Första resan till paradiset Tilos. Del 1.

Så då kom äntligen den efterlängtade dagen då vi skulle åka till Tilos, en liten Ö som vi aldrig besökt tidigare. Vi kom till Rhodos sent på kvällen och blev inkvarterterade på ett Hotell ”mitt i smeten”. Ett riktigt dunka dunka hela natten från intilliggande festgata. På morgonen blev vi hämtade och kördes till hamnen. Båtresan tog ca 2 timmar, det var hemskt blåsigt den dagen men var en ganska behaglig resa ändå.

Här närmar vi oss Tilos!

Vid 11 tiden på förmiddagen var vi framme och incheckade på vårt Hotell, Livadia Beach Hotel. Ett underbart hotell, rent och fräscht, nära till stranden och jättetrevliga ägare.

Livadia Beach Hotel. Tilos.

Livadia Beach Hotel.

Vi började med att packa upp och gick sedan för att äta lunch på en av tavernorna på strandpromenaden. Vi åt lunchen på restaurang Armenon som ligger på strandpromenaden, underbar mat! Där åt vi flera gånger och jag provade även deras Lammgryta som de hade som special en kväll, det var det godaste jag någonsin ätit.

Lammgrytan på Armenon. Tilos.

Lammgrytan på Armenon.

Vi gick och spanade in byn, satte oss på torget och tog en kall Mythos. Som vi hade längtat efter detta! När vi satt där så kunde vi känna lugnet som rådde på Ön, inget stress och nästan ingen trafik. Man liksom varvade ner mer och mer, en härlig känsla! Vi kom att gå till torget varje kväll för en öl, och för att sitta och bara njuta innan vi gick ut och åt middag!

En kall Mythos på torget i Livadia.

En kall Mythos på torget.

Nu var vi sugna på ett dopp i havet så vi gick hem och bytte om och gick över till vår strand. En jättefin klapperstenstrand, rent och fräscht och kristallklart vatten. Det var härligt med ett dopp.

Vår strand vid hotellet på Tilos.

Vår strand vid hotellet.

Bada vid Livadia beach på Tilos.

Jag tar mig ett dopp.

På morgonen andra dagen gick jag upp tidigt och gick till bagaren och köpte färskt bröd till frukosten. Det luktade underbart inne i affären och brödet smakade gott med marmelad och ost på.

Bageri i Livadia på Tilos.

Hos bagaren.

Det rådde verkligen ett lugn över livet på Ön. Vi skapade oss våra rutiner. Upp på morgonen, till stranden, äta lunch, tillbaka till stranden. Sedan siesta, duscha, gå till torget och ta en öl, middag och sedan en härlig promenad utmed strandpromenaden tillbaka till hotellet. Så fortgick det varje dag. Verkligen avkoppling. Efter några dagar bestämde vi oss för att hyra en bil och åka de hela 2 mil väg som fanns på ön.

Vi började med att åka till huvudbyn som heter Megal Chorio. En mysig och sömnig liten by som klättrar upp på ett berg. Vi strosade runt där ett tag och satte oss och tog en dricka på byns enda taverna där man hade den mest underbara utsikt över dalen nedanför och havet framför. Vi hade tänkt gå på Elefant museet men det var stängt på Måndagar.

En mysig gränd i Megal Chorio.

Utsikten från tavernan i Megal Chorio. Tilos.

Utsikten från tavernan i Megal Chorio.