Öluff till stora och små öar. Del 1. Evia & Skyros.

Avresa till Athen

Färden mot Kastrup gick med tåg från Hässleholm, massor av regn. Flyget SAS SK 777 avgick i tid (PA´s biljett 600 SEK t/r + skatt o avgifter 685 SEK), men vi hann med en öl innan vi gick ombord. Vi landade på Athen´s nya flygplats enligt tidtabell. George Taxi, med chaufför Christos mötte oss och skjutsade oss till Rafina i en ny fin Mercedes med AC, 40 € (efter prutning). En liten lagom lyxig start på vår öluffning.

EVIA

Karistos var en genuin stad, där det mesta verkade fungera som det alltid gjort. Lugnt och vänligt på de delar som vi besökte, men dalen från Ag. Dimitros och ner till havet den glömmer vi aldrig.

Ankomstdag, torsdag

Från Rafina tog vi Evia Star över till Karistos längst söderut på Evia, efter två timmar var vi framme. Vi hade egentligen tänkt oss till Marmari, men färjan dit gick två timmar senare så vi ändrade oss.

Inga roomsare mötte oss, så vi började fråga på uteserveringarna och fick lite svävande svar, men blev hänvisade att gå åt vänster från båten. Men så småningom fick vi kontakt med en man på en servering, som ringde till sin kompis George, som kom med bil och hämtade oss inom fem minuter.

George och hans bror Stavros hyr ut rum, de har varsin rörelse på Sohtouri gatan, men de hade samma ingång från gatan. George rum var i källaren, svalt och skönt, ingen utsikt men helt OK 35 €/natt. Härlig trädgård som vi hade tillgång till, skön skugga under träden, lagom rörig grekisk trädgård.

På kvällen åt vi en härlig middag på Cavo Doro nere i en gränd som går upp lite till höger räknat från piren. Mycket god genuin grekisk mat, vi åt fisksoppa till förrätt och sedan överbakade auberginer (lite åt Imam hållet) samt husets vin för totalt 15 €.

Andra dagen, fredag

Moppe hyrd hos Andreas inte långt från kyrkan (den gatan som har träd mellan de olika gatuhalvorna), 16 € per dag. Vi hade visst problem att komma ut från stan på vägen söderut mot Potami. Skyltar saknades eller så såg vi dom inte men så småningom hittade vi ut ur stan.

Det var mycket frodig grönska längs vägen som var mycket vindlande, vi passerad över en å, var det nästan som svensk lövskog. Vägen var lätt att köra en hyfsad asfaltväg, utom de sista km ner mot stranden. Vi hade hela stranden för oss själva. Taverna finns på stranden, de hade dock inte Mythos men för övrigt mycket god mat, bl.a. bönor o potatis, gott. För att ta sig till stranden måste man passera över den lilla ån, det gjorde man precis bortanför Tavernan. Hemfärden delvis på samma väg men närmare stan tog vi "strandvägen", vi kom hem mycket nöjda över vår första moppeutflykt på denna öluffning.

Middag åt vi på den gröna tavernan längs strandpromenaden, lysrör i taket, genuin grekisk mat, vi lyxade till det med kalvkotlett och kyckling, det smakade helt utmärkt. Vi tittade sen lite på stan innan vi tog, en liten virre i trädgården, för sängen.

Tredje dagen, lördag

Utflykt norrut på ön, vi körde bl.a. genom Stira och Nya Stira som vi snabbt passerade som var riktiga turistorter. Vi vände vid Tsakei som var en härlig liten ort på östkusten, med en härlig liten vik, men återigen för många av vår sort (turister).

Så vi styrde kosan söderut mot Diastavrosi, där vi tog av mot Paradisi vidare mot Ag. Dimitros. Vägen som ledde ner från Ag. Dimitros mot havet på östsidan, var hänförande, höga berg på bägge sidor cirka 1 000 m höga och med en frodig grönska hela vägen upp (pinjeträd, buskar, örter, gräs mm). När sedan botten på dalen smalnade av så den blev bara ett par hundra meter bred, då var det mäktigt. Efter ett tag övergick asfaltvägen till en hyfsad grusväg, vi fortsatte mot den härliga lilla stranden längst ner i dalen, där vi trodde det skulle finnas en Taverna, men det fanns det inte. Efter att ha rådfrågat en passerande inbyggare om Taverna, fick vi beskedet att det fanns inom "pende km" (5 Km).

Oförväget fortsatte vi den något knaggliga grusvägen, vi trodde att Tavernan låg vid Kalergon, nästa strand, men den låg inte där utan i byn Kallianos, 300 m.ö.h. med en vidunderlig utsikt över dalen och Kalergon (cirka 10 km grusväg från dalen). Vi hittade tavernan där, men den var stängd för siesta klockan var runt tre på em., vi lyckades väcka ägarinnan. Där avnjöt vi sedan en mycket välkommen Mythos (öl) tillsammans med en mycket god ost/potatis omelett, med sallad.

Väl styrkta av mat och dryck åkte vi ner till stranden i slutet på dalen, där vi badade och vilade ut efter våra strapatser. Fin liten strand med grottor på ömse sidor om den härligt vatten, parkering av moppe fick vi göra 50 m.ö.h. och promenera ned till havet. På hemvägen klarade vi av en liten vurpa med moppen i en hårnålskurva, halt som tusan i solen och sliten väg, men vi höll gångfart, så det var bara att kliva av. Det enda som hände var att PA´s tröja blev sönderriven av Ingrid som försökte hålla styr på ekipaget lite längre än föraren.

Vägen hem genom dalen underströk verkligen hur vackert det var. Kvällen avlöpte i lugnets tecken, med lite äte. Därefter lite avkoppling i trädgården efter en händelserik dag.

Fjärde dagen, söndag

På söndagar, går det inga bussar, vi blev kvar ytterligare en dag i Karisto. Men vi tog ett bad på den närmaste stranden, där det finns en servering (bar). Lite stökigt men OK för lite sol och bad. Lunch åt vi på tavernan ovanför den lite mindre stranden närmare stan, Stuffed tomatoes och Pastitio, OK men ingen höjdare.

Därpå en anständig siesta som det ankommer på en söndag.

George bjöd på metrio (grekiskt kaffe) och vi diskuterade våra resplaner med honom. Han tyckte vi var helt huvudlösa som skulle åka till Skyros och sedan tillbaka till Rafina för att åka till Andros.

På kvällen var det EM-final i fotboll (Grekland-Portugal), vartenda Café, Taverna etc. med självaktning var utrustad med en TV den här kvällen, "alla" tittade på TV. Vilket jubel när Grekland gjorde segermålet.

Vi åt nere i stan, på en Taverna i en gränd uppifrån kajen, grillad kyckling blev det, med lite Ouzo och sallad. Matlagning var inte det största intresset den här kvällen för innehavaren. Men trots detta smakade det mycket bra.

Promenad hem genom ett tyst och öde Karistos, alla tittade på TV. Men sedan, när segern väl var klar brakade det löst, med tutande bilar och jublande människor långt in på natten.

Avresedagen, måndag

Avresedag mot Skyros, avfärd kl 14:15, vi badade en stund på den närmaste stranden rakt nedanför tavernan. Mycket blåsigt, det damp ner ett fågelägg på våra strandhanddukar, lite äggröra blev det.

George körde först våra resväskor en och en till bussen sedan oss själva en och en. Vi köpte biljett 2,50 €/pers till Aleveri (busstation) där vi skulle köpa nya biljetter till Kimi/Skyros (viktigt att det står Kimi/Skyros på bussen, den går till färjan).

Vilken fin buss vi fick åka med AC och allt, det blev nästan kallt. Byte i Aleveri utan problem färd (nästan lika fin buss) till Panalia Kimi, (Kimi´s hamn), bussen stannade 10 m från färjan. Biljetter köptes i kiosken på piren alldeles intill båten. Namnlapparna var värdefulla igen, 7,50 €/pers. Panalia Kimi mycket vackert sluttningarna ner mot havet, täckta av pinje, olivträd, cypresser och annat grönt med en del vackra hus insprängda.