Kalimera Grekland Ios.

Ios - myten om partyön

Som rubrik har jag idag valt "Myten om partyön". Den stämpeln är det dags att tvätta bort, för Ios är långt från den partyö det en gång var. Visst är här många ungdomar (alla verkar vara i samma ålder, typ 20) men så mycket festande är det inte. Vi har till exempel inte sett en enda berusad person. Inte en enda. Jämför vi Ios med exempelvis Rhodos eller Zakynthos - där många vuxna "partajar" - är skillnaden enorm.

Nu är ju vi inte ute till klockan fyra på morgonen, så vad som händer då vet vi inte. Vi är mycket förvånade! När vi kommer hem ska jag berätta om Ios av idag, och jag hoppas att det ska locka andra att åka hit. För Ios är en perfekt ö för vem som helst, inte minst om man gillar sol och bad, stränderna är gudomliga. Att Chora är en av övärldens vackraste är bara ett plus.

När vi gick hem från Ouzeria Katogi igår kväll var det så långt från Iosparty man kan komma. Så här såg det ut då. Vilket härligt avslut på kvällen vi fick!

Grekisk dans och musik i Chora på Ios i Grekland.

Grekisk dans och musik i Chora.

Dans och party på Ios i Grekland.

En härlig kväll i Chora.

Det var lite om gårdagen. Idag har vi haft semester. Tidigt på morgonen gick vi ner till underbara Kolitsani beach. Vi hade hela stranden för oss själva till en början. Sedan kom det två par till. Thats it. Var är alla?

Kolitsani beach. Ios. Greece. Grekland.

Kolitsani beach.

När vi tröttnat på att bada (solar gör vi inte) gick vi till Mylopotas beach (måste var den bästa stranden i Kykladerna!) för att luncha på Drakos. Drakos har funnits på Mylopotas i drygt 40 år och är mycket populär bland grekerna. För många år sedan fanns det ingen väg till Drakos, då fick man åka båt från hamnen, eller gå längs stranden. Greker gillar inte att gå längre än 10 meter, men hit gick de, och det säger en del om stället.

Taverna Drakos. Mylopotas beach. Ios. Greece. Grekland.

Fiskrensning på Taverna Drakos vid Mylopotas beach.

Deras specialitet är fisk av alla slag. De har till och med en person anställd som rensar fisk. Mängder med fisk går åt varje dag. Eftersom det är söndag idag var Drakos fullt av greker som åt lunch. Fisk förstås.

På eftermiddagen gick vi till Kolitsani View, ett pensionat runt hörnet, och träffade killarna vi babblade Iosminnen med igår. Det är ett mycket bra pensionat som vi gärna rekommenderar.

Boka Kolitsani View här »

Kolitsani View. Pool. Chora. Ios.

Kolitsani View i Chora på Ios.

Kvällen tillbringade vi ånyo på Ouzeria Katogi. Vi var fyra personer som delade på sju rätter, drack två kilo vin och tre liter vatten. Notan slutade på 73 €. Väldigt billigt, speciellt med tanke på att maten är i världsklass!

I morgon lämnar vi Ios och åker till...

« Föregående dag | Nästa dag » (kommer snart)