Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-21, 18:15
skrikiss avatar
skrikis skrikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Sala
Inlägg: 40
Standard Hyra moppe?

Hejsan!

Jag ska till Karpathos nu i sommar och jag undrar hur det är att hyra moppe där.. skulle vilja göra det.. är 17 år.. är det någon som har hyrt moppe där och vet hur det fungerar? är det några krav som gäller m.m? jag skulle vilja ha lite allmän fakta om det..

om någon skulle kunna hjälpa mig skulle jag bli jätte glad!

MVH// Erika
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-21, 20:20
Dan Ss avatar
Dan S Dan S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping/Borensberg
Inlägg: 87
Standard Sv: Hyra moppe?

Hej.

Visst kan du hyra moppe. Fantastiskt roligt att åka på deras vägar, längs bergssidorna, ofta asfalterade och fina. Jag rekommenderar Michailis Gatoulis uthyrning (av bilar och moppar) eftersom han har varit igång längst, är utbildad mekaniker och går igenom varenda pryl på vintrarna - jag har själv sett det hela i januari i år. Dessutom en mycket bra person att ha och göra med. Hyr man bil levererasr han den gratis på flygplatsen om man vill och kör en dit gratis när man skall åka (om man nu inte har transfer med bussen). Så gör alltid vi (sedan 8 år) eftersom vi bor i Kyra Panagia på Hotel Akropolis som vi tycker är det mysigaste på ön. Innehas av Anna & Stamatis som är jättetrevliga. Kolla det stället. Och tänd ett lkus för någon i kyrkan intill för någon som behöver det.... sen känner man sig lätt och glad och semestern är där...
Hälsningar

Odyssevs
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-21, 21:06
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Hyra moppe?

Men hvordan er det med aldersgrense for å leie moppe? Må man ha noe slags kjørekort? Holder det å være 16 og ha mopedførerbevis?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-21, 23:21
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hyra moppe?

Man måste ha förarbevis för eu-moppe om man är 17 år.
Det är inte ovanligt att uthyrarna har en nedre åldersgräns för vilka som får hyra. Det är inte heller säkert att försäkringarna gäller under en viss ålder.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-22, 10:50
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Hyra moppe?

Hur var det med det obligatoriska A-körtkortsregeln som infördes 1:a september förra året? Är den ändrad alltså?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-22, 12:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hyra moppe?

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Hur var det med det obligatoriska A-körtkortsregeln som infördes 1:a september förra året? Är den ändrad alltså?
Jag kanske minns fel, men var det inte krav på A-körkort eller eu-moppelicens som infördes? För 50cc alltså. För "tyngre" mc krävs A-körkort.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-22, 12:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hyra moppe?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag kanske minns fel, men var det inte krav på A-körkort eller eu-moppelicens som infördes? För 50cc alltså. För "tyngre" mc krävs A-körkort.
Jovisst var det så, och det som flitigt diskuterades här var ju hur vi med B körkort, där eu-moppekortet per automatik ingår i Sverige, skall kunna bevisa det i Grekland, det borde väl snart komma hem resenärer som kan berätta om det är någon skillnad i år mot tidigare.
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-22, 12:40
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Hyra moppe?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag kanske minns fel, men var det inte krav på A-körkort eller eu-moppelicens som infördes? För 50cc alltså. För "tyngre" mc krävs A-körkort.
Vet inte för vilken cc A-licensen krävs, men den "moppen" vi nekades att hyra var en helt vanlig scooter som tar 2 personer. Sådana små som kostar ca 10 euro/dygn att hyra. Vad det var för cc på den har jag ingen aning om...

Det var någon här på forumet som sa att man kan få något slags intyg från Vägverket där det står att man har rätt att köra moppe/vespa/scooter utomlands. Det finns ju otaliga trådar här om just moppehyra, men jag hinner inte leta upp just den specifika tråden nu.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-22, 12:56
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hyra moppe?

"En helt vanlig scooter som tar två personer" kan vara av olika motorstyrka och det ser man inte utanpå, i alla fall inte om man inte har sådana kunskaper om tvåhjulingar att man vet efteråt vilken det var man tittade på

Senast igår sa jag till min dotter "ser du den där motorcykeln" och hon sa "det är ju en vanlig eu-moppe". Som den snabbtänkta person jag är fann jag mig snabbt och sa "eu-moppar är också motorcyklar" och det accepterade dottern. Eller så var hon bara snäll nog att inte påpeka att jag hade fel från början

50cc är detsamma som eu-moppe och kräver eu-moppelicens. Allt över det är lätt motorcykel och kräver motorcykelkörkort även i Sverige.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-22, 14:16
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Hyra moppe?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
"En helt vanlig scooter som tar två personer" kan vara av olika motorstyrka och det ser man inte utanpå, i alla fall inte om man inte har sådana kunskaper om tvåhjulingar att man vet efteråt vilken det var man tittade på
Visst var det en bra beskrivning? Vad jag menade var att det inte var något fläskigt vidunder vi hyrde och det har alltid gått bra att hyra sådana med B-kort förut men nu senast i september var det stopp.
Som tur är så håller sambon på att ta A-kort så då blir det inga problem och man slipper fundera över detta något mer
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-22, 14:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hyra moppe?

Åldersgränser och det nya körkortskravet vågar jag inte säga nåt om.

Men om du får hyra kan jag rekommendera Thanasis på MotoCarpathos som ligger längs vägen från Pigadia ut mot stranden. Jag har själv bara hyrt på tre öar (Amorgos och Santorini förutom Karpathos) och på Karpathos fick jag den fräschaste och stabilaste moppen.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-04-22, 16:09
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Hyra moppe?

Fakta
Man måste vara 21 år gammal och ha haft körkortet i minst ett år. För scooter 50cc är det obligatoriskt med A-kort. Förarbevis från Sverige gäller ej. Detta är lagar samt försäkringskrav. Jag skulle inte hyra om de så vore snälla och gjorde undantag vilket händer ibland, händer det något är det du som får stå för alla fioler själv och det kan bli mycket dyrt.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2007-04-22 klockan 16:12. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-04-22, 16:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hyra moppe?

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Detta är lagar samt försäkringskrav.
Efterlevnaden är nog väldigt olika. Jag hyrde på både Santorini och Amorgos i september förra året. Hade med ett intyg från Vägverket om att jag får köra moppe i Sverige på mitt svenska b-körkort - men jag behövde aldrig visa det så jag vet inte vad de skulle ha sagt om det.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-04-22, 17:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hyra moppe?

Vilken tur att jag tog körkort så länge sen att man fick A på köpet!
Om man kollar noga på framsidan av sitt körkort kan man se att det med rosa bokstäver står "Adeia odigisis" , det betyder körkort, och godtogs av de poliser som stoppade oss .
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-04-22, 17:35
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Hyra moppe?

Jag har bara läst lagtexten och försäkringsvillkoren.
Själv har jag alla bokstäver man kan ha på körkortet, men jag skulle aldrig få för mig att köra buss eller lastbil här.

Uffe
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-04-22, 20:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hyra moppe?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Om man kollar noga på framsidan av sitt körkort kan man se att det med rosa bokstäver står "Adeia odigisis" , det betyder körkort, och godtogs av de poliser som stoppade oss .
Menar du svenskt körkort?
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-04-23, 12:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hyra moppe?

Ja visst.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-04-25, 20:15
primator primator är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 18
Standard Sv: Hyra moppe?

Så om jag fattat det rätt så får jag(23 år b-körkort bara) inte hyra moppe 50cc på Karphatos? Det som vi sett framemot!

Senast redigerad av primator den 2007-04-25 klockan 20:26.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-04-25, 21:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hyra moppe?

Jag frågade en uthyrare här på Kalymnos. Upp till 50ccgår det bra med vanligt körkort, för större hojar behövs A.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-04-27, 21:01
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Hyra moppe?

Personligen rekommenderar jag som Inkfish Thanasis paa MotoCarpathos, strax bortom Gatoulis. Han mekar sjelver sina fordon, ca 130 st och har fin koll paa grejerna.Just nu rullar jag sjelver fram paa Karpathos med en cykel for att faa upp kondisen....Det aer kallt nu, sa jag har mestadels vinterjackan pa kvellstid....
Mikke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT