Vår resa till Skopelos i augusti. Del 2.

Ny dag, ny strand! Den här dagen tog vi bussen till Stafylos Beach, vi hade hört att man får gå en liten bit från bussen men det var väldigt långt. Kanske kändes det så för att det var så varmt men när vi kom ner till stranden gick det upp för oss att vi måste gå hela vägen uppför till bussen sedan. Stranden var fin men alldeles för mycket folk för vår smak.

Stafylos Beach. Skopelos.

Stafylos Beach.

Vägen upp från stranden var tung och svettig men vi stannade till på en mysig taverna och vilade medans vi åt en god lunch. Jag prövade den omtalade Skopelos pajen som var riktigt god.

Lunch med fantastisk utsikt på vägen upp från Stafylos Beach. Skopelos.

Lunch med fantastisk utsikt på vägen upp från Stafylos Beach.

Nästa dag hyrde vi en bil för två dagar för att ta oss runt till olika stränder men även för att utforska Skopelos. Vi började med att åka upp på berget på andra sidan Skopelos bukten. Där kunde man se Skopelos stad i sin helhet, uppifrån! En riktigt vacker syn.

Utsikt över Skopelos stad.

Vi styrde sedan bilen mot andra sidan av ön, jag ville gärna besöka Mamma Mia stranden Kastani Beach och bada lite där. När vi kom dit så såg vi en riktigt fin strand men jättemycket folk. När vi klev ur bilen så hörde vi att det spelades dunka dunka musik på otroligt hög volym. Alltså inget för oss som vill ha lugn och ro.

Mamma Mia stranden Kastani på Skopelos.

Mamma Mia stranden Kastani.

Vi uppsökte istället en närliggande strand som heter Milia Beach som var betydligt lugnare och riktigt fin den också. Där passade vi på att snorkla lite och det var ett riktigt bra ställe att snorkla på. Vi badade en stund och sedan fortsatte vår upptäcktsfärd med bilen.

Milia Beach. Skopelos.

Milia Beach.

På hemvägen åkte vi förbi den lilla fiskebyn Agnondas som vi tyckte såg så mysig ut så vi åkte hem till hotellet, tog en dusch och for tillbaka dit på kvällen för att äta. Medans vi strosade runt i den lilla byn drog himlen ihop sig och plötsligt blåste det upp till en förskräcklig storm. Stormen var över på ca 10 minuter och sedan blev det alldeles stilla igen. Vi åt en god middag på en av de mysiga fisketavernorna som låg alldeles vid vattenbrynet. Vilken underbar liten by, det är just sådana platser jag älskar!

Den lilla fiskebyn Agnondas på Skopelos.

Den lilla fiskebyn Agnondas.

Bilturen fortsatte nästa dag med Mamma Mia kyrkan som första mål. Vi åkte utmed västkusten uppåt och fick se de mest fantastiska vyer. Vilken otroligt grön ö Skopelos är. Har aldrig sett så mycket skog på någon annan ö jag varit innan. Vägarna var ganska bra men slingriga och med hutlösa stup vid kanten men vi mötte inte mycket bilar så det gick bra.

Vackra Skopelos.

Vilka otroliga vyer!

Väl framme vid Glossa tog vi vägen tvärsöver till andra sidan och Mamma Mia kyrkan. När vi såg trappan ditupp så trodde vi aldrig att vi skulle klara det i värmen men det gick riktigt bra. Fruktansvärt brant var det och jag kunde inte titta ner för då fick jag svindel. Väl uppe så fick vi vår belöning i form av en underbar utsikt. Kändes ganska mäktigt faktiskt. Vi stannade en stund däruppe, vilade och njöt av utsikten. Det var väl värt ett besök där vill jag lova.

Mamma Mia kyrkan. Skopelos.

Mamma Mia kyrkan, vi tog också ett dopp på stranden ni ser på bilden till höger. Den låg strax intill kyrkan. En jätteliten mysig strand med otroligt klart vatten.

Skopelos. Vatten. Mamma Mia.

Otroligt klart vatten.

Vilopaus uppe vid Mamma Mia kyrkan på Skopelos.

Vilopaus uppe vid Mamma Mia kyrkan.