Kalimera Grekland Zakynthos.

Utflykt till Shipwreck beach på Zakynthos

Igår hade vi en nära-bastu-upplevelse. Idag har vi haft en i-bastu-upplevelse. Satan i gatan så varmt. Någon sa att det var 44 grader idag. Det låter mycket tycker jag. 41 grader är det möjligen. :-)

Vi gav oss iväg med mopeden redan klockan åtta. Det gällde att komma iväg så tidigt som möjligt med tanke på vädret. Vi styrde kosan norröver, körde över bergen, bra vägar, lite trafik och ett mycket imponerande vackert landskap.

Vårt mål var Porto Vromi varifrån vi skulle ta en taxibåt till Shipwreck beach. Vi trodde fel skulle det visa sig. Det var en utflyktsbåt.

Zakynthos. Porto Vromi varifrån utflyktsbåtarna till Shipwreck beach utgår.

Porto Vromi varifrån utflyktsbåtarna till Shipwreck beach utgår.

Shipwreck hade vi tidigare bara sett på bild, bilderna ljög, stranden var ännu häftigare i verkligheten. Inte minst uppifrån. Det var extremt mycket folk på stranden. Som väl var åkte de flesta när vi kom fram.

Båt till Shipwreck beach på Zakynthos.

På väg in till Shipwreck beach.

Sola och bada på Shipwreck beach.  Zakynthos.

Det första vi gjorde var att bada. Vattnet svalkade ytterst lite för det var grymt varmt.

Vi uppfattade att båten från Porto Vromi skulle gå till Shipwreck beach kl 11.30 och vara tillbaka kl 13.30. Det stämde inte, vi åkte 11.45 och var tillbaka 15.00. Båten stannade vid en mängd grottor före själva stranden, efter vistelsen där (1,5 timme) åkte vi till andra grottor och badade. Vi hade ingen mat med oss och inget fanns att köpa ombord.

När vi kom tillbaka till Porto Vromi var vi helt slut. Lägg därtill hettan. Vi sa att vi i alla fall fick valuta för pengarna. :-) Vi köpte lite snacks i Porto Vromi och körde upp till utsiktsplatsen som ligger ovanför Shipwreck beach för att ta några bilder. Något jag hade svårt att göra på grund av min höjdrädsla.

Utsiktplatsen ovanför Shipwreck beach på Zakynthos.

Med skakiga ben tog jag några bilder.

Shipwreck beach. Zakynthos.

Så här blev resultatet. Ganska bra trots skakande ben och armar.

Efter Shipwreck beach körde vi till flera stränder, bland annat till Tsilivi, Planos, Alikana och Alikes, alla bleknade i jämförelse med Smugglers wreck. Jisses vilken häftig plats det är.

När vi körde hemåt igen var det så varmt att vi nätt och jämt kunde köra. Vi möttes av extremt varma vindar, det brände i huden. Dessutom körde vi vilse. Trodde ett tag att vi skulle dö med hjälmarna på.

Hyra och köra moped på Zakynthos.

På vägen hem körde vi vilse. I dalsänkorna var det så varmt att det brände i huden.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »