![]() |
Honungens dag idag
https://www.kalimera.se/landet/bilde...isk-honung.jpg
Idag är det honungens dag. Hur ska ni fira det? :) Bilden är från Zaros på Kreta. |
Sv: Honungens dag idag
Tyvärr passar det inte ihop med kvällens surströmming. :D Men har Tilos-honung som används i matlagning. Äter inte honung direktbuss burken, och dricker heller inte honungsvatten - för sött i min smak.
|
Citat:
Ha en trevlig surströmmingskväll! Masse |
Masse! Honung till surströmming är lika otänkbart som att dricka mjölk till surströmming.:eek: I kväll avnjöt fjolårets Röda ulven och årets Kallax - båda mycket bra. Till det: lök mandelpotatis öl och en Alborgs jubileum. Även en rysk Beluga (vodka) gifte sig bra med kvällens huvudperson. :D
|
Tittar på burkarna i kylen
En från Timrå kommun å en från Strömsunds kommun. I en annan kyl finns en sur- strömmingsburk från 2018,nån som vill ha? Pia |
Citat:
Den från 2018 är nog bäst! Varje surströmmingspremiär konstaterar man att fjolårets var bättre. I år konstaterar jag att man får bunkra ett antal burkar, då tillgången på burkar kommer att bli minimal, då stora, hemska fiskefartyg har snott strömmingarna från dom småskaliga fiskarna. https://www.kalimera.nu/forums/pictu...ictureid=21973 Birgitta. |
Citat:
Däremot är det med när vi äter stekt ål. Ålen steks då väl med några droppar honung på, och till det äter man päremos (potatismos på svenska) och mitt i moset gör man en liten grop i vilken man häller en skvätt flytande honung. Smarrigt! Masse |
Nei, jeg feiret i K K e .(Selv om man virkelig blir imponert over dette naturens under.)
Bare lukten av ren honning gjør meg uvel. snyft_drop. Et påført traume. Min snille pappa hadde en merkverdig tro på helsekost (i hvert fall periodisk :D ). Hver morgen måtte ungeflokken stå på rekke, gape opp og svelge en skje med honning :eek:. - Hvor lenge ‘honning-fasen’ varte ? __D:- trolig kortvarig, men lenge nok! Men nå jeg øver meg. Selvterapi...:D:D . Honning-sennep i små doser til røkt fisk smaker godt. Vår tradisjonelle ‘svensk juleskinke’ får dessuten sin lille porsjon før gratinering. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:37. |