Rapport
från öluffartur med kusligt avslut
|
|
Störd nattsömn |
|
Strax efter midnatt natten till onsdagen väcktes vi av våldsamt motorbuller från omgivningen, och väl ute på vår altan kunde vi se ett flertal tunga helikoptrar av Vertoltyp, de med dubbla rotorer av samma sort som det Svenska försvaret förfogar över. Även mindre helikoptrar i stort antal var i luften. Alla hade starka strålkastare påslagna. Vi bedömde emellertid att det rörde sig om en militärövning och gick in för att fortsätta vår sömn. Vi funderade dock på varför det hela tiden landade och startade mindre flygplan på Paros lilla flygplats, aerodroman. Vid pass sju på morgonen grekisk tid (6 i Sverige) startade vi såväl kaffebryggaren som vår kortvågsradio. Vi lyssnar alltid på Radio Swedens utlandssändningar morgon och kväll. Morgonekot gav oss förklaringen till nattens flygaktiviteter. En katastrof hade inträffat med färja som förlist vid inloppet till Paros hamn. Vi kunde ju också notera att aktiviteterna fortgick med full effekt även i arla morgonstund. |
Kuslig morgonpromenad |
|
|
Till Paros |
|
En febril aktivitet pågick via radio och mobila telefoner. Och hela tiden hovrade helikoptrarna över området. Otäcka svarta plastsäckar med långsmalt innehåll inlevererades samtidigt till räddningsstationen. |
![]() |
Parikia centrum |
|
Vid den lilla sjukstugan strax intill var beväpnad polis och militär utposterad och där anlände och for ambulanser och täckta lastbilar i en strid ström. Sjukstugan är cirka 50 meter lång, i ett plan samt tiotalet meter bred. Det är alltsammans. Vid en garageliknande byggnad på bortre gaveln höll man på med inlastning av mörkbruna kistor. Extra otäckt blev det några timmar senare då vi såg en lastbil med tiotalet små barnkistor på flaket på väg till sjukstugan. Ett par högsjöbogserbåtar hade just anlänt till hamnen. Fartyg av den sort äro byggda att gå i vilket väder som helst. Dessa fartyg fylldes strax med dykare och specialutrustning samt avgick mot olycksplatsen så snart allt kommit ombord. Vid besök på biljettkontoret för färjorna blev våra farhågor strax besannade. Alla-säger alla- passagerarfärjor hade av myndigheterna belagts med startförbud. Besked skulle lämnas var sjätte timma dygnet runt. Kontakten med de två lokala flygbolag som trafikerar aerodromen på Paros gav samma negativa besked. De flyg som fanns voro uppbokade av myndigheterna samt för anhöriga till offren och de skadade. Och där satt vi och kunde inget göra. Dock tedde sig vårt bryderi ganska trivialt, sett mot bakgrund av den katastrofsituation som rådde. Människor grät öppet på gator och tavernor. Turisterna satt på tavernorna och diskuterade lågmält. Sedan onsdag morgon sände Grekisk TV oupphörligt och visade om och om igen bilder från inledningsfasen av katastrofen. Diverse dignitärer och myndighetspersoner intervjuades och anhöriga och vänner till de omkomna ställde i raseri frågor till berörda. Snart nog framkom att ansvarig förstestyrman valt att se på en fotbollsmatch på Tv i stället för att vakta på kommandobryggan. Det framkom likaså ganska snart att såväl fartygets befälhavare som de trenne vakthavande befälen på bryggan försatts i vaktarrest på Prefekturans polisstation i hamnen. Likaså att tungt beväpnad militärpolis bevakade byggnaden. Risken för att anhöriga skulle storma lokalen och lyncha de ansvariga framstod såsom uppenbar. Ganska snart framkom dock att förstestyrman tagit på sig det fulla ansvaret för olyckan. Detta till trots valde riksåklagaren att väcka åtal för massmord för samtliga i tjänst varande fartygsbefäl på det aktuella fartyget. Enligt obekräftade uppgifter skulle samtliga skyndsamt föras till den i jurisdiktion varande cykladön, Syros, så snart väderförhållandena så medgav. Till dess var det lilla häktet på Paros hårdbevakat av lokal polis förstärkt med milisstyrkor från Aten. |
Gryning, torsdag morgon |
|
Ack ja,, vi väntade från 01.00 och en timme fram, men ingen färja kom. Via goda kontakter på vårt bokningskontor blevo vi varse att Aritmes var ur spel efter grundstötning i Naxos hamn. Ny färja skulle först anlända vid pass 04.00. Vi gick åter till vårt hotell och sov gott i tvenne timmar. Åter hamnen 04.00. Efter 45 minuters väntan kom så ett fartyg. Väl ombord kunde vi konstatera att detsamma var mer än överfullt på passagerare, och detta var ju rimligt eftersom detta var den första färjan som skulle gå till fastlandet efter katastrofen onsdag morgon. Vi lyckades efter diverse ommöbleringar av fåtöljer samt flyttande av fötter ock kroppar tränga oss ned till golvet och fick sovplats till slut. |
Kaos även i Aten |
|
Så återstod att fixa ett hotell i Aten. Icke det lättaste eftersom ett antal tusen andra resenärer befann sig i samma situation som oss. Genom enorm tur parad med goda kontakter lyckades vi dock finna ett prisvärt hotell för övernattningen samt därtill en svarttaxi som körde oss dit. |
Epilog |
|
Avskräckta
från framtida öluffning?? Nix, vi har redan påbörjat
planeringen inför vårens öluff 2001. Arne o Birgitta Email; arnea@telia.com |
SISTAMINUTEN-RESOR!
På Torget kan du leta dig fram till billiga resor om du är ute i sista stund. |
|
JÄMFÖR
CHARTERPRISERNA Jämför de olika resbolagen i världens fiffigaste resetjänst! |
|
MR
JET Här bokar du dina reguljärbiljetter! |