Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-13, 14:23
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Snart dax för Olivia att komma ut....

...inte ur gardroben men väl från vinterförvaringen på verandan. Jo, Olivia är ju så klart ett olivträd, ett uppstammat sådant som har övervintrat för första gången hos oss. Det är allt lite nojigt att sätta ut henne och det gäller att göra det i rätt tid och jag tvekar för nu har hon ju klarat vintern så fint utan att tappa sina vackert olivgröna blad.
I julas var hon julgran med små kulor och annat pynt. Nu har hon fått lite små kulörta ägg i lövverket och tjänstgör som påskris. Snacka om användbarhet.
Antar att jag får våga ta steget att flytta ut henne när påsken är över. Det är ett svårt beslut, så jag tar gärna emot tips från er som har erfarenhet av detta.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-13, 16:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snart dax för Olivia att komma ut....

Skola ut henne försiktigt. Börja en lagom varm inte allt för blåsig dag. En timme räcker första dagen. Utöka sen tiden för varje dag men låt utskolningen ta ett par veckor. Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-13, 17:50
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Snart dax för Olivia att komma ut....

Tack för tipset. Skulle kanske sagt att verandan är oeldad men frostfri så hon är inte jättebortskämd.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-11, 09:34
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Snart dax för Olivia att komma ut....

Får jag fråga en sak.
Funkar det att ha ett olivträd inomhus året om. Och om man ställer ut det. Räcker det då att ställa ut det i en stor kruka på balkongen under vår och sommar?
Och hur stor kruka behöver man till ett olivträd?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-11, 13:39
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Snart dax för Olivia att komma ut....

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Får jag fråga en sak.
Funkar det att ha ett olivträd inomhus året om. Och om man ställer ut det. Räcker det då att ställa ut det i en stor kruka på balkongen under vår och sommar?
Och hur stor kruka behöver man till ett olivträd?
Jag är tämigen ny olivrtädsägare. Köpte henne i början av förra sommaren och hon stod i en stor kruka på altanen tills hösten kom. Tog in henne innan frosten och hon har sen dess stått frostfritt på vår glasveranda. Har inte satt ut henne ännu, men hon kommer att stå i samma kruka som förra året.

Hur stor kruka beror ju på hur stort trädet är. Mitt är 90 cm högt ovan jord. Krukan är 40 cm hög och diametern är 35 cm.

Hon har precis börjat blomma så den kan inte vara helt fel. Kan tillägga att timjan och andra kryddörter som jag satt under trädet har även de börjat frodas efter att jag klippte ner dom för ett par månader sen. Doftar härligt!

Lycka till!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-12, 08:36
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Snart dax för Olivia att komma ut....

Tack för hjälpen Agge.
Jag har nämmeligen inte begåvats med "gröna fingrar".

Det låter som att du har gjort lite precis så som jag planerar att göra: En Greklandskruka. Hade jag haft tillgång till uteplats med rabatt hade jag försökt skapa en grekhörna där istället (på sätt och vis tur att jag inte har det för nu blir det några växter färre som riskerar att sätta livet till under min omsorg) men nu får kruka med träd och kryddor duga.
/E
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-12, 08:49
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Snart dax för Olivia att komma ut....

Det blir säkert jättefint med din Greklandskruka, Thira!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT