Kalimera Grekland Chalki.

Vandring till Chorio via Tarpon Springs Boulevard

Idag vaknade vi tidigt. Och det var tur det, för annars hade vi inte fått uppleva resans hittills vackraste soluppgång. Jag vet inte hur många bilder vi tog, från alla vinklar och vrår. Jag till och med sprang ut på taken för att få bra bilder.

Chalki. Soluppgång.

Jag fotar soluppgången som speglar sig i fönstret. Tur att bilden är oskarp. :-)

Sunrise in Chalki.

Soluppgången sedd från vår balkong. Tänk att få vakna med syner som denna.

Efter frukost packade vi ryggsäcken full med vatten och gav oss iväg på en vandring. Värmen hade kommit tillbaka och vi visste att det finns dåligt med skugga på Chalki.

Målet för vandringen var den obebodda byn Chorio. Egentligen kan man inte tala om vandring eftersom man går längs en väg dit. Men det är inte vilken väg som helst, den heter Tarpon Springs Boulevard. Bara en sån sak.

Tarpon Springs Boulevard. Chalki.

Tarpon Springs Boulevard som leder till Pondamos beach (till vänster i bild) och till Chorio.

Vägen gick genom ett extremt kargt landskap. Vi har aldrig varit på en så karg ö tidigare. Det kändes som att gå på månen. När vi kom fram till Chorio var vi totalt kraftlösa. Jäklar vad varmt det var. Vi såg att flera hus höll på att renoveras. Vem vet, om några år kanske Chorio inte är så obebodd längre.

Efter att vi sett oss mätta på Chorio och fästningen ovanför fortsatte vi att gå tills vi såg havet. Vi tyckte oss känna igen kustlinjen, och efter lite funderande kom vi på var vi hade sett den förut: på Amorgos, men spegelvänt. Med ens började vi tycka ännu mer om Chalki. :-)

Kustlinjen på Chalki liknar den på Amorgos.

Kustlinjen på Chalki liknar den på Amorgos - fast spegelvänt. Kolla här »

När vi kom hem var vi så slut att vi inte orkade göra så mycket mer än att sitta på balkongen och glo. I morgon bitti ska vi åka vidare. Det beror inte på att vi inte tycker om Chalki, utan för att det inte finns internet på ön, och finns det inte internet kan vi inte jobba.

Dorothea Studios. Chalki. Halki.

Med den här utsikten är det lätt att sitta kvar länge och bara vara...

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »