se mååånga häpna miner då

//Kikh
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-03-23, 15:20
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Raki och ouzo är två helt olika drycker.
Smakar lika illa whatever
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-03-24, 17:50
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Hej
Jag var på en fantastisk nyöppnad restaurang i Rodos nya del. Restaurangen heter Kerasma? och kan absolut rekommenderas. Grekisk mat men lite moderniserad serverades. Efter maten kom en underbar Raki in som tydligen "lilla mamma" på Kreta skickade till ägaren. Den rakin var som Kikh beskriver, mild och väldigt god. Så visst finns fin Raki.

Åse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT