Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-17, 13:27
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Gå från Chora till Katapola

Hej
Jag har läst om någon gammal stig som förbinder orterna.

Är det svårt att hitta? Finns det några skyltar som visar var vägen börjar?
Hur är det med vaktiga "fårhundar"?

Hur ofta går bussen mellan Katapola och Chora?

Skulle vara jättetacksam om någon kan berätta lite.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-17, 16:38
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Gå från Chora till Katapola

Eva.L har gått den stigen vid ett flertal tillfällen och kan säkert ge en beskrivning när hon läser ditt inlägg.

Busen mellan Chora och Katapola går på säsongstidtabell. I lågsäsong vill jag minnas att det fanns en skolbusstur på morgonen, en lunchtur samt en eftermiddags och kvällstur.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-17, 18:04
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Gå från Chora till Katapola

Tack Arne!
Jag får vänta lite till då.

Det verkar ju vara ganska bra bussförbindelser för att vara en liten ö.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-17, 18:14
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Gå från Chora till Katapola

Jag har inte gått längs någon stig, men bussarna går en gång i timman under högsäsong.
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-17, 18:58
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Gå från Chora till Katapola

Hej!
Jag har gått den stigen ett flertal gånger och har rätt bra bilder och beskrivningar i datorn (inkl GPS-waypoints). Några fårhundar finns inte, inga problem. Den är också mycket lätt att följa, en perfekt "nybörjartur" helt enkelt.
Det finns skyltar både i Chora och nere i Katapola, stigen börjar ungefär där bukten slutar på Xiloteraditi-sidan och går upp till Chora och kommer fram vid genomfartsvägen mot Egiali.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-17, 21:50
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Gå från Chora till Katapola

Det låter bra med bussarna, skyltarna och inga fårhundar .

Vi tänkte bara gå EN väg. Det blir nog neråt om det är varmt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-17, 21:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Gå från Chora till Katapola

Jag har gått både stigen och vägen och det är en enkel promenad. Vi mötte inga fårhundar och stigen är lätt att hitta. Vi har bara besökt Amorgos i lågsäsong och då går bussarna lite glesare. Perfekt att vandra upp och ta bussen hem.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-23, 14:53
Sporaderna08 Sporaderna08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 25
Standard Sv: Gå från Chora till Katapola

Vi hyrde 2 fyrhjulingar den veckan vi var där. Stadigt, gas och broms!Bra sätt att ta sig runt den lilla men bergiga byn.Barnen talar om det fortfarande...Heléne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-23, 20:48
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Falun
Inlägg: 360
Standard Sv: Gå från Chora till Katapola

Ett urklipp från resedagboken sept 2007

Dag 9 Amorgos, vandring

Dagen börjar med att jag måste tillbaka med mopeden, senast 08,45. lämnar mopeden och går till bageriet och köper bröd.
På vägen till rummet så bestämmer jag mig för att vandra upp till Chora, är man på Amorgos så måste man gjort en vandring.
Gun vill inte vara med , hon tar badbåten ut till Plakes kl 11.00 vi bestämmer att jag ska komma ut efter vandringen.
Nå väl, på väg till Chora jag har gått ca 2 km när jag när jag ser en skylt Chora 5 km. Jag går längs stigen efter bergssluttningen det går uppför hela tiden men som tur är så ligger den i stort sett hela tiden i skuggan.
Halvvägs så sätter jag mig ner för att vila och dricka vatten. Man bli lite filosofisk när det enda tecken på liv man hör är mina egna andetag, flugor som surrar runt åsnespillning och en bjällra från en get någonstans långt ner i dalen. Vyerna är fantastiska.
Väl uppe Chora så sätter jag mig på ett litet café under en pergola av vinrankor och tar in en kaffe frappe. Under tiden jag väntar på frappen så kommer det toner från ett piano som spelar något klassiskt stycke, jag försöker lokalisera var ifrån det kommer men det går inte för ifrån den lilla taverna så går det flera små gränder, jag bryr mig inte mer om det utan bara njuter av kaffet och musiken.
Jag tittar på klockan och ser att det har gått alldeles för lång tid kl är 11.15, planen var att jag skulle ta båten ut till Plakes som går 12.00. vandringen upp tog 55 min så nu var det bara att resa sig upp och skynda sig ner igen.
Kommer ner till katapola 40 min senare, hinner med att ta en Mythos innan jag kliver på båten till Plakes.
//Berra
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-28, 18:55
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Gå från Chora till Katapola

Ett lite sent TACK för utdraget ur dagboken. Det var en fin beskrivning av promenaden!

Jag har nu komit hem efter ö-luffen, där bl.a. promenaden Chora - Katapola ingick.
Vi mötte inga fårhundar, inga människor bara en ensam åsna som stod med bundna ben alldeles i uppe vid Chora. Den ville ha morot eller äpple tror jag. Skriade väldigt när den fick syn på oss.



En fin promenad. Fast vi gick bara ner .

Här under trädet kan man vila i skuggan och lyssna på syrsorna.



och snart ser man havet.............

Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-29, 09:28
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Gå från Chora till Katapola

Vilka fina bilder! Vi har gått både upp och ner många gånger och tröttnar aldrig på vyerna,tystnaden,de små grodorna vid källan och dofterna.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-31, 12:28
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Gå från Chora till Katapola

Det finns två stiger från Chora ner till Katapola. En av dem hittar man direkt då man går ner från busshållplatsen över vägen som leder till Katapola. Den hittar man då man följer vägen en bit mot Katapola och där dyker denna upp.
Ann
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT