Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-08-11, 00:54
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Sune i Grekland

En kompis till mig sa att det nu i sommar ska spelas in en film om Sune och hans älskade familj i Grekland i sommar. Man skall tydligen göra en film av boken ''Sune åker till Grekland''. Jag har läst boken och kan inte låta bli att älska den, också pappa Rudolf då. För å inte tala om hur han gör bort sig. Tyvärr är det inte Peter Haber som kommer spela Rudolf. :-/ Det var nån annan, kommer inte ihåg vem det var nu på rak arm.

Denna boken är så rolig att den till och med går hem hos vissa vuxna...

Någon som vet vilken ö som filmen kommer att spelas in på?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-08-11, 01:24
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Re: Sune i Grekland

Slänger även in några särskilt roliga innehåll och citat från boken med reservation för att jag möjligen kan minnas fel någonstans. Har boken på min internatskola där jag studerar, som ligger utanför Örebro (Vingåker), och minns den inte helt 100... Isåfall är det med all säkerhet ett namn som jag minns fel för namn har jag lite svårt för. Fyller på med mer efter hand, det roligaste kapitlet enligt mig, Värdskirg på toaletten kommer här och nu.


Kap. Världskrig på toaletten
innehåll: Sunes familj är då hembjudna till en ''äkta grekisk familj'' enligt boken. Rudolf har tydligen (som framstår mellan raderna) pratat ihop sig med familjen, då han druckit öl på i 3 dagar.

När de väl kommer dit är mamma Karin orolig för maten, hon häver ur sig bla. ''ät inget som inte har förpackningen kvar'', ''passa er för att äta mat som inte är inspekterad av myndigheter'', ''ät inget som kryper'' och ''spotta ut maten bakom husknuten om ni råkar äta någe som inte är ätbart, för den här maten är säkert livsfarlig''. Hon vet då inte att mamman i familjen, Agapi, pratar svenska. Agapi säger lugnt: ''Om ni inte tycker om det behöver ni inte äta upp'' samtidigt som hon presenterar sin man Stavros och sina söner Costas och Dimitri. Mamma Karin skäms då som en hunn och ber om ursäkt och ''Förlåt jag visste inte att ni pratar så bra svenska. Jag heter Karin och det här är mina döttrar Anna och Isabelle, mina söner Sune och Håkan och min man Rudolf...'' Och efter att Karin sagt Rudolf fyller Agapi i: ''som tycker om öl''. Hon berättar att han druckit öl på deras bar i 3 dagar. Hon berättar också att de har bott i Sverige i några år och flyttat tillbaks hem till Grekland.

Bästa i hela kapitlet:
Nu går Håkan (Sunes lillebror) rundtur i huset med Costas (Agapis yngsta son). Håkan kommer ut till mamma Karin och säger: ''De har världens coolaste saker därinne. Costas har tillochmed fler vapen än jag...och vet du vad dom har mer därinne?'' Nä, säger mamma Karin då. ''En alldeles egen tant! Hon är jättegammal, säkert flera hundra år! Och hon LEVER''. Då skrattar Agapi och förklarar att det är min mamma det, och hon heter Sofia och bor med oss, hon förklarar även att det i Grekland är vanligare att olika generationer bor tillsammans.'' ''WOW va coolt, säger Håkan då! Kan inte vår mormor bo hos oss med?'' ''Nä det skulle jag inte stå ut med en vecka'' sa mamma Karin.

Denna är rolig om man gillar humor cirka Mr Bean, då det är lite Mr. Beankänsla över denna tycker jag. Antar att vissa inte är med mig då det är lite äcklig humor enligt somliga, antar jag. Känsliga läsare rekommenderas hoppa över detta avsnittet.
Dom äter maten, och alla gillar den faktiskt. Även pappa Rudolf, som dock ínte tål vitlök. Det gör inte Stavros heller. Så han gick på husets toalett. Det behövde Rudolf oxå och dä genast han sa till Karin ''jag behöver ta en promenad, vill ha en stund i ensamhet''... Så han fick springa ut och leta offentlig toalett men hittade inga. Så han fick gå till hotellets toalett. Han sätter sig en halv sekund innan ''världskriget'' bröt ut i baken på han. När han var klar med världskriget upptäckte han nåt jobbigt. Toan gick inte att spola. Han känner att han måste säga till i receptionen om det lilla missödet. Så han går ned och gör det där en ung kvinna står.
''Hello'' säger han på knagglig engelska.
''Kalimera'' sa kvinnan bakom disken.
''Rudolf'' säger Rudolf för han trodde att kvinnan bakom disken presenterade sig själv.
''Exuce me! The toilet is very trasig. It is not comming any water liksom''. säger Rudolf.
Kvinnan bakom disken förstår ingenting.
''Ja, the toilet? The kiss and bajs stolen is not working''
Kvinnan förstår fortfarande ingenting.
''Come, come and look for your sealf'' Fotnot: Även jag har svårt för engelska (dock inte så illa som Rudolf, jag kan iallafall göra mig förstådd i Grekland) så ni har överseende med stavningen min. Det är att skriva på engelska som är mitt största problem, min skrift engelska motsvarar kanske en svensk med grövre dysleksis skrift på svenska'' Dock skriver jag precis som Rudolf sagt, han pratade en blandning av svenska och engelska med vissa ord var.
Hur som helst följer kvinnan med in på rummet och ju längre de kommer blir det ännu starkare lukt.
Nu ska han då visa vad som hänt med toan.
''Look, look'' säger Rudolf till kvinnan som står i dörröppningen till toan och håller för näsan.
Han drar till i handtaget. ''SLURP'' säger det och allt funkar som det ska igen.
När han kommer tillbaka undrar Karin om han hade en bra stund
''Underbar!'' sa Rudolf. Allt gick jättebra!

Asså jag dog när jag läste det här, och jag hade seriöst dött om jag var Rudolf i den situationen!

Hasse Lindgren
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-08-11, 08:19
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Sune i Grekland

Filmen spelades i på Rhodos. Om jag minns rätt var det på Sunwing Kallithea.

//Ingela
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-08-11, 10:59
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Sune i Grekland

Filmen heter "Sune i Grekland-all inclusive" har premiär på juldagen, och det är Morgan Alling som spelar pappa.
http://www.scenochsalong.se/2012/05/sune-ar-tillbaka/
http://se.filmtrailer.com/cinema/10631/index.html

Ann-Kristin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-08-11, 12:25
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Re: Sv: Sune i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Filmen heter "Sune i Grekland-all inclusive" har premiär på juldagen, och det är Morgan Alling som spelar pappa.
http://www.scenochsalong.se/2012/05/sune-ar-tillbaka/
http://se.filmtrailer.com/cinema/10631/index.html

Ann-Kristin
Trevligt! Då måste jag in till Göteborg och se filmen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-08-12, 21:03
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Sune i Grekland

Här skulle jag vilja ha en "Gilla-knapp" Denna film måste ses

/Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-08-12, 21:05
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Sune i Grekland

(Y)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-08-13, 07:37
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Sune i Grekland

Det ska bli kul Sune är hur kul som helst
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT