Öluffa i Joniska övärlden. Del 3. Kalamos.

Den skulle givetvis utforskas oberoende av standard. Helt oförväget svängde vi in på denna väg (vägarbetarna tittade förvånat på oss) och under stor möda och svåra strapatser körde vi i hela 10,5 km. Innan Kamikazevägen helt plötsligt tog slut mot en bergvägg. Vad vi förstod hade vi då kommit nästan ända fram till Ag. Gregorious på södra delen av ön. Nu var det lika långt tillbaka och på samma dåliga väg. :-)

Men lika oförväget och tappert kämpade vi oss tillbaka till Ag Ioannis-stranden för en Mythos, på tavernan där, som för övrigt har gräsmatta. Detta trots att klockan inte hunnit bli 12 ännu. Den ölen fuktade våra torra och törstande strupar.

Efter denna hugsvalelse körde vi ner till kyrkan (Ag Ioannis) och tog vägen bakom kyrkan vidare söderut. Till den del där sundet mellan Meganissi och Lefkas är som smalast, där annekterade vi en bit av stranden (vi var ensamma) underbart vatten och en härlig bris. Mycket sol och bad blev det, lite svårt att ta sig i och ur vattnet, lite stora stenar här och var.

Den något sena lunchen intog vi på strandtavernan som invaderats av en stor mängd seglare. Väntan blev ganska lång innan vi fick in maten som dock var alldeles utmärkt, stuffed Tomatoes/Peppar, Briam. Mera sol och bad på "vår" strand, innan vi åkte till Vathi för att diskutera med båttaximannen.

På vägen ner till Vathi efter avtaget från vägen till Katomeri, passerade vi ett par ställen där solen fått gassa ostört helt i lä mot bergväggen, vi uppskattade temperaturen till 55-60o C, det brände på huden. Väl framme i Vathi och på Caféet träffade vi ägaren. Han hade en båt som drog mycket bensin hans pris var 120 € och han kände inte till något om Kalamos. Stämman tyckte det var lite onödigt att betala 30 € mer för samma transport.

Vi gick bort till båttaxiskylten och ringde telefonnumret som stod på skylten, han svarade och sa att han ville återkomma under morgondagen om tid för transport. Vi åkte bort till Fanaristranden, lite fancy bar där, men mycket fin sandstrand med härliga bad. Det var varmt som tusan 39-40o C, PA behövde vila lite efter förmiddagens Kamikazeutflykt, i den höga värmen. Men efter en liten slummer i skuggan var jag fit for fight igen, denne oförvägne Kamikazemopedist :-)

Efter allt åkande under dagen och den höga temperaturen var det läge för omvårdnad i lägenheten. Efter den sorgfälligt utförda kroppsvården kände vi oss mer än matta idag. Vi orkade inte gå ut och äta, utan hämtade take away från Tavernan Porto Spilia i hamnen. Moussaka, jigantes mm och väl kylt vitt vin, det satt fint. Denna strapatsrika dag avrundades på sedvanligt sätt med kaffe och avec.

Avresedag torsdag 14 juli
En ljuvlig morgon, efter frukost vi förpackade lite i väntan på samtal från båtaximannen. Efter ett tag ringde han att han kunde skeppa oss till Kalamos under eftermiddagen. Han skulle ringa igen kl två. Vi iväg till Niko för att meddela att vi lämnar idag och för betalning, vi fann honom på huvudgatan.

Ner till Ag. Ioannisstranden för sol och bad, en härlig bris mötte oss i värmen fortfarande 39-40 grader. Nu började behovet av rum på Kalamos bli mer eller mindre akut, en liten ö med få rooms to let. PA ringde första bästa på listan, Kalamos Studios, en dam svarade på knackig engelska och bad mig ringa om en timme när hennes man var hemkommen. PA ringde igen efter en timma men fortfarande ingen man hemma. Men efter en liten stund ringde mannen, de hade en studio ledig men bara för en natt! Vi tar den kan sedan söka på plats.

Vi meddelar när vi kommer till ön med båttaxin.

Lite mer sol och bad, sedan till lägenheten för den sista packningen. Dam och resväskor parkerades på torget vid busshållplatsen, i väntan på bussen en Mythos i värmen, hett så in i. PA körde moppen till Vathi för retur till Stamatis. Bussen kom strax därefter och vi parkerade väskorna vid båttaxin och tog lunch på Stavros taverna bredvid, båttaxistolpen. Telefonkontakt med båttaxin, de var på väg in skulle komma om cirka 30 minuter. Lunchen var precis äten när båttaxin la till vid kaj.

Det visade sig att han som ägde taxibåten, hade kört båttaxi i 20 år runt Hydra. Men alldeles nyligen flyttat sin verksamhet hit. Han hade den första tiden hjälp av en USA-född grekisk marinofficer, som lärde honom att känna farvattnen runt Meganissi. Marinkillen snackade som bara den om öarna, färjorna och farvattnen runt Lefkas, Meganissi och Kalamos. Vad vi förstod senare var inte allt rätt, hans vältalighet lurade oss en del. På väg till Kalamos ringer de från Kalamos Studios och meddelar att vi kunde bo där flera nätter, bingo! När vi anlänt till kajen vid Kalamos betalade vi 90 € för båtresan.

Kalamos
Kalamos är en mycket liten ö, där det inte händer något utöver segelbåtarna som kommer och går, samt den lilla fastlandsfärja Ionnas aktiviteter. Mycket lugnt (en och annan tupp hörs), sol och bad, lite vandringar är vad som erbjuds. Huvudbyn som ligger en bit rätt upp, ovanför hamnen är bitvis mycket pittoresk och genuin.

Nyttig info:
Kalamos studios +302646091242
Här finns givetvis ingen ATM eller bank
Moppe går inte att hyra
"Landtransport" går att få via exempelvis Kostas +306984473059
Det finns två Super Market i hamnen, en med ordning i hyllorna (dyrare) och en med totalt kaos inne i butiken (billigare).
Bageri uppe i byn, halvvägs till himmelen, följ hänvisningarna skrivna på gatan eller på husen.

Ankomstdag torsdag 14 juli
Vi ringde och meddelade att vi anlänt till ön, i den lilla men väl skyddade hamnen, vi fick order om att gå till George taverna rakt fram, de visar vägen! Väl där, är den förste vi träffar på en grek som jobbat sju år i Danmark och snackar danska! Boendet ligger i närheten av tavernan.

Värdparet stod vid trappan och välkomnade oss, fru Karvouni och Dimitri, (frun var från ön och hennes efternamn Kaliroi var unikt, så hon kallades Kaliroi) mycket trevliga och sympatiska människor, de bodde uppe i byn.

Studion var inte så stor men mycket prydlig och välutrustad, jag har aldrig sett något liknande, allt det vanliga som A/C kyl etc. fanns givetvis, men här fanns också duschkabin, hårtork, ficklampa, olika sorters Nescafé mm, samt en mycket välutrustad köksdel. En härlig liten balkong med utsikt över hamnen och fastlandet, 50€ per natt.

Utsikt från Kalamos Studios 1B, över del av hamnen och mot fastlandet.

Vi intog lägenheten packade upp och möblerade om en del, lite skillnad mot storleken mot vårt boende på Meganissi.

Iväg till Agrapidiastranden, vi lyckades ta den längsta vägen, men väl framme fick vi ett skönt dopp. Det är en klapperstenstrand utom längst söderut där är det en kort sandstrand. Tavernan på stranden serverar alldeles utmärkt mat.

Vi firade vårt fina boende med lite Ouzo och intog sedan de sköna sängarna.

Efter siestan gick vi de få stegen ner till "kvasidansken", nu var det full rulle en massa segelbåtar (c:a 40 st.) hade kommit till ön. Man hyr båtar i Lefkas på lördag eller söndag, de stannar till här på hemvägen torsdag/fredag, lagom bit kvar till Lefkas. Övriga dagar i veckan kanske 15 båtar i hamnen. Eftersom George Taverna (de har Book Swap) är den första inne på land från kajen (och har gott äte) blir det snabbt mycket folk där.

Vi åt en utmärkt måltid, lamm i ugn (köttet föll isär), "små skor" tomat och löksallad och vin 27 €. En lugn och stilla promenad runt hamnen innan sänggående, det var mycket lugnt trots alla gästande båtar. Kaffe med tillbehör på balkongen satte punkt för en händelserik dag.

Andra dagen fredag 15 juli
En härlig morgon, dags för frukostinköp. Två Super Market ligger alldeles bredvid, men bageriet ligger uppe i byn, halvvägs till himmelen. Inte nog med att det var mycket svettigt (middagstemperaturen fortfarande runt 40 grader), de hade jättebröd. Jag köpte det "minst största" och anträdde nedstigningen till lägenheten. Frukosten intogs halvvägs in från balkongen pga. hettan. Därefter iväg till stranden vi undersökte hur det såg ut längst söderut förbi väderkvarnen. Där fanns en lika stor strand där, som var helt öde.

Agrapidiastranden vy från söder, tavernan ungefär mitt i bild.

Vi njöt av att komma i vattnet det var ett måste i denna hetta, dessa dagar gäller det att vara i, antingen i skuggan eller i vattnet. Lunchen intog vi på strandtavernan, kvalitén på maten överskrider vida kvalitén på själva byggnaden. Vi åt lite smårätter bl.a. ostpajer som var alldeles utsökta!

Mera sol och bad, men det var mest bad, att svalka sig var nödvändigt.

PA gick hem lite tidigare för besök på det lilla kontoret. Det var ett himmelrike att komma in i det luftkonditionerade rummet, svalt och skönt.

Senare när styrkan var samlad vidtog den obligatoriska insmortningen och vätskejusteringen. Därefter en härlig siesta i det svala rummet, det behövdes.

Hungern gick till attack vi tog oss de få stegen bort till George Taverna. Aubergin special (små skor), Chicken Diablo med sallad och vin allt mycket gott. Det hade blåst upp rätt bra i hettan, svalkade bra, men tog man en brödbit och höll upp den blev den alldeles torr. Den blev som om man rostat den, givetvis inte brun men med en torr skorpa.

Nu var det dags för den obligatoriska hamnpromenaden, för att sedan avnjuta kvällen från balkongen. PA hade förutseende nog redan på morgonen uppe i bageriet köpt Crème Brulè. Vi hade en perfekt avslutning på dagen med Crème Brulè, kaffe med tillbehör. Sömnen grep tag i de sol och värmetrötta kropparna med full kraft.

Tredje dagen lördag 16 juli
En ljuvlig morgon, men fortfarande runt 40 grader vid middagstid. Frukosten avnjöts därför på "indraget" bord. Vi packade ryggan med bröd, ägg, Ouzo, Mythos och vatten för promenad bortom Agrapidiastranden.

Väl förberedda för promenaden drog vi åstad till stranden bortom Agrapidiastranden, vi fann ett härligt ställe med en stor pinje som gav en ljuvlig skugga. Till en början var vi helt solo på stranden så det var Adamsdräkter som gällde. Sedan kom det ytterligare ett par, men det var fortfarande minst en Km strand per "badare". Mycket härligt vatten, lite svårt att komma i och ur dock. Den medhavda matsäcken brandskattades å det grövsta, och smakade självfallet alldeles utmärkt.

Hemåt igen efter en alldeles fantastisk dag vid havet. det var betydligt mer folk på Agrapidiastranden idag än tidigare (lördag). När vi närma oss hamnbyn gick vi via en av gränderna ner till hamnen och där hittade vi en av våra fridstörare, en tupp!

Väl hemkomna vidtog den obligatoriska insmortningen och vätskejustering som vid dessa temperaturer är synnerligen viktig. Vi hade en härlig siesta i det svala rummet.

När vi piggnat till, gick vi ner till George för äte, där var det lite skandinaviskt, seglare från Danmark och Sverige på borden bredvid. Det blåste ganska bra. Seglarna var lite oroliga för förtöjningarna, de gick i skift och kollade. Ätet som vanligt utsökt, men vi började bli lite tjötiga med "Små skor" och kyckling Diablo, men det var gott som tusan. Sedvanlig promenad runt hamnen samt snack med Effi flickan, på tavernan Symposium längre ner i hamnen. Effi var mycket intresserad av att läsa sitt sista universitetsår på ett svenskt universitet. PA tänkte kommer hon till Lund och får uppleva studentlivet får hon säkert en smärre chock.

Nu var det dags för finalen på dagen det kände vi tydligt, efter all sol och allt badande. Det blev sängen direkt efter kaffet med tillbehör.

Fjärde dagen 17 juli söndag
En liten seg morgon, ner till Super Market för frukostinköp, grabben i kassan visste inte om bageriet var öppet på söndagar. Vi drog iväg upp mot himmelen, bageriet var öppet. Vi kollade runt i den pittoreska byn, massor av smala gränder och små pittoreska hus, samt inte minst alla golfbilar som stod parkerade utanför många hus.

Ett av husen i Kalamos by.

Men det var varmt redan nu tidigt på förmiddagen, vi startade nedstigningen till lägenheten. Där blev det en redig frukost med ägg, bacon, mm gôtt. Vi träffade på värdparet och fick telefonnummer till de som kör runt folk på ön. Vi tog oss till vår "egen strand", lika lite folk som dagen innan. Temperaturen sjönk till betydligt behagligare 32-33o C, en härlig honungsvind började blåsa.

Om aftonen vandrade vi hemåt igen efter att återigen haft en härlig dag vid havet. Betydligt mer folk på Agrapidiastranden än tidigare dagar. En gudomlig insmortning och tillika välbehövlig vätskejustering genomfördes. Vi ringde för "landtransport" till Episkopi. Vi fick tag i Kostas via en tolk som också hette Kostas och kom överens om transport nästa dag kl 10:00 från Panino. Siestan var som vanligt nyttig för de vackra kropparna.

Ikväll skulle vi äta uppe i byn, vi la in lågväxeln och började klättringen upp till byn. Vi fann tavernan uppe i byn helt enligt beskrivningen, vägen mot bageriet, vid Mostos Café in till höger och förbi internetcaféet sedan dök tavernan upp. Ingen meny och servitrisen ursprungligen från Paraguay. Det blev ganska omfattande diskussion innan vi fick rett ut vilken rätt vi skulle ha. Kalvkotletter med vin och sallad. Goda kotletter men käkarna fick sig ett ordentligt träningspass. Men deras lök var helt ljuvlig, den var som äpple:.

Efter nedstigningen till hamnbyn, vilade vi kropparna på balkongen. Samtidigt som vi iakttog det" livliga" livet i hamnen under intagande av kaffe, Crème Brulè, med tillbehör. Natten var lugn, sömnen kom genast.

Femte dagen 18 juli måndag
Trots goda föresatser om tidigt uppstigande denna härliga morgon blev det ändå lite sent. Men denna morgon sattes rekord i äta frukost, insmortning mm. på en dryg halvtimme. Vi ner till tavernan Panino och frågade damen där efter Kostas, vilken Kostas? Nämen va tusan finns det ingen Kostas här. Jo det fanns många Kostas, så damen undrade egentligen vilken av alla Kostas som vi ville ha tag i. "Tolk Kostas" från igår satt vid ett av borden, han snappade genast ärendet och den riktige Kostas budades in!

Strax kom den riktige Kostas på moppe och förklarade sig vara beredd att köra oss tur och retur till Episkopi för 15 €. Han skulle bara hämta bilen, när han kom tillbaka med "bilen" trodde vi inte det var sant, en liten flakbil som knappt hängde ihop.

Vår limousine till Episkopi.

Att hemma i Sverige lösa ut den bilen från alla böter, hade förmodligen kostat en mindre förmögenhet. Vi tog mod till oss, embarkerade fordonet och påbörjade en utflykt som vi nog aldrig glömmer. Vackra scenerier längs vägen mot Episkopi, in mot fastlandet och ön Kastos. Det mesta av vägen gick inne i pinjeskogen, väl skuggad, vid tjänligare väderlek, kan det säkert vara en behaglig vandring. Kostas som visade sig vara alban, talade förutom grekiska, lite engelska, tyska och italienska, utöver det oförglömliga fordonet, blev det en språkövningarnas resa. Kostas var en glad gamäng som pekade och förklarade på sitt multilingvistiska språk efter bästa förmåga. Detta parat med hur han växlade och styrde bilen, det var mycket glapp överallt, att växla var en konst för sig, fick vi en oförglömlig utflykt.

När vi väl var hemkomna i ett stycke, kände vi att den snabba och påvra frukosten vi ätit behövde förstärkning. Ner till George där vi beställde "full breakfast", brödet kom direkt ur ugnen helt utsökt, resten av frukosten var mycket god den också.

Vi träffade på Kaliroi och Dimitris de hade varit på ön Kastos och firat något religiöst, va de nu va enligt Dimitris, som inte verkade så intresserad av detta. Vi hade en mycket trevlig pratstund, PA undrade vad en hel månad under lågsäsong, exempelvis september skulle kosta. Enligt Kaliroi (chefen) cirka 400 €, eller när du kommer gör vi en deal, d.v.s. billigare. Mätta och belåtna packade vi ryggan och drog iväg till vår strand. Sol och bad i mängd, inga övriga på stranden så badkläderna förblev torra.

När vi blivit mätta på sol och bad vandrade vi hemåt nöjda och belåtna med en ytterligare härlig dag med några mycket speciella upplevelser.

Väl hemma genomförde vi de sedvanliga kroppsvårdande aktiviteterna med stor ackuratess. George väntade efter vår härliga slummer, ner för lite lamm och Briam lika gott som alltid hos George.

Utsikt över hamnen från George Tavernan på Kalamos.

Utsikt över hamnen från George Taverna.

Vår runda i hamnen avlutades på Symposium taverna där vi åt dessert, apelsinkaka, vilket vi kunde både ha och mista. Men vi lovade Effi att vi skulle komma och äta där nästa afton. Kaffe med lite tillbehör på balkongen, där vi även njöt av stillheten i hamnen.