Arki - en pärla i grekiska övärlden. Del 1.

Resa till Samos och Arki mellan 28 maj och 11 juni.

Vi flög i år till Samos med Air Berlin för första gången. Detta innebar att vi lyfte från Landvetter klockan 10:30 och landade på Samos 17:30 lokal tid. Då hade vi gjort ett byte och tagit en öl på Tegel i Berlin. Flygningen med Air Berlin funkade jättebra både på dit och hemvägen.

Efter att vi landat på Samos tog vi som vanligt en taxi till Hotell Samaina i Pythagorion. Vi blev hjärtligt mottagna av Petros och den övriga familjen Gleoudis. De första dagarna i Pythagorion tog vi det bara lugnt och funderade på vart vi skulle styra kosan härnäst. Vi badade på Potokaki stranden och åt lunch på vårt favoritställe, Pegasus. Där är maten alltid god och prisvärd. Underhållning av ägaren Lefteris får man på köpet.

Pythagorion. Samos.

Pythagorions hamn.

På torsdagen den 31 maj åkte vi med Nissos Kalymnos till Arki. Resan tar två och en halv timme med ett stopp på Agatonissi. Vi fick tips att åka till Arki av en finska som har hus där, Hon sa att det var jättefint på Arki men andra vi pratade med sa att det var för litet och att vi skulle få lappsjuka efter en dag. Men så blev det inte! När vi kom till Arki hyrde vi rum hos Nikolas. Vi sa först att vi skulle stanna två nätter men det blev sju nätter innan vi med vemod i hjärtat tog Nissos Kalymnos tillbaka till Pythagorion.

Nissos Kalymnos. Arki.

Nissos Kalymnos på Arki.

Arki som endast har 45 åretruntboende är en liten pärla. När vi var där fanns tre ställen att hyra rum på, två tavernor och ett café. Trots att det bara bor tre skolbarn på Arki finns det skola med en lärare.

Arki är den perfekta platsen för den som vill varva ner, vi läste mycket böcker, badade och promenerade. Trots att ön är liten fanns det många stigar att vandra på och flera badvikar att gå till. Lasse som är ett löparfreak sprang varje dag fram och åter på betongvägarna.

Strand på Arki.

Arki.

Arki i Grekland.

Hamnen och den enda byn på Arki i Grekland.

Högsta berget på Arki i Grekland.

Lasse på Arkis högst punkt.