Öluffa i Grekland. Del 6. Kythera.

Andra dagen onsdag den 2 juli
Efter en härlig morgon och dito frukost på balkongen, satte vi kurs mot norr, via Potamos för tankning, 4 l gick i, inte dåligt för en dags körning! På vägen till Agia Pelagia träffade vi på Filippe som informerade oss om sin skadade kompis.

Vi körde igenom Agia Pelagia det forna färjeläget, där fanns en hel del hotell och rooms to let, turistiskt. Vi fortsatte mot Karavas, ungefär halvvägs till Karavas såg vi att det brunnit, ganska nyligen, det luktade fortfarande bränt. Efter Karavas ner mot Platia Ammos, vi körde längst bort och runt udden till tavernan som ligger en bit upp på sluttningen, där tog vi en öl (Amstel, svårt med Mythos på Kythira). Vi beundrade utsikten bort mot Peloponnesos och Elafonissos. Sedan lögade vi oss på stranden, det var sand och grus, inte mycket folk och inga parasoller. Lunch åt vi på tavernan ute på udden 22 € med två Amstel!

Nu skulle vi till Fournistranden, vi körde iväg längs vägen mot Karavas och tog av på fel ställe, värmen gjorde väl sitt till, kanske. Dessutom var detta innan PA fått tag i en riktig karta, Road Edition över Kythira! Vi körde in på den lilla vägen. Vi hamnade uppe i Karavas istället för på Fournistranden. Omplanering vi tog vägen söderut mot Lykodimoustranden, förbi Potamos och in till höger vid Logothentianika, mycket vacker väg ner till stranden, serpentinväg hela vägen ner, med gröna dalsidor.

Väl nere på stranden var det hett så in i väldigt (ingen vind som kom åt, p.g.a. de höga bergssidorna), PA ockuperade grottan, där var det uthärdligt varmt. Vi tyckte att vattnet var extra klart här, grus/stenstrand men ganska lätt att komma i och ur. Inte ens I klarade hettan så vi drog ganska snart därifrån mot Diakofti. Lika hänförande vyer kunde vi njuta av i dalen på vägen upp från stranden.

Kythera. Lykodimoustranden.

Lykodimoustranden.

Väl framme i Diakofti blev det kroppsvård, både insmortning och vätskekontroll och därefter en härlig slummer. Ner till tavernan vid bron (Sirene) där var det god mat. Vi åt fläskkött kokt i tomat med potatismos (det har jag bara fått en gång tidigare i Grekland) det var gott, Voula heter damen som äger stället och står för matlagningen, tillsammans med 1 l Kythira vin mer likt rosé än rött, men mycket smakrikt 21 €. Utsikten från balkongen förstärktes med en liten virre, sedan natten.